Definitief ontwerp voor nieuwe Javastraat
12 december 2007
Van gevel tot gevel wordt de Javastraat compleet vernieuwd volgens het
ontwerp `wereldpassage'. Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zeeburg
heeft het definitieve ontwerp vastgesteld.
Historiche stap
"Ik ben erg blij dat we aan de slag kunnen om van de Javastraat een
volwaardige en vitale winkelstraat te maken", zegt Dennis Straat,
stadsdeelwethouder openbare ruimte. "Met het goedkeuren van het
definitieve ontwerp voor de nieuwe inrichting hebben we als
stadsdeelbestuur een historische stap gezet."
Versterken ecomisch hart Indische Buurt
De vernieuwing van de Javastraat moet het economische hart van de
Indische Buurt versterken en de verkeersveiligheid vergroten. Bredere
trottoirs voor winkeluitstallingen en terrasjes maken de straat extra
aantrekkelijk voor horecabezoekers en het winkelend publiek. Een iets
smallere rijweg werkt ontmoedigend voor het dubbelparkeren, waardoor
de verkeerschaos op de drukke dagen beteugeld kan worden.
Verkeersveiligheid vergroot
Het aantal parkeerplaatsen blijft gehandhaafd. In de nieuwe
winkelstraat worden langsparkeervakken aangelegd. Dat vergroot de
veiligheid van met name de fietsers, omdat de automobilist beter
overzicht heeft bij het verlaten van de parkeerplaats. De
overzichtelijkheid van de winkelstraat neemt verder toe door laad- en
loshavens geschikt te maken voor grote vrachtwagens. Bij de
herinrichting van de Javastraat, de aangrenzende Benkoelen- en
Langkatstraat alsmede het westelijk deel van het Javaplein worden
nieuwe bomen van 10 tot 12 meter hoog geplant.
Vervanging bomen
Over de vervanging van de bomen zegt Dennis Straat dat het
stadsdeelbestuur het behoud van deze bomen uitdrukkelijk betrokken
heeft bij zijn belangenafweging. "Maar het bleek onmogelijk alle
uitgangspunten voor de noodzakelijke vernieuwing van de winkelstraat
te combineren met de wens om de bomen te behouden. Een keuze voor het
laten staan van de bomen op hun huidige plek betekent ofwel een
vermindering van het aantal parkeerplaatsen, ofwel het instellen van
eenrichtingsverkeer. Beide opties zijn onwenselijk in relatie tot de
economische vitaliteit en de verkeersafwikkeling in de buurt."
Kapvergunning blijft in stand
Volgens de planning gaat de Javastraat begin maart 2008 op de schop.
Het stadsdeelbestuur heeft de werking van de kapvergunning opgeschort
tot en met uiterlijk 14 januari 2008. Dat is de verwachte datum van de
uitspraak van de voorzieningenrechter. Onlangs bracht de
bezwaarschriftencommissie haar advies uit, waarin zij aangeeft dat het
stadsdeel het aspect van het stadsschoon niet voldoende betrokken
heeft bij de belangenafweging. Het dagelijks bestuur heeft na
heroverweging besloten de kapvergunning in stand te laten en heeft
daarbij nader toegelicht dat het element stadsschoon uitvoerig is
betrokken bij de besluitvorming. Daarop hebben de tegenstanders de
rechtbank verzocht om een voorlopige voorziening te treffen.
Stadsdeel Zeeburg