Ministerie van Verkeer en Waterstaat

31 290 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN


1. De bijdrage aan het infrastructuurfonds bedraagt 66,4 mln. De `meevallers' zijn opgeteld lager. Waar komt het verschil vandaan?

Via artikel 39.01 `Bijdragen aan het Infrastructuurfonds' worden slechts de bijdragen aan en van het fonds (technisch) verantwoord. In de Najaarsnota gaat het dan met name om de toevoeging uit de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën van de BTW voor de HSL en BR ( 55 mln) en het terugboeken naar het Infrastructuurfonds van de niet bestede gelden voor het programma Filevermindering ( 12,4 mln; zie ook het antwoord bij vraag 2 van het fonds). Het verschil van 1 mln betreft het saldo van diverse bijdragen met andere departementen in de programma's op het fonds.
Buiten de genoemde overboeking in het kader van het programma Filevermindering is er geen enkele relatie tussen de (hoogte van de) bijdrage aan het Infrastructuurfonds en het totaal van de `meevallers' op de VenW-begroting (XII). Diverse van de `meevallers' lopen daarnaast bijvoorbeeld niet via de begroting van VenW (HGIS- posten, geluidsisolatie Schiphol, FES-uitgaven). Het Najaarsnota voorstel van VenW (XII) is geheel budgettair neutraal.


2. Wat is de reden dat er 3,4 mln op art 34.04.02 niet is uitgegeven?

Deze mutatie is onderdeel van het overschot op het programma filevermindering zoals toegelicht onder post 2 bij paragraaf 2.1 `Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties'. Doordat aan de onderliggende projecten op dit programma minder is uitgegeven dan was voorzien, worden de niet bestede gelden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds (waar eerder de middelen voor het programma uit gefinancierd werden).


3. Waarom is er voor logistieke efficiëntie binnenvaart, weg en spoor in alle gevallen minder uitgegeven dan geraamd?

De lagere kasuitgaven op logistieke efficiëntie binnenvaart worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de subsidieaanvragen voor de regeling innovatiefonds binnenvaart.
Het kasoverschot op logistieke efficiëntie wegvervoer wordt met name veroorzaakt door een lagere aanbesteding op het project toekomstverkenning wegvervoer. Het kasoverschot op het product Betere marktwerking spoor is met name het gevolg van een herziene kasraming voor de ETCS prototypering- en ETCS serie-inbouw subsidies.
Voorts is uit het budget voor Betere marktwerking spoor een overboeking naar het ministerie van BZK aangebracht als bijdrage in de verlengingskosten van het projectplan Railplan.

---