Bestuurlijke boete aan zijden draad in Eerste Kamer
woensdag 12 december 2007
Het is nog maar de vraag of invoering van bestuurlijke boetes voor
fout parkeerders en overtreders van andere kleine
verkeersovertredingen de eindstreep haalt in de Eerste Kamer. De
behandeling van het wetsvoorstel is dinsdag 11 december 2007
geschorst. De fractie van het CDA wil zich beraden over een toezegging
van de ministers Hirsch Ballin (CDA, Justitie) en Ter Horst (PvdA,
BZK) om deze regeling hooguit vijf jaar van kracht te laten zijn. De
bedoeling is om verkeersovertredingen inclusief fout parkeren onder te
brengen in de nieuwe Wet OM Afdoening. Ook de bestaande Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften en de
Wet-Mulder inzake transacties ter voorkoming van vervolging zouden in
de nieuwe wet worden ingepast.
Financiën
Minister Hirsch Ballin zei dat de overgangsperiode hooguit vijf jaar
zal duren.
De minister drongen in de Eerste Kamer op aanvaarding voor maximaal
vijf jaar van de wet bestuurlijke boetes fout parkeerders enz. omdat
deze boetes de financiering opleveren voor de gemeenten om een nieuw
soort politie te bekostigen. Door Bijzondere Opsporing Ambtenaren
willen gemeenten bestuurlijke boetes laten opleggen aan mensen die
overlast verzorgen in de openbare ruimte.
Verrast
De Eerste Kamer bleek verrast door de koppeling van de wet over de
foutparkeerders aan die voor het opleggen van bestuurlijke boetes voor
overlast in de openbare ruimte. Vrijwel alle fracties dreigden tegen
de wet op de foutparkeerders te stemmen. CDA-senator Van de Beeten
betoogde dat deze wet de 'verkeerde kant' op werkte: zijn fractie wil
juist minder bestuurlijke boetes. SP-woordvoerder Kox ging het verst
in zijn kritiek: hij riep de regering op de wijkagent weer op grote
schaal in te voeren en 'de politie te laten doen waar de politie voor
is'. Kox vond minister Ter Horst op zijn weg. De minister van BZK
betoogde dat de politie al zo'n vijftien jaar steeds minder optreedt
tegen 'kleine ergernissen' en dat de politie daarvoor ook eigenlijk te
hoog is opgeleid. De minister vond het een goede ontwikkeling dat het
bestuur zich deze ergernissen van de burger wel aantrekt en nu ook met
de bestuurlijke boetes het middel krijgt om op te treden.
Geen bestuurlijke boetes
Mevrouw Broekers-Knol (VVD) betoogde dat als het toch de bedoeling is
om de wet bestuurlijke boetes fout parkeren op termijn weer in te
trekken deze maar beter helemaal niet ingevoerd kan worden. De
overheid maakt het met bestuurlijke boetes, bestuurlijke strafsancties
en gewone strafsancties er voor de burger niet transparanter op.
Mevrouw Broekers vond ook dat wat de 'politie nieuwe stijl' gaat doen
eigenlijk origineel politiewerk is. Zij vond het ook opmerkelijk dat
door invoering van de bestuurlijke boetes er grote verschillen tussen
gemeenten kunnen ontstaan: de ene gemeente kan wel voor een 'eigen'
politie kiezen, terwijl een andere gemeente zich blijft verlaten op de
bestaande regionale politie. Mevrouw Broekers kreeg van de ministers
de verzekering dat verschillen binnen één gemeente 'onwenselijk' zijn.
Liever had zij dat de ministers de mogelijkheid dat stadsdeelraden een
eigen regime invoeren zouden uitsluiten.
Toezegging
De bedoeling is dat de politie nieuwe stijl in een gemeente 24 uur per
dag en zeven dagen per week actief is in het bestrijden van overlast.
Mevrouw Broekers kreeg de toezegging dat de gewone politie zal
bijspringen als de Bijzondere Opsporing Ambtenaren in het nauw
gedreven worden bij hun werk in onveilige situaties.
Huiverig
Senator Engels (D66) was het meest positief over de twee
wetsvoorstellen: 'Bestuurlijke boetes zijn niet meer weg te denken. De
woordvoerder van SGP en ChristenUnie senator Holdijk was huiverig. Het
bestuursrecht is ingericht om bestuursdoelen te realiseren en
waarborgen te bieden een hen die met het besturen te maken krijgen en
niet om criminaliteit te bestrijden. CDA-senator Dölle zei de
geloofwaardigheid van de overheid in het geding is. De talloze kleine
ergernissen die het gevolg zijn van een massaal aan de laars lappen
van gemeentelijke verordeningen die overlast willen voorkomen moeten
zo goed mogelijk worden bestreden. Niets is zo funest als een
zichtbare en voortdurende verloedering van de openbare ruimte, meende
de CDA-senator.
Massieve tegenstand
Volgens senator Rehwinkel (PvdA) gaat het om het krachtiger optreden
tegen bijvoorbeeld wildplassen, het laten liggen van hondenpoep en het
aanbrengen van graffiti. Rehwinkel vond invoering van de bestuurlijke
boete in de strijd tegen de overlast in de openbare ruimte zo
belangrijk dat hij invoering van deze boete bij foutparkeren bereid
was te slikken. Nadat hij massieve tegenstand in de senaat had
geconstateerd pleitte Rehwinkel voor een horizonbepaling om te
proberen alsnog coalitiegenoot CDA over de streep te trekken. Of dit
is gelukt zal volgende week bij de mogelijke hervatting van het debat
blijken.
Eerste Kamer der Staten Generaal