Ministerie van Verkeer en Waterstaat

31 290 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN


1. Hoeveel wordt in totaal aan leningen versneld afgelost?

Alleen de lening in verband met de aanschaf van twee nieuwe vliegtuigen ten behoeve van de Kustwacht wordt versneld afgelost. Dit betreft 20,8 mln. Deze vliegtuigen zijn gefinancierd door middel van de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. In verband met de overdracht de kustwachttaak en derhalve van deze vliegtuigen aan Defensie ligt het economisch eigendom niet meer bij Rijkswaterstaat en dient
- conform de regels van de leenfaciliteit - deze lening vervroegd te worden afgelost.


2. Kunt u aangeven hoeveel van de 0,7 mld die naar latere jaren verschuift uitstel betreft en hoeveel voor andere doelen kan worden ingezet, omdat het bijvoorbeeld aanbestedingsmeevallers betreft?

De 0,7 mld betreft onderuitputting die wordt veroorzaakt door kasmatige vertraging van projecten. De middelen komen hierdoor in latere jaren tot betaling en kunnen dus niet worden ingezet voor nieuwe projecten. Er is in de Najaarsnota sprake van een aanbestedingsmeevaller op Rijksweg 2 Everdingen-Deil-Zaltbommel-Empel en Oudenrijn-Deil (totaal 7 mln) en op hoofdwatersystemen (NURG: 1 mln). Deze zullen in 2008 worden betrokken bij de tweede herijking van de aanbestedingsresultaten ten behoeve van de begrotings- voorbereiding 2009. Afhankelijk van het totale resultaat van de herijking, kan dit aanleiding zijn voor besluitvorming over in- of extensiveringen van het vastgestelde programma.


3. Op het Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt minder aangevraagd dan verwacht; is dit een kwestie van uitstel of van afstel?

Door uitstel zijn dit jaar op het Hoogwaterbeschermingsprogramma minder middelen benodigd. De middelen zijn in latere jaren dus weer nodig.


4. Voor onderhoud is in 2007 70 mln extra uitgegeven; wanneer zal de onderhouds- achterstand zijn ingelopen?

Het totale asfaltonderhoud is eind 2007 weggewerkt en de totale onderhoudsachterstand in 2010. Dit is conform het Mid Term Review bij de begroting
2007.

---


5. Komen de NSP projecten die in 2007 zijn vertraagd wel in procedure in 2008? Kunt u een overzicht geven van de planning per project?

De vertraagde NSP projecten komen in de procedure in 2008. De planning per project is:

- Arnhem: afgifte beschikking is begin 2008 voorzien. De perrontunnels zijn al beschikt.

- Breda: afgifte beschikking is begin 2008 voorzien. Breda ruwbouw perrontunnels is al beschikt.

- Den Haag: afgifte beschikking is medio 2008 voorzien.
- Rotterdam: afgifte beschikking is begin 2008 voorzien.
- Utrecht: is al in juli 2007 beschikt.


6. Wat is de oorzaak van het achterblijven van nieuwe haltes en stations in 2007?

In 2007 zijn geen aanlegbesluiten genomen ten laste van het MIRT programma budget "aanleg kleine stations", omdat geen van de potentiële nieuwe stations voldeed aan het criterium van tenminste 1000 nieuwe in- en uitstappers en inpasbaar in de dienstregeling om in aanmerking te komen voor een rijkssubsidie uit het programma aanleg kleine stations.


7. Levert de gewonnen arbitragezaak over de tunnel Best een meevaller op?

Dit levert vooralsnog geen meevaller op. De gewonnen arbitragezaak is onderdeel van de vele restwerkzaamheden binnen de post "Nazorg gereedgekomen lijnen". Binnen deze post doen zich mee- en tegenvallers voor. De gewonnen arbitrage is derhalve slechts een incident binnen deze post. Dit én de trage afwikkeling van overige restwerkzaamheden hebben geleid tot een lagere kasstroom in 2007 dan was voorzien.


8. Zijn de 100 mln extra voor intensivering beheer en onderhoud tot nu toe ook volledig uitgegeven? Hoe urgent zijn de gekozen extra maatregelen? Waarom is de keuze voor deze intensivering niet eerder aan de Kamer gemeld?

De intensivering van het beheer en onderhoud is noodzakelijk in het kader van het wegwerken van achterstallig onderhoud bij het Hoofdvaarwegennet. Dit is in lijn met de eerder geuite wens van de Kamer. Deze 100 mln zijn dit jaar voor ca. 90% al uitgegeven en de verwachting is dat dit budget ook geheel noodzakelijk is. Dit betreft urgente beheer- en onderhoudskosten van de primaire hoofdvaarwegen en toegangsgeulen van zeehavens, conform de afspraken in NOMO. In de loop van 2007 bleek dat de uitvoering sneller en soepeler liep dan verwacht en is daarom in de suppletore begroting (Najaarsnota) aan de Kamer gemeld.


9. Op diverse plaatsen wordt gerept van te optimistische ramingen, terwijl er geld over lijkt te zijn. Is hier geen sprake van te hoge ramingen (te pessimistisch)?

Met de term optimistische ramingen wordt bedoeld dat de in de begroting geraamde kasbehoefte van de betreffende projecten in 2007 hoger is ingeschat dan de uiteindelijk gebleken kasbehoefte.
De totale projectkosten van deze projecten wijzigen niet. Er is hier sprake van kasritme- verschillen over de jaren heen die budgettair neutraal zijn.


---

10. Kunnen de meevallende kosten voor variabel onderhoud en aanleg van respectievelijk 53 mln en 58 mln als meevallers worden bestempeld?

In het MIRT is gemeld dat er een meevaller is bij het groot onderhoudsproject Baggeren van het Noordzeekanaal. Deze meevaller is echter nodig om binnen het programma van Groot Variabel Onderhoud andere tegenvallers te dekken (onder andere Renovatie Stuwen in Lek, Amsterdam Rijnkanaal/Lek en Maas; baggeren en kunstwerken). Dit is ook aangegeven in het MIRT. De lagere besteding op aanleg in 2007 is geen meevaller. Deze gelden zijn in latere jaren voor de uitvoering van de projecten wederom noodzakelijk. In feite is er slechts sprake van kasschuiven over de jaren heen.


3