Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
11.12.2007
"Vervuiler betaalt" blijft uitgangspunt bij nieuwe verpakkingenbelasting
Zo'n 8000 ondernemers ontvangen in december een brief van de
Belastingdienst omdat zij waarschijnlijk verpakkingenbelasting moeten
gaan betalen. Op 22 november is de nieuwe Verpakkingenbelasting
namelijk aanvaard door de Tweede Kamer. Het voorbereidend onderzoek
door de Eerste Kamercommissie vindt plaats op 11 december 2007. De
plenaire behandeling door de Eerste Kamer, gezamenlijk met het
wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2008, is voorzien voor 17 en
18 december 2007.
Als het bedrijf geen brief krijgt, bent u niet automatisch vrijgesteld
van de verpakkingenbelasting. Het houdt alleen in dat de
Belastingdienst op dit moment niet weet of het bedrijf
verpakkingenbelasting moet gaan betalen. Het is het dus goed om na te
gaan wat de verpakkingenbelasting voor uw bedrijf betekent.
Verandering van regels
Het kabinet vindt dat het nodig is de alsmaar groeiende afvalberg van
verpakkingen te laten krimpen. Voor de vernietiging en recycling van
verpakkingsmateriaal is geld nodig. De nieuwe belasting is gebaseerd
op het verpakkingenbesluit. Het gaat dus niet om een nieuwe, extra
wet. Geen nieuwe of dubbele rompslomp dus maar wel een verandering van
regels.
Bij het vaststellen van de belasting wordt een onderscheid gemaakt
tussen verschillende 'verpakkingssoorten': primaire, secundaire en
tertiaire verpakkingen. De primaire verpakking is de verpakking die
voor de eindgebruiker of consument op een verkooppunt een
verkoopeenheid vormt. Deze verpakking zit direct om het product en kan
vaak niet zonder worden verkocht. Verder kunt u primaire verpakkingen
herkennen omdat die vaak een marketingtechnische of een informatieve
rol vervult. Er staat een merknaam en/of een beschrijving van de
inhoud op gedrukt of maakt het product aantrekkelijker voor de
verkoop. Voorbeelden in de MVO-sector zijn de flessen met plantaardige
olie, zowel die voor de consument als die voor horeca en instellingen.
De secundaire verpakking is ontworpen zodat deze op het verkooppunt
een verzameling van een aantal verkoopeenheden vormt. In de MVO-sector
kunt u daarbij denken aan dozen waarin zich een aantal
margarinekuipjes bevinden. Deze verpakking kan van het product worden
verwijderd zonder dat dit de kenmerken ervan beïnvloedt. Het maakt
niet uit of deze verpakking wel of niet aan de eindgebruiker of
consument wordt verkocht. De tertiaire verpakking is ontworpen om het
verladen en het vervoer van verkoopeenheden of verzamelverpakkingen
makkelijker te maken en om schade door verlading of transport te
voorkomen, b.v. pallets. De discussies over privat label producten
zijn nu ook beslecht: Het bedrijf dat de PL-producten produceert moet
daarvoor de Verpakkingenbelasting betalen.
Een aandachtspunt zijn de samengestelde verpakkingen die bijvoorbeeld
uit een laag karton en een laagje kunststof bestaan. De verschillende
materialen moeten apart worden vermeld. Dat lijkt een hele inspanning
maar in de praktijk is de samenstelling van de diverse verpakkingen
vaak al bekend. Een en ander moet blijken uit de administratie .
Bedrijven moeten zelfstandig aangifte doen, of gezamenlijk als
concern. De belasting die verschuldigd is, hangt af van het
verpakkingsmateriaal waarmee de ondernemer werkt. Voor elke soort
materiaal bestaat een apart tarief. Bovendien is het bedrag voor
primair verpakkingsmateriaal hoger dan voor niet primair (secundair en
tertiair) verpakkingsmateriaal.
De tarieven zijn in 2008 als volgt:
Het ministerie heeft onderkend dat het bedrijfsleven de ruimte moet
krijgen om de aan de verplichtingen van de verpakkingenbelasting te
kunnen voldoen. In het licht daarvan zal worden geregeld dat de eerste
voorschotbetaling pas in het derde kwartaal van 2008 hoeft plaats te
vinden. Dit bericht is al op de website van de Belastingdienst
opgenomen. Uitgangspunt blijft uiteraard wel dat bedrijven voor geheel
2008 aangifte doen en betalen.
Vrijstelling van 15.000 kg
Bedrijven die per jaar 15.000 kilo verpakking of minder op de markt
zetten, hoeven geen aangifte te doen en geen belasting te betalen.
Voor veel bedrijven is het zonder meer duidelijk dat zij geen
verpakkingenbelasting hoeven te betalen. Zij hoeven ook geen aparte
administratie bij te houden. Bedrijven die in de buurt van de drempel
van 15 000 kg komen moeten daar wel meer aandacht aan besteden.
Blijven zij onder die drempel, dan volstaat het als zij dat
aannemelijk maken. De administratie kan in dat geval minder
gedetailleerd zijn dan die van ondernemingen die boven de drempel
komen.
Meer informatie
Als een bedrijf verpakkingenbelasting moet betalen dan dient het
bedrijf zich vanaf begin 2008 aan te melden bij de Belastingdienst.
Vanaf half januari 2008 is hierover meer informatie te lezen op de
site van de Belastingdienst:
www.belastingdienst.nl/verpakkingenbelasting.
Wie nu al meer wil weten over de nieuwe verpakkingenbelasting kan ook
op deze website terecht.
Afvalfonds
Van de opbrengst van de verpakkingenbelasting is 250 miljoen bestemd
voor algemene middelen en 115 miljoen voor een nog op te richten
afvalfonds. Hiertoe hebben overheid en bedrijfsleven een akkoord
gesloten. Naar verwachting beheert het afvalfonds het geld en komt er
een nieuwe organisatie om het Besluit Verpakkingen uit te voeren en de
vergoedingen voor de inzameling en recycling van verpakkingen aan
gemeenten uit te keren. Ook worden de kosten van een sorteerpremie om
bij bedrijven gescheiden inzameling te stimuleren uit dit afvalfonds
betaald. Het Besluit Verpakkingen zal op hoofdlijnen niet verander