Provincie Limburg

Persberichten

Financiën Limburgse gemeenten verbeterd
3 gemeenten krijgen preventief toezicht

Het gaat wat beter met de financiën van de Limburgse gemeenten. Dankzij een hogere uitkering uit het gemeentefonds en hogere dividenden van Essent en de Bank Nederlandse Gemeenten laten de begrotingen 2008 een positiever beeld zien dan vorig jaar. In 2008 krijgen drie gemeenten preventief toezicht. Gedeputeerde Herman Vrehen: 'Ik ben blij dat het wat beter gaat. Vorig jaar heb ik de financiële situatie van de Limburgse gemeenten een 6- gegeven. Nu kom ik op een 6,5 uit. Tevreden ben ik daarmee nog niet.'

Drie gemeenten zijn door de Provincie Limburg onder preventief toezicht geplaatst. Simpelveld en Sittard-Geleen zijn gemeenten die al langer financiële problemen hebben en daarom onder preventief toezicht staan. Voor Simpelveld komt in 2007 een einde aan vijf jaar artikel 12-steun.
Omdat nog niet alle financiële problemen zijn verdwenen en er onzekerheid bestaat over hoe de beëindiging van de artikel 12-status gaat uitpakken blijft Simpelveld in 2008 onder preventief toezicht. Bij Sittard-Geleen zorgen de forse taakstellingen voor onzekerheid over een sluitende begroting of meerjarenraming. Vandaar dat ook deze gemeente onder preventief toezicht is geplaatst in 2008. Maasgouw is na de herindeling bezig om zaken op de rails te zetten. Het is nog onzeker of het zal lukken het beheer en onderhoud van wegen te realiseren binnen de nu geraamde budgetten. Hiervoor moet zij eerst beheerplannen opstellen. Door het preventief toezicht als 'toezicht op maat' vorm te geven kan de Provincie de gemeente op afstand volgen, zodra er zekerheid is dat de budgetten toereikend zijn.

Bij de overige 37 Limburgse gemeenten is de begroting 2008 of het laatste jaar van de meerjarenraming 2009-2011 materieel sluitend. Zij hebben van de Provincie repressief toezicht gekregen. Bij die 37 repressieve gemeenten zitten ook de 16 gemeenten waar de Provincie een financieel verdiepingsonderzoek heeft uitgevoerd. Alle 16 hebben op basis van dit onderzoek te horen gekregen dat ze meerjarig repressief toezicht hebben. Alleen in bijzondere situaties kan de Provincie op die meerjarige uitspraak terugkomen. Bij het toetsen van de begroting 2008 was er voor geen enkele gemeente reden om het meerjarig repressief toezicht te herzien.
Eén van deze 16 gemeenten is Mook en Middelaar die tot en met 2007 gedurende 4 jaar op rij preventief toezicht heeft gehad. Omdat deze gemeente de financiën heeft gesaneerd, beheerplannen heeft gemaakt en ingevoerd en de financiële organisatie heeft verbeterd, heeft de gemeente repressief toezicht gekregen.

De financiële uitkomst is de optelsom van een groot aantal plussen en minnen. De plussen tellen dit jaar zwaarder dan de minnen. De algemene uitkering groeit meer dan eerder verwacht door de sneller groeiende rijksuitgaven. Dit is weer het gevolg van het regeerakkoord van het Kabinet. De koppeling tussen de rijksuitgaven en de algemene uitkering zorgt nu voor een meevaller. De dividenden die gemeenten ontvangen, zijn de laatste jaren fors toegenomen en zijn nu vaak een belangrijke inkomstenpost geworden. Een deel van die dividenden is éénmalig uitgekeerd, maar ook die éénmalige uitkeringen zijn van belang. Ze hebben het gemeenten namelijk mogelijk gemaakt om éénmalige tegenvallers op te lossen of om hun buffers voor toekomstige tegenvallers op peil te brengen.

Tegenvallers en risicos zitten met name bij de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) en het beheer en onderhoud van wegen, openbaar groen, accommodaties e.d. Veel gemeenten zien dat de vergoeding die zij van het Rijk krijgen voor de WWB sneller daalt dan hun lasten voor de bijstand. Beheer en onderhoud van publieke voorzieningen zijn duur. In het verleden is op beheer en onderhoud bezuinigd, wat zich nu soms vertaalt in achterstallig onderhoud. Het is dan zaak om dit op te lossen en te voorkomen dat zich dit in de toekomst gaat herhalen door de onderhoudsbudgetten op het noodzakelijke niveau te brengen.

De lastendruk voor de inwoners stijgt in 2008 gemiddeld licht. De ozb voor eigenaren van woningen gaat gemiddeld met 2,5% omhoog. De afschaffing vanaf 2008 van de maximering van de jaarlijkse verhoging van de ozb leidt in 2008 niet tot een extra stijging. Het rioolrecht laat een gemiddelde verhoging van 6% zien. De afvalstoffenheffing kent gemiddeld de laagste stijging met 1%. De lastendruk voor deze drie heffingen samen gaat gemiddeld met 2,8% omhoog.

12-12-2007 12:27