Ingezonden persbericht


Persbericht
Datum 6 december 2007
Ons Kenmerk

Zondag 9 december Rokin gehele dag gestremd

Enorme bouwoperatie op Rokin

Op zondag 9 december zal aannemer Max Bögl op het Rokin een enorme bouwoperatie gaan uitvoeren. Voor het maken van de oostelijke helft van het dak van het toekomstige metrostation Rokin worden in de bouwkuip 22 betonnen dakliggers geplaatst. Tussen de dakliggers komen betonnen breedplaatvloeren te liggen en daarop een stalen wapening. De wapening maakt deel uit van de betonnen vloer die op de breedplaatvloeren wordt gestort.

Vanaf zaterdagavond 8 december 23.00 uur tot maandagochtend 10 december 05.00 uur wordt het Rokin voor al het verkeer afgesloten. De trams rijden zaterdagnacht nog wel tot 01.00 uur. Voetgangers kunnen aan beide zijden van het Rokin lopen. Winkels en horeca zijn op zondag 9 december zoals gewoonlijk open en bereikbaar.

In oktober 2006 heeft een soortgelijke operatie plaatsgevonden, toen werden de dakliggers aan de westzijde van het station geplaatst.

Het aanvoeren en hijsen van de dakliggers, breedplaatvloeren en wapening is een omvangrijke operatie. Op de trambaan komen vier hijskranen te staan en er zijn gedurende de dag zware transporten naar het Rokin. Van de aannemer zijn er 40 mensen aan het werk, verkeersregelaars en vrachtwagenschauffeurs niet meegerekend.

Rokin gestremd voor verkeer
Om de dakliggers te kunnen plaatsen moet om veiligheidsredenen de bovenleiding van de tram verwijderd worden. Vanaf zaterdagnacht 8 december 23.00 uur tot zondagnacht 9 december 06.00 uur worden auto's, fietsers, trams en nachtbussen omgeleid.

Nachtwerk
Om het Rokin zo snel als mogelijk weer voor het verkeer open te stellen werkt de aannemer ook in de nacht. In het onderstaande overzicht staat aangegeven wanneer de verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd.

|                                   |                          |
|Werkzaamheden                      |Tijdstip                  |
|loskoppelen verlichting            | zaterdagavond 8 dec.     |
|                                   |vanaf 23 uur              |
|omleidingsborden/bouwhekken        | zaterdagavond 8 dec.     |
|plaatsen                           |vanaf 23 uur              |
|bovenleiding tram verwijderen      |zaterdagnacht 9 dec. vanaf|
|                                   |01.00 uur                 |
|hijskranen plaatsen                |zaterdagnacht 9 dec. vanaf|
|                                   |04.00 uur                 |
|aanvoeren en plaatsen              |zaterdagnacht 9 dec. vanaf|
|dakliggers/breedplaatvloeren       |05.00 uur                 |
|aanbrengen bovenleiding tram       |zondagavond 9 dec. 19.00 -|
|                                   |05.00 uur                 |
|omleidingsborden/bouwhekken        |zondagnacht 9 dec. 05.00 -|
|verwijderen                        |06.00 uur                 |
|aansluiten verlichting             |zondagnacht 9 dec. Vanaf  |
|                                   |05.00 uur                 |
Dakliggers
De grootste balken wegen ongeveer 44 ton (44.000 kilogram) per stuk (dit staat gelijk aan het gewicht circa 44 auto's), zijn 2 meter hoog en 11 meter lang. De betonnen liggers zijn geproduceerd door Max Bögl en worden op diepladers getransporteerd vanuit het plaatsje Hamminkln (net over de grens tussen Arnhem en Oberhausen).

Breedplaatvloeren
Er worden 67 breedplaatvloeren geplaatst. De zwaarste plaat weegt ruim 5 ton.

Hijskranen
Op het Rokin worden vier hijskranen opgesteld: 2 van 500 ton en 2 van 100 ton. De kranen zijn mobiel en kunnen 'zelfstandig' naar het Rokin rijden.

Transport

Op 9 december zijn er ruim 45 transporten naar het Rokin. De diepladers 'verzamelen' bij Amsterdam Arena. Op de trambaan op het Rokin tussen Spui en Muntplein is ook een opstelplaats voor ongeveer 16 vrachtwagens. De vrachtwagens rijden vanaf daar op afroep naar het bouwterrein. Om ongeveer 05.00 uur komen de eerste 16 diepladers aan op het Rokin.

Noot voor de redactie (