Stadsdeel Zeeburg

Definitief ontwerp voor nieuwe Javastraat

12 december 2007
Van gevel tot gevel wordt de Javastraat compleet vernieuwd volgens het ontwerp `wereldpassage'. Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zeeburg heeft het definitieve ontwerp vastgesteld.

Historiche stap

"Ik ben erg blij dat we aan de slag kunnen om van de Javastraat een volwaardige en vitale winkelstraat te maken", zegt Dennis Straat, stadsdeelwethouder openbare ruimte. "Met het goedkeuren van het definitieve ontwerp voor de nieuwe inrichting hebben we als stadsdeelbestuur een historische stap gezet."

Versterken ecomisch hart Indische Buurt

De vernieuwing van de Javastraat moet het economische hart van de Indische Buurt versterken en de verkeersveiligheid vergroten. Bredere trottoirs voor winkeluitstallingen en terrasjes maken de straat extra aantrekkelijk voor horecabezoekers en het winkelend publiek. Een iets smallere rijweg werkt ontmoedigend voor het dubbelparkeren, waardoor de verkeerschaos op de drukke dagen beteugeld kan worden.

Verkeersveiligheid vergroot

Het aantal parkeerplaatsen blijft gehandhaafd. In de nieuwe winkelstraat worden langsparkeervakken aangelegd. Dat vergroot de veiligheid van met name de fietsers, omdat de automobilist beter overzicht heeft bij het verlaten van de parkeerplaats. De overzichtelijkheid van de winkelstraat neemt verder toe door laad- en loshavens geschikt te maken voor grote vrachtwagens. Bij de herinrichting van de Javastraat, de aangrenzende Benkoelen- en Langkatstraat alsmede het westelijk deel van het Javaplein worden nieuwe bomen van 10 tot 12 meter hoog geplant.

Vervanging bomen

Over de vervanging van de bomen zegt Dennis Straat dat het stadsdeelbestuur het behoud van deze bomen uitdrukkelijk betrokken heeft bij zijn belangenafweging. "Maar het bleek onmogelijk alle uitgangspunten voor de noodzakelijke vernieuwing van de winkelstraat te combineren met de wens om de bomen te behouden. Een keuze voor het laten staan van de bomen op hun huidige plek betekent ofwel een vermindering van het aantal parkeerplaatsen, ofwel het instellen van eenrichtingsverkeer. Beide opties zijn onwenselijk in relatie tot de economische vitaliteit en de verkeersafwikkeling in de buurt."

Kapvergunning blijft in stand

Volgens de planning gaat de Javastraat begin maart 2008 op de schop. Het stadsdeelbestuur heeft de werking van de kapvergunning opgeschort tot en met uiterlijk 14 januari 2008. Dat is de verwachte datum van de uitspraak van de voorzieningenrechter. Onlangs bracht de bezwaarschriftencommissie haar advies uit, waarin zij aangeeft dat het stadsdeel het aspect van het stadsschoon niet voldoende betrokken heeft bij de belangenafweging. Het dagelijks bestuur heeft na heroverweging besloten de kapvergunning in stand te laten en heeft daarbij nader toegelicht dat het element stadsschoon uitvoerig is betrokken bij de besluitvorming. Daarop hebben de tegenstanders de rechtbank verzocht om een voorlopige voorziening te treffen.