Veolia Transport


Veolia dient klacht in over capaciteitsverdeling Prorail 12-12-2007
Veolia Transport heeft, in navolging van NS, Connexxion en Syntus, een klacht ingediend bij de vervoerkamer van de NMa. De laatste pogingen tot overleg over de wijze waarop ProRail de capaciteitsverdeling heeft vastgesteld, zijn vergeefs gestrand. Ook Veolia had daarom geen andere weg meer open dan het indienen van een klacht.
Door de capaciteitsverdeling die ProRail heeft vastgesteld moeten verschillende treinen in een onregelmatig patroon in de late avond- en de vroege ochtend uitvallen. Treinen die voor de reizigers vaak cruciaal zijn om 's avonds thuis te komen en om 's morgens op tijd aan te komen. De reizigers van Veolia worden met name getroffen op de Maaslijn waar sprake is van enkelspoor en er geen alternatief spoor voorhanden is. Dit betekent dat de reizigers geen goed alternatief geboden kan worden omdat er geen treinen kunnen rijden.
Veolia kan zich dan ook niet vinden in de benadering van ProRail. ProRail heeft een landelijk standpunt gehanteerd zonder te kijken naar de gevolgen in de specifieke clusters, zoals de enkelsporige baanvakken. Bovendien is de procedure die ProRail heeft gevolgd rondom de capaciteitsverdeling niet juist verlopen en zeker niet transparant.
ProRail is de organisatie die de capaciteitsverdeling vaststelt en daarnaast ook moet zorgen voor het onderhoud van de baanvakken. Volgens Veolia is er geen juiste afweging gemaakt tussen het onderhoud en de gevolgen voor de reizigers en de vervoerders. Volgens de procedurevoorschriften van de NMa heeft de NMa twee maanden de tijd om op deze klacht te beslissen. Frank van Setten, directeur Rail van Veolia: `Wij doen er ook in de tussentijd alles aan om het uitvallen van treinen als gevolg van deze capaciteitsverdeling te voorkomen, maar wij kunnen op dit moment niet anders dan de ter beschikking gestelde capaciteit als uitgangspunt te nemen voor de dienstregeling. Het woord is nu aan de Nma'.