Gemeente Rotterdam

Op 12 december 2007 ondertekenen de samenwerkende kenniscentra beroepsonderwijs-bedrijfsleven, de ROC's Zadkine en Albeda College, het ministerie van OC&W en Gemeente Rotterdam nieuwe werkafspraken. Bedoeling hiervan is om gezamenlijk de stageproblemen in Rotterdam/Rijnmond aan te pakken.

Deze afspraken garanderen voldoende stageplekken voor het beroepsonderwijs. Nu al is het zo dat er geen leerling meer zijn opleiding hoeft af te breken door gebrek aan stages. Wethouder Dominic Schrijer (Werk, Sociale Zaken en Grotestedenbeleid) wil het gesprek aan met ROC's over de instroom in arbeidsmarktrelevante opleidingen.

Onbalans vraag en aanbod
In sommige branches is er een duidelijke onbalans tussen vraag en aanbod. Dat blijkt uit de COLO barometer, het overzicht van aanbod van stageplaatsen in de regio van gemeente en de vereniging van KBB's. Er zitten bijvoorbeeld meer leerlingen op een opleiding Mode, Uiterlijke Verzorging of Administratie op niveau 1 en 2, dan dat er vraag naar is. Uit de barometer en de werkgelegenheidsmonitor komt naar voren dat er wel groeiende behoefte is aan mensen met een opleiding in zakelijke dienstverlening, zorg, of techniek. Wethouder Dominic Schrijer: 'Bied leerlingen een keuze met perspectief. Een opleiding waarmee ze later een goede kans hebben op een baan. Daar wil ik het gesprek over aan met de ROC's.'

Werkafspraken
De afspraken die ondertekend worden, gaan onder meer over
* het snel erkennen van stages,

* de gezamenlijke benadering van het bedrijfsleven,
* het zoeken naar extra stages voor leerlingen die op eigen kracht geen geschikte plek konden vinden,

* het bijeenbrengen van arbeidsmarktinformatie,
* experimenten met nieuwe vormen van stagebegeleiding.

Ook worden afspraken gemaakt om het aantal plaatsen waarin een stage wordt gesimuleerd verder te vergroten. Het aantal stagegesprekken tussen werkgever en school wordt uitgebreid, en de kenniscentra gaan hun register van erkende leerbedrijven verbeteren. Het register krijgt ook een bedrijfsprofiel, waardoor beter beoordeeld kan worden of de stage aansluit op de leervragen van de leerlingen.

De afspraken zijn een hernieuwing en aanscherping van eerdere afspraken. Door forse inzet van alle betrokken partijen is het stagetekort al enorm teruggedrongen. Nu al hoeft geen enkele leerling meer zijn opleiding te onderbreken wegens een gebrek aan een stageplaats.

Bron: Bestuursdienst, 12-12-2007