Klant centraal bij Centrum Jeugd en Gezin in Zwolle
Datum uitgave persbericht: 12/12/2007
De klant staat centraal. Dat is het uitgangspunt bij de realisatie van
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Zwolle. Om het toekomstige CJG zo
goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van de uiteindelijke
gebruikers, is het belangrijk dat ouders en jongeren betrokken worden
bij het inhoud en vorm geven aan zo'n centrum. Dit klinkt logisch maar
is wel uniek in Nederland. In Zwolle wordt hieraan werkelijk gevolg
gegeven door gesprekken met de doelgroep aan te gaan.
De werkgroep CJG, bestaande uit GGD, Icare, Algemeen Maatschappelijk
Werk/RIAGG, Travers, Bureau Jeugdzorg en de gemeente, hebben Stichting
Alexander ingeschakeld om een participatief onderzoek uit te voeren.
In een serie panel- en pleingesprekken worden ouders en jongeren
uitgenodigd met elkaar in gesprek te gaan en hun mening te geven over
waar een CJG naar hun idee aan moet voldoen. Het vertrekpunt daarbij
is om de zwakke en sterke punten in de huidige voorzieningen helder te
krijgen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar toegankelijkheid,
beschikbaarheid en de kwaliteit van de hulp. Ook wordt gevraagd op
welke wijze de klanten in de toekomst betrokken willen blijven bij het
CJG. Naast de gesprekken met ouders en jongeren, vinden er ook
gesprekken plaats met professionals.
Vervolg
De resultaten van de klantenpanels worden door Stichting Alexander
verwerkt in een rapportage die begin januari 2008 wordt aangeboden aan
de werkgroep. Aan de hand van de uitkomsten van de klantenpanels werkt
de werkgroep een aantal toekomstscenario's uit voor de invulling van
een CJG in Zwolle. In het voorjaar van 2008 worden deze scenario's
gepresenteerd tijdens een conferentie. Het doel van de conferentie is
om samen met de doelgroep en de organisaties het toekomstbeeld van het
Zwolse CJG helder te krijgen. Er zal dus een keuze gemaakt worden uit
de scenario's, desgewenst aangevuld met aanbevelingen. Het gekozen
scenario zal na de conferentie samen met de gedane aanbevelingen
verder worden uitgewerkt en vertaald in een projectopdracht. Onderdeel
van dit plan is een actieplan om het Centrum voor Jeugd en Gezin in
Zwolle te realiseren. Naar verwachting wordt dit plan voor de zomer
van 2008 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad, die actief
bij het hele proces betrokken zal zijn.
Wat is een CJG?
Bij een CJG kunnen ouders, kinderen, jongeren en professionals bij het
CJG snel, gemakkelijk en vanzelfsprekend terecht kunnen met allerlei
vragen over opvoeden en opgroeien. In principe is het CJG bedoeld voor
iedereen met vragen en problemen over opvoeden en opgroeien. In het
CJG worden taken op het gebied van jeugd en opvoeden gebundeld. Het is
een herkenbare, laagdrempelige plek, met een duidelijk loket waar men
gemakkelijk terecht kan. Bijvoorbeeld in de nabijheid van school,
buurt/wijk, eerstelijnsgezondheidszorg. Het CJG vervult niet alleen
een vraagbaakfunctie voor allerlei opvoedvragen, maar moet bij
problemen ook snel hulp kunnen bieden en - indien nodig en wenselijk -
zorgen voor een integrale, effectieve aanpak van problemen van
gezin/kind en de coördinatie hiervan.
Bron: Afdeling Communicatie
Datum van 12-12-2007 tot 11-01-2008
Gemeente Zwolle