Socialistische Partij

Financieringsbeleid Plasterk lijkt visieloze beunhazerij


09-12-2007 * De SP wil dat onderwijsminister Plasterk stopt met morrelen aan de studiefinanciering en eerst komt met een duidelijke visie op de toegankelijkheid van het onderwijs. SP-Kamerlid Renske Leijten: "De toegankelijkheid van het onderwijs heeft steeds meer te lijden onder het vul- en stopwerk waarmee Plasterk de begroting rond probeert te krijgen. Het begint op beunhazerij te lijken: hij vertimmert van alles, maar zonder uit te gaan van een bouwtekening."

Nederland zit aanzienlijk onder het Europese gemiddelde als het gaat om investeringen in onderwijs, terwijl het kabinet pretendeert dat het de kenniseconomie wil stimuleren. "Het is een trend dat geld bij studenten wordt gehaald, omdat er te weinig wordt geïnvesteerd in het onderwijs, ook dit kabinet gaat door met studenten plukken" stelt Leijten. Zij verzet zich daarom ook tegen verlenging van de duur van leningen en de afschaffing van de beurs voor de masteropleiding. "De minister verkoopt de verlenging van tien jaar als het aantrekkelijker maken van een lening, maar het betekent tien jaar langer rente op rente betalen. Het is alsof Plasterk in zo'n dubieuze kredietreclame spreekt, daar worden ook enkel de voordelen van de lening genoemd."

In de afgelopen 20 jaar is het collegegeld verdubbeld en de basisbeurs fors verlaagd. Een student in 1986 was aanzienlijk beter af, met collegegeld van 1600 gulden per jaar en een beurs van 600 per maand, dan een student in 2008, met collegegeld van 1538 euro en een beurs van 252 euro. Door het gestegen collegegeld, hoge studiekosten, dure studentenkamers, een zorgverzekering van meer dan 70 euro blijkt dat studenten leningen keihard nodig hebben. Leijten: "De minister zegt dat het de keuzevrijheid van de student is om te gaan lenen, maar in de praktijk is er sprake van leendwang. Een student kan veel gaan werken, maar dat gaat ten koste van de studie. Een andere keuze is niet studeren. Onderzoek van het CPB onderschrijft dat studenten met een lagere sociaal-economische achtergrond gevoelig zijn voor collegegeldverhoging. De minst draagkrachtige student wordt door de opeenstapeling van de noodgrepen van Plasterk. Vindt hij het soms geen probleem dat de toegankelijkheid onderwijs structureel verslechtert? Ik wil daar eerst eens een duidelijke visie op horen, voordat we verder gaan praten over nieuwe maatregelen."