Persbericht

Cognos bouwt Performance Management-visie verder uit

Verlegt grenzen met versterkt PM-systeem en kondigt nieuwe initiatieven en oplossingen aan om succes van klanten te versnellen

Nieuwegein, 12 december 2007 - Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN), wereldwijd marktleider in oplossingen voor Business Intelligence en Performance Management breidt vandaag zijn leiderschap in Performance Management uit voor klanten over de hele wereld - geeft een overzicht van belangrijke successen en kondigt nieuwe initiatieven en oplossingen aan om sneller hoge Performance Management-resultaten te bereiken.

Cognos heeft meer dan zeventien jaar ervaring in Performance Management en is de enige leverancier die één bewezen softwareplatform biedt met kernfunctionaliteit voor Performance Management, zoals rapportage en analyse, planning en voorspelling, consolidatie, dashboarding en scorecarding. Grote en middelgrote organisaties kunnen hiermee hun prestaties meten en volgen, hebben inzicht in data en trends en kunnen een gemeenschappelijke visie op de toekomst bepalen en delen.

"Zes jaar geleden hebben we een visie neergezet die iedereen in een organisatie in staat stelt om en betrekt bij het op een systematische manier sturen van de organisatie. In de volgende twee jaar hebben we geïnvesteerd in het ontwikkelen van een technologieplatform voor Performance Management. En meer recent hebben we 'sweet spots' gedefinieerd, waarop Performance Management de meeste impact heeft, en klanten kant-en-klare oplossingen geboden", zegt Rob Ashe, CEO van Cognos. "Ons doel is nu om het tempo in de markt te bepalen met een compleet Performance Management-systeem dat zowel operationele als financiële Performance Management mogelijk maakt, ondersteund door een toonaangevende oplossing voor Business Intelligence."

Nieuwe initiatieven en oplossingen van Cognos om Performance Management te versnellen zijn:

Integratie van Applix TM1-oplossingen: Door toonaangevende prestatieanalyse te combineren met zijn expertise in Performance Management versterkt Cognos zijn leidende positie in financiële Performance Management. Het bedrijf komt vandaag met een plan voor productintegratie. Dit plan wordt in een gerelateerde aankondiging (http://www.cognos.com/news/releases/2007/1211-2.html) uiteen gezet.

Innovation Center On-Line Community: Begin deze maand zal een tool beschikbaar komen waarmee Cognos-klanten met elkaar kunnen samenwerken. Deze tool zal leden van het Cognos Innovation Center een veilige en betrouwbare omgeving bieden voor interactie met elkaar, met innovatieleiders en met experts van het Innovation Center. De tool zal ook een on-demand omgeving bieden, waarin leden toegang hebben tot artikelen over innovatie, casestudies en informatie over bedrijfsprocessen, ideeën kunnen delen en kunnen samenwerken aan best practices op het gebied van Performance Management.

Nieuwe Cognos Blueprints: De Strategic Finance Performance Blueprint en de Sales Quota Allocation Blueprint voor biowetenschappen zijn vandaag geïntroduceerd in gerelateerde aankondigingen. Zie http://www.cognos.com/news/releases/2007/1211-4.html en http://www.cognos.com/news/releases/2007/1211-5.html.

Performance Manager for Life Science Book: Deze laatste verschijning in de serie van Cognos-managementboeken schetst een organisatiebreed Performance Management-raamwerk, met informatie 'sweet spots' speciaal voor biowetenschappen.

Cognos zal in januari ook de volgende evolutie van Performance Management-software onthullen. Met deze evolutie zal Cognos zijn klanten nog meer essentiële componenten bieden om de verbetering van de bedrijfsprestaties te versnellen.

Verschillende analisten en branche-experts hebben Performance Management een sleutelfactor genoemd bij het verbeteren van de operationele processen, bedrijfsplanning en winst. Een van de grootste bedrijven in financieel management in Zweden, Folksam, heeft in 2003 een complete Performance Management-oplossing van Cognos in gebruik genomen. Het bedrijf besteedde ooit zestig procent van zijn planningstijd aan het verzamelen en consolideren van data afkomstig uit SAP R/3- en andere systemen en van businessmanagers. Slechts veertig procent van de tijd werd besteed aan het daadwerkelijk gebruiken van de informatie voor planning en analyse. De implementatie van Cognos 8 Planning (http://www.cognos.com/solutions/data/sap/planning.html) als onderdeel van zijn Performance Management-oplossing stelde Folksam in staat deze cijfers te veranderen in vijftien procent voor het verzamelen en consolideren en 85 procent voor productief, toekomstgericht werk. Meer dan 750 medewerkers maken nu dagelijks gebruik van functionaliteit voor Business Intelligence, planning en scorecarding voor besluitvorming op basis van markttrends, scenarioplanning en voorspellingen, omzetberekeningen en kostenoverzichten, verkoopplanning en risicomanagement.

"Met onze Performance Management-oplossing hebben we een eenvoudige en snelle omgeving die al onze behoeften aan kan en ons inzicht geeft in allerlei kosten, zoals de operationele kosten per kostenplaats en product, de verkoop in relatie tot het budget, interne inkoopondersteuning, betaalde premies en uitbetaalde verzekeringssommen", zegt George Janson, Business Intelligence Coordinator, Controller Division, Folksam. "We hebben onze betrouwbaarheid verhoogd en de tijd die we aan operationele activiteiten besteden van 66 uur teruggebracht naar drie uur. Op de langere termijn betekent dit dat we een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld zullen besparen dankzij de Cognos-oplossing. We zijn nu in staat om 85 procent van onze aandacht te richten op strategische initiatieven die helpen onze bedrijfsactiviteiten te stimuleren."

Andere kenmerken van Cognos' leiderschap als het gaat om vernieuwing en Performance Management zijn op dit moment onder meer:

Het Cognos Innovation Center:


· Het Cognos Innovation Center for Performance Management werd gestart in 2004 om gelijkgestemde, vooruitstrevende personen op financieel en IT-gebied bij elkaar te brengen om de inzet van planning en PM in hun organisaties te verbeteren.


· Het heeft nu meer dan 3.000 leden die meer dan 500 organisaties vertegenwoordigen, bestaande uit klanten en partners van Cognos.


· Het heeft meer dan dertig branchegerichte en functionele Performance Blueprints (http://www.cognos.com/innovationcenter/blueprint.html) uitgebracht. Dit zijn kant-en-klare blauwdrukken die klanten helpen om de inzet van toepassingen te versnellen en zo snel waarde te genereren terwijl ze risico's minimaliseren.

Krachtige partnerschappen

* Het leiderschap van Cognos in Performance Management wordt ook ondersteund en versterkt door een krachtig partnernetwerk, met technologiepartners, value added resellers, OEM's, meer dan zeventig Powered by Cognos Solutions en wereldwijde strategische samenwerkingen met brancheleiders zoals IBM, Accenture en Deloitte, met wie Cognos vandaag belangrijk klantnieuws aankondigt. Zie http://www.cognos.com/news/releases/2007/1211-3.html voor gerelateerd nieuws.

Publicatie van innovatieve boeken:

* Met meer dan 30.000 verspreide exemplaren heeft het Cognos-boek Performance Manager (http://www.cognos.com/pmbook) een brede lezerskring. Sinds de eerste verschijning in januari 2007 is het vertaald in negen talen. Een tweede editie van het boek staat gepland voor begin 2008.

Branche-erkenning:

* Door zijn complete visie en het feit dat het bedrijf in staat is deze uit te voeren, wordt Cognos consequent geplaatst in het 'leiders'kwadrant' van Gartner Magic Quadrants* voor Corporate Performance Management-suites voor Business Intelligence-Platformen.
* Cognos en klanten van Cognos blijven prijzen winnen als erkenning van hun toewijding aan hoogwaardige Performance Management, bijvoorbeeld de 2007 Malcolm Baldrige National Quality Award, de Ventana Research Performance Management Leadership Award, de InformationWeek 500 en opname in de Balanced Scorecard Hall of Fame.
* Bronnen: Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, 1Q07, K. Schlegel, B. Hostmann, A. Bitterer, januari 2007; Magic Quadrant for CPM Suites, 2006, N. Rayner, december 2006.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over het Magic Quadrant
Het copyright voor het Magic Quadrant van december 2006 en januari 2007 berust bij Gartner Inc. Voor het gebruik is toestemming verleend. Het Magic Quadrant is een grafische weergave van een markt tijdens en voor een bepaalde periode. Deze toont Gartner's analyse van de prestaties van bepaalde leveranciers ten opzichte van door Gartner gedefinieerde criteria voor de betreffende markt. Gartner beveelt geen enkele leverancier, product of dienst in het Magic Quadrant aan en adviseert technologiegebruikers niet om alleen voor leveranciers te kiezen die in 'leiders'kwadrant staan. Het Magic Quadrant is slechts bedoeld als onderzoekhulpmiddel en niet als specifieke leidraad voor actie. Gartner wijst iedere garantie, expliciet of impliciet, af met betrekking tot dit onderzoek. Dit geldt ook voor iedere garantie ten aanzien van beschikbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel.

Over Cognos
Cognos, wereldwijd marktleider in oplossingen voor Business Intelligence en Performance Management, levert toonaangevende software en diensten voor Enterprise Planning en BI die organisaties helpen hun financiële en operationele prestaties te plannen, te begrijpen en te beheren.

Cognos biedt klanten een compleet Performance System door technologie, analyseapplicaties, best practices en een omvangrijk netwerk van partners bij elkaar te brengen. Dit Performance System is een open en makkelijk aanpasbare oplossing die de ERP-, packaged applications- en database-investeringen van een organisatie beter doen renderen. Het geeft klanten de mogelijkheid vragen te beantwoorden (Hoe doen we het? Liggen we op koers? Wat moeten we eraan doen?) en stelt hen in staat hun huidige prestaties te begrijpen en te volgen en toekomstige businessstrategieën te plannen.

Cognos bedient meer dan 23.000 klanten in ruim 135 landen. De organisaties uit de top-100 die klant bij Cognos zijn, presteren constant beter dan de marktindex. Cognos' oplossingen en diensten voor Performance Management zijn tevens verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers over de hele wereld.