Nederlands Uitgeversverbond

Adverteerders omarmen publiekstijdschrift

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 13 december 2007

Adverteerders omarmen publiekstijdschrift

De inzet van publiekstijdschriften door adverteerders is na een aantal magere jaren terug op het niveau van 2003. Vergeleken met vorig jaar is de inzet met liefst 6 procentpunten gestegen. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van MarketingTribune en de Groep Publiekstijd-schriften werd verricht door Intomart GfK.

Voor de vijfde keer onderzocht Intomart GfK het gebruik en de waardering van publiekstijdschriften onder adverteerders en mediaplanners. In 2007 zette 69 procent van de adverteerders publiekstijdschriften in, tegenover 63 procent in 2006.

Lifestyle en financiële dienstverlening
Vooral in de sectoren lifestyle (+17%) en financiële dienstverlening (+12%) werd het publiekstijdschrift door meer adverteerders ingezet. Verklaringen kunnen liggen in de toegenomen aandacht voor gezond leven en de opeenvolgende productintroducties in de financiële wereld.

Merkbekendheid en imago belangrijkste doelstellingen 78% van de adverteerders schakelen tijdschriften in om hun naambekendheid te verhogen, gevolgd door 60% voor het versterken van het merkimago. Voor mediaplanners is de overdracht van informatie de belangrijkste doelstelling, waarbij het versterken van merkimago eveneens op de tweede plaats komt met 80%.

Crossmediaal adverteren belangrijk
Steeds meer tijdschriften bieden crossmediale proposities aan. Van internetsite tot events. Een ontwikkeling die voldoet aan een behoefte gezien de resultaten uit het onderzoek. Voor de helft van de adverteerders is de inzet van meer dan het tijdschrift een heel belangrijke tot belangrijk gegeven. Voor planners geldt dit zelfs voor meer dan tweederde (69%).

Veel meer informatie over de campagne- en mediadoelstellingen van zowel adverteerders als mediaplanners vindt u in de special Publiekstijdschriften in MarketingTribune 25.

---

Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27 uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines).