Veolia Transport
Veolia dient klacht in over capaciteitsverdeling Prorail
12-12-2007
Veolia Transport heeft, in navolging van NS, Connexxion en Syntus,
een klacht ingediend bij de vervoerkamer van de NMa. De laatste
pogingen tot overleg over de wijze waarop ProRail de
capaciteitsverdeling heeft vastgesteld, zijn vergeefs gestrand.
Ook Veolia had daarom geen andere weg meer open dan het indienen
van een klacht.
Door de capaciteitsverdeling die ProRail heeft vastgesteld moeten
verschillende treinen in een onregelmatig patroon in de late
avond- en de vroege ochtend uitvallen. Treinen die voor de
reizigers vaak cruciaal zijn om 's avonds thuis te komen en om 's
morgens op tijd aan te komen. De reizigers van Veolia worden met
name getroffen op de Maaslijn waar sprake is van enkelspoor en er
geen alternatief spoor voorhanden is. Dit betekent dat de
reizigers geen goed alternatief geboden kan worden omdat er geen
treinen kunnen rijden.
Veolia kan zich dan ook niet vinden in de benadering van ProRail.
ProRail heeft een landelijk standpunt gehanteerd zonder te kijken
naar de gevolgen in de specifieke clusters, zoals de enkelsporige
baanvakken. Bovendien is de procedure die ProRail heeft gevolgd
rondom de capaciteitsverdeling niet juist verlopen en zeker niet
transparant.
ProRail is de organisatie die de capaciteitsverdeling vaststelt en
daarnaast ook moet zorgen voor het onderhoud van de baanvakken.
Volgens Veolia is er geen juiste afweging gemaakt tussen het
onderhoud en de gevolgen voor de reizigers en de vervoerders.
Volgens de procedurevoorschriften van de NMa heeft de NMa twee
maanden de tijd om op deze klacht te beslissen.
Frank van Setten, directeur Rail van Veolia: `Wij doen er ook in
de tussentijd alles aan om het uitvallen van treinen als gevolg
van deze capaciteitsverdeling te voorkomen, maar wij kunnen op dit
moment niet anders dan de ter beschikking gestelde capaciteit als
uitgangspunt te nemen voor de dienstregeling. Het woord is nu aan
de Nma'.