Persberichten
Financiën Limburgse gemeenten verbeterd
3 gemeenten krijgen preventief toezicht
Het gaat wat beter met de financiën van de Limburgse gemeenten.
Dankzij een hogere uitkering uit het gemeentefonds en hogere
dividenden van Essent en de Bank Nederlandse Gemeenten laten de
begrotingen 2008 een positiever beeld zien dan vorig jaar. In 2008
krijgen drie gemeenten preventief toezicht. Gedeputeerde Herman
Vrehen: 'Ik ben blij dat het wat beter gaat. Vorig jaar heb ik de
financiële situatie van de Limburgse gemeenten een 6- gegeven. Nu kom
ik op een 6,5 uit. Tevreden ben ik daarmee nog niet.'
Drie gemeenten zijn door de Provincie Limburg onder preventief
toezicht geplaatst. Simpelveld en Sittard-Geleen zijn gemeenten die al
langer financiële problemen hebben en daarom onder preventief toezicht
staan. Voor Simpelveld komt in 2007 een einde aan vijf jaar artikel
12-steun.
Omdat nog niet alle financiële problemen zijn verdwenen en er
onzekerheid bestaat over hoe de beëindiging van de artikel 12-status
gaat uitpakken blijft Simpelveld in 2008 onder preventief toezicht.
Bij Sittard-Geleen zorgen de forse taakstellingen voor onzekerheid
over een sluitende begroting of meerjarenraming. Vandaar dat ook deze
gemeente onder preventief toezicht is geplaatst in 2008. Maasgouw is
na de herindeling bezig om zaken op de rails te zetten. Het is nog
onzeker of het zal lukken het beheer en onderhoud van wegen te
realiseren binnen de nu geraamde budgetten. Hiervoor moet zij eerst
beheerplannen opstellen. Door het preventief toezicht als 'toezicht op
maat' vorm te geven kan de Provincie de gemeente op afstand volgen,
zodra er zekerheid is dat de budgetten toereikend zijn.
Bij de overige 37 Limburgse gemeenten is de begroting 2008 of het
laatste jaar van de meerjarenraming 2009-2011 materieel sluitend. Zij
hebben van de Provincie repressief toezicht gekregen. Bij die 37
repressieve gemeenten zitten ook de 16 gemeenten waar de Provincie een
financieel verdiepingsonderzoek heeft uitgevoerd. Alle 16 hebben op
basis van dit onderzoek te horen gekregen dat ze meerjarig repressief
toezicht hebben. Alleen in bijzondere situaties kan de Provincie op
die meerjarige uitspraak terugkomen. Bij het toetsen van de begroting
2008 was er voor geen enkele gemeente reden om het meerjarig
repressief toezicht te herzien.
Eén van deze 16 gemeenten is Mook en Middelaar die tot en met 2007
gedurende 4 jaar op rij preventief toezicht heeft gehad. Omdat deze
gemeente de financiën heeft gesaneerd, beheerplannen heeft gemaakt en
ingevoerd en de financiële organisatie heeft verbeterd, heeft de
gemeente repressief toezicht gekregen.
De financiële uitkomst is de optelsom van een groot aantal plussen en
minnen. De plussen tellen dit jaar zwaarder dan de minnen. De algemene
uitkering groeit meer dan eerder verwacht door de sneller groeiende
rijksuitgaven. Dit is weer het gevolg van het regeerakkoord van het
Kabinet. De koppeling tussen de rijksuitgaven en de algemene uitkering
zorgt nu voor een meevaller. De dividenden die gemeenten ontvangen,
zijn de laatste jaren fors toegenomen en zijn nu vaak een belangrijke
inkomstenpost geworden. Een deel van die dividenden is éénmalig
uitgekeerd, maar ook die éénmalige uitkeringen zijn van belang. Ze
hebben het gemeenten namelijk mogelijk gemaakt om éénmalige
tegenvallers op te lossen of om hun buffers voor toekomstige
tegenvallers op peil te brengen.
Tegenvallers en risicos zitten met name bij de uitvoering van de Wet
Werk en Bijstand (WWB) en het beheer en onderhoud van wegen, openbaar
groen, accommodaties e.d. Veel gemeenten zien dat de vergoeding die
zij van het Rijk krijgen voor de WWB sneller daalt dan hun lasten voor
de bijstand. Beheer en onderhoud van publieke voorzieningen zijn duur.
In het verleden is op beheer en onderhoud bezuinigd, wat zich nu soms
vertaalt in achterstallig onderhoud. Het is dan zaak om dit op te
lossen en te voorkomen dat zich dit in de toekomst gaat herhalen door
de onderhoudsbudgetten op het noodzakelijke niveau te brengen.
De lastendruk voor de inwoners stijgt in 2008 gemiddeld licht. De ozb
voor eigenaren van woningen gaat gemiddeld met 2,5% omhoog. De
afschaffing vanaf 2008 van de maximering van de jaarlijkse verhoging
van de ozb leidt in 2008 niet tot een extra stijging.
Het rioolrecht laat een gemiddelde verhoging van 6% zien. De
afvalstoffenheffing kent gemiddeld de laagste stijging met 1%. De
lastendruk voor deze drie heffingen samen gaat gemiddeld met 2,8%
omhoog.
12-12-2007 12:27
Provincie Limburg