Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 12 december 2007

NS verdubbelt aandeel groene stroom

NS verdubbelt haar aandeel groene stroom van 5% naar 10%. Daarmee wordt NS een van de vijf grootste private afnemers van groene stroom in Nederland. Dit maakte NS bekend tijdens haar jaarlijkse eindejaarsperslunch. Tijdens deze gelegenheid kondigde NS nog een aantal stappen aan richting een duurzame bedrijfsvoering en werd een convenant ondertekend met Forest Steward Council (FSC) over het gebruik van duurzaam papier.

NS is actief bezig met het verduurzamen van haar bedrijfsvoering. In april van dit jaar kondigde NS aan zich te committeren aan de EU-doelstelling op het gebied van de reductie van broeikasgassen: 20% minder CO2 uitstoot in 2020 ten opzichte van het niveau in 1990. Tijdens de oudejaarsperslunch benadrukte president-directeur Aad Veenman dat het bedrijf deze doelstelling vooral te willen realiseren door een verdere verbetering van de energie-efficiency. Daarnaast verdubbelt NS het aandeel stroom uit duurzame bronnen van 5% naar 10%. Vorig jaar verdubbelde NS de hoeveelheid groene stroom al van 2,5% naar 5% van de totale hoeveelheid elektriciteit die wordt gebruikt om de treinen te laten rijden.

Om de energie-efficiency te verbeteren, koopt NS energiezuinige treinen en past ze bestaande treinen aan, zodat deze remenergie kunnen terugleveren aan het bovenleidingnet. Die energie wordt weer gebruikt door treinen in de nabijheid. Ook organiseert het bedrijf cursussen energiezuinig rijden voor machinisten in samenwerking met een aantal andere Europese spoorwegmaatschappijen. Bovendien worden dieseltreinen schoner door gebruik te gaan maken van schonere gasolie met 100 keer minder zwavel.

Tenslotte tekende NS een convenant met Forest Steward Council (FSC) over het gebruik van duurzaam papier. NS gebruikt voor haar vervoersbewijzen, magazines, reisinfo berichten en andere doeleinden ruim een miljoen kilo papier per jaar. In het convenant stelt NS zich ten doel om in 2010 alleen nog papier te gebruiken afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Op dit moment is al meer dan de helft van het papier dat NS gebruikt FSC-gecertificeerd.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070 NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 12 december 2007
Pagina 2/2

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 30 40
F 030 - 235 61 93
www.ns.nl

-------------------------


---- --