Socialistische Partij

"Tijd voor vernieuwing in het verkeer"


04-12-2007 * Tijdens de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft SP'er Emile Roemer zich ingezet voor echte verbeteringen op het spoor, vernieuwende vormen van openbaar vervoer en een OV-jaarkaart voor 16 en 17-jarige MBO-scholieren. Ook wil hij extra geld beschikbaar maken voor tram, bus en metro. "Miljarden worden vrijgemaakt voor extra asfalt, terwijl dit al decennia lang vruchteloos blijkt. Niet alleen de mensen in de file staan stil, ook het denken op het ministerie staat stil", aldus Roemer.

Vele voorstellen tot vernieuwing in het openbaar vervoer liet Roemer de revue passeren. Een landelijk netwerk van snelbussen, vervoer op aanvraag en de vrije busstrook voor snelwegbussen zijn een selectie hiervan. "Om echt iets te verbeteren aan de doorstroming, bereikbaarheid en het milieu zullen we breder moeten gaan denken. Dit zijn enkele voorbeelden die realistisch en goed haalbaar zijn en toch een echte verbetering van de mobiliteit met zich mee kunnen brengen", zo zei Roemer in de Kamer.

Als vanzelfsprekend was er ook veel aandacht voor het spoor en de wegen. Het PvdA roemde de insteek van minister Eurlings die een ambitie van 5% reizigersgroei op het spoor heeft toegezegd. Roemer:"Dat is mooi en ik onderschrijf dat volledig, maar de vele miljarden die hiervoor nodig zijn ontbreken. De PvdA noemt dit plan een revolutie, maar het is een revolutie van holle frasen. Ik zal de PvdA houden aan de toezegging dat het geld dat noodzakelijk is voor deze groei ook echt vrijgemaakt zal worden, want na jaren van op de winkel passen is het nu tijd om echte sprongen vooruit op het spoor te maken".

Over de kilometerheffing was Emile Roemer duidelijk: "Wij zijn niet in principe tegen betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de motorrijtuigenbelasting, maar dit voorstel leidt tot een elitespits. Alleen de mensen die het kunnen betalen of mensen met een baas die betaalt, kunnen het zich eigenlijk veroorloven in de spits te blijven. Maar het vervelende is dat veel mensen helemaal geen keus hebben! Door een veel te duur systeem dat ook nog eens oneerlijk is, zal daarom het draagvlak voor een kilometerheffing verdwijnen als sneeuw voor de zon. Eerst zorgen dat je alternatieven op orde zijn, en daar is de afgelopen 30 jaar nauwelijks in geïnvesteerd." Daarom pleitte hij voor een bezinningsjaar waarin de huidige ontwikkelingen worden stopgezet en gestart gaat worden met de vele goede alternatieven.


* Themakanaal /verkeer