ChristenUnie
Heilig huisje van de leraar niet ontzien
Heilig huisje van de leraar niet ontzien
woensdag 12 december 2007 16:56 De werkdruk in het onderwijs
aanpakken, zonodig door de schoolvakanties te verkorten. Leerlingen
medeverantwoordelijk maken voor de veiligheid op school. En meer
aandacht voor hoogbegaafde scholieren, om te voorkomen dat ze illegaal
uit de klas worden gehaald. Dat zijn enkele van de voorstellen die
ChristenUnie-Kamerlid Arie Slob deed bij de behandeling van de
onderwijsbegroting.
Om het vak van docent aantrekkelijker te maken, moet volgens de
ChristenUnie niet alleen iets aan de salarissen gedaan worden maar
vooral ook aan de werkdruk. Die lijkt onnodig hoog te zijn door de
lange schoolvakanties en de `piekperiodes' daartussen. Slob: ,,We
hebben in het regeerakkoord afgesproken iets aan de werkdruk te doen.
Dat was een van de redenen om de commissie Rinnooy Kan aan het werk te
zetten.'' Nadat het rapport van die commissie gereed was, ging de
aandacht eenzijdig uit naar de voorgestelde verhoging van de
lerarensalarissen. Een belangrijk manco van het onderwijs is echter
ook de werkdruk, en daar moet iets aan gebeuren vindt de ChristenUnie.
Slob: ,,Heilige huisjes als de onderwijsvakanties dienen daarbij niet
ontzien te worden.''
In het kader van de veiligheid op scholen refereerde Slob aan een
project op het Overbosch College in Den Haag, een VMBO-school waar
leerlingen zelf worden ingeschakeld om het schoolklimaat te
verbeteren. ,,De leerlingen worden toegerust op het gebied van sociale
vaardigheden, normen en waarden en het voeren van discussies door
middel van rollenspellen. In het laatste leerjaar houden de
leerlingen, in tweetallen, toezicht binnen de school als Schoolwacht.
Deze aanpak werpt zijn vruchten af. Het aantal incidenten in
afgenomen, de leerlingen spreken elkaar aan op hun gedrag en de
omgeving is schoner.'' Slob diende een amendement in om 100.000 euro
te besteden aan vergelijkbare pilotprojecten op tien andere scholen,
,,om zo een succesvol middel ter verbetering van de veiligheid op
school te ontwikkelen''.
Slob vroeg verder aandacht voor hoogbegaafde scholieren, naar
schatting 30- tot 40.000 in het basisonderwijs en 20- tot 30.000 in
het voortgezet onderwijs. Behalve `plusklasjes' in het reguliere
onderwijs, ontstaan er voor hen ook particuliere en commerciële
onderwijsvormen. Daarvoor de leerlingen deels aan het reguliere
onderwijs onttrokken. Vorige week heeft een kantonrechter in Utrecht
een ouder uit Maarssen daarvoor veroordeeld, maar er zouden ook
gemeenten zijn die deze praktijk gedogen. Het zou gaan om enkele
honderden leerlingen die het gewone onderwijs verzuimen. Slob heeft
het kabinet gevraagd om een onderzoek naar deze problematiek.