Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 13 december 2007

College B&W: bus nu op aardgas, straks op biogas

Het College van B&W biedt een aantrekkelijk pakket aan vervoers­bedrijven die een offerte opstellen voor het stad- en streekvervoer in Noord-Holland noord. Dit moet hen ertoe verleiden om voor de schone brandstof aardgas te kiezen. Het college reageert hiermee op het besluit van de provincie Noord-Holland, om in hun nieuwe concessie voor het openbaar busvervoer in Noord-Holland Noord geen aardgasbussen te eisen. Aardgas als motorbrandstof ziet het college als opstap naar klimaatneutraal rijden op biogas.

De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor de streeklijnen, de gemeente Alkmaar voor de stadslijnen. Maar hier komt half december 2008 verandering in. Dan wordt de provincie ook verantwoordelijk voor de Alkmaarse buslijnen. Vervoerbedrijven mogen offertes indienen op basis van een provinciaal programma van eisen dat tot 2016 van toepassing is.

Het College van B&W maakt zich niet alleen sterk voor fijnmazig netwerk van buslijnen in en rond Alkmaar en een hoge service, maar ook voor een betere luchtkwaliteit in de stad. Tientallen stads- en streeklijnen die nu in het noorden van de provincie met dieselbussen worden gereden, komen samen bij NS-station Alkmaar. Vooral daarom is de luchtkwaliteit rondom het stationsgebied en langs de drukste busroutes in Alkmaar zorgwekkend. De schadelijke uitstoot van het ongezonde fijnstof en stikstofdioxide kan drastisch worden teruggebracht als vervoerbedrijven overstappen op aardgasbussen, waarna de stap naar biogas een kleine is. Gelukkig stelt de provincie hoge milieueisen aan de stadslijnen. Toch kan een vervoermaatschappij ervoor kiezen om op alle stad- en streeklijnen dieselbussen in te zetten. Met dieselbussen wordt zelfs de weg naar klimaatneutraal rijden geblokkeerd, omdat slechts een gering percentage biodiesel kan worden bijgemengd.

De gemeente Alkmaar wijst de vervoerbedrijven die zich inschrijven voor de openbaar-vervoerconcessie in Noord-Holland noord, op een aardgasvulpunt in de Boekelermeer, dat in 2008 in gebruik wordt genomen. Bovendien kan op dit bedrijventerrein een opstelterrein voor aardgasbussen worden aangeboden. Ook wil de gemeente Alkmaar de vervoerbedrijven in contact brengen met marktpartijen als biogasproducent HVC en tankstationexploitant GP Groot Brandstoffen. Zij kunnen samen grootverbruikcontracten afsluiten met busmaatschappijen. Ook wil de gemeente samen met busmaatschappijen de subsidiemogelijkheden verkennen, voordat een offerte aan de provincie Noord-Holland wordt opgesteld.

In deze regio werken gemeente Alkmaar, HVC-groep, GP Groot Brandstoffen en de provincie samen met anderen hard aan een fijnmazig net van aardgas­tankstations in Noord-Holland, waar nu aardgas en op termijn regionaal geproduceerd biogas kan worden getankt. Deze partijen kunnen samen met andere bedrijfswagenparken zorgen voor de basisvraag om een rendabele exploitatie van aardgastankstations mogelijk te maken. Zodra er voldoende vulpunten zijn, zullen ook andere bedrijven en overheden met een wagenpark voor schonere auto's, bussen en vrachtwagens kiezen.

Door de provincie is aangegeven dat vervoerders in hun offertes moeten aangeven welke maatregelen zij nemen om de uitstoot van koolstofdioxide en stikstofdioxide te beperken, bovenop de door de provincie gestelde minimale milieueisen. In de aanbesteding kunnen zij hiermee extra punten scoren. Met het pakket dat de gemeente Alkmaar aanbiedt, kunnen vervoermaatschappijen die voor aardgasbussen kiezen een beslissende voorsprong opbouwen.

In Haarlem en de IJmond rijdt vervoermaatschappij Connexxion sinds 2005 op bussen met een aardgasmotor. Bij de tender voor het busvervoer in deze regio, stelde de Provincie Noord-Holland de voorwaarde dat busmaatschappijen heel schone bussen moesten gebruiken. De tender werd gewonnen door vervoersbedrijf Connexxion, dat voor aardgasbussen koos. Langs drukke busroutes in Haarlem is de bijdrage van het gemotoriseerd verkeer aan de stikstofdioxideconcentratie sindsdien met omstreeks vijftig procent afgenomen. De overstap van het busvervoer naar aardgas bleek daar voor Connexxion economisch mogelijk. In Noord-Holland noord wil het college van GS geen schone aardgasbussen voorschrijven. Wethouder Binnendijk van Klimaatbeleid stelt: "De provincie heeft helaas geen oog voor de doorslaggevende invloed die de keuze voor aardgasbussen heeft bij de overgang van de transportsector naar klimaatneutraal rijden op biogas. De provincie tekent allerlei klimaatovereenkomsten, maar het blijft verder bij vrijblijvendheid. Ook onze ultieme poging om de gedeputeerde van Verkeer in een persoonlijk gesprek op andere gedachten te brengen, mocht niet baten. Daarom gooien we het nu over een andere boeg. Wij moeten vervoerbedrijven nu zien te verleiden om voor aardgasbussen te kiezen. Anders kan de overgang naar biobrandstof en klimaatneutraal rijden de komende jaren amper gemaakt worden."