Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 10 tot 14 december (17/12/07)

Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Helga Stevens nam kennis van de online enquête die CM Midden-Vlaanderen publiceerde. Zonder de cijfers die men in het artikel terugvindt te overdrijven of te dramatiseren, verdiende dit onderzoek de nodige aandacht. Zo zou liefst 35 % van de studenten medicatie nemen om de prestaties te verhogen zonder aanleiding van een concrete klacht. Het gaat onder meer over concentratieverhogende middelen en pepmiddelen. Helga Stevens wilde duidelijker cijfers om een goed beeld te krijgen van de problematiek. Bevoegd minister Steven Vanackere wist te zeggen dat de VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw) eerder een grondige studie uitvoerde en die ook wil herhalen de komende jaren, met name in Gent, Antwerpen en Brussel. Maatregelen hieromtrent zullen vooral worden geïntegreerd in het actieplan suïcidepreventie, zoals de sensibilisering van leerkrachten, artsen en apothekers. De minister wees ook op de nood aan een integrale benadering ten aanzien van ander problematisch gebruik van bijvoorbeeld tabak en alcohol. Verder vestigde Helga nogmaals de aandacht op de stress waar studenten aan blootgesteld zijn in deze moeilijke periode en op de noodzaak aan bestaande initiatieven zoals Teleblok.

Helga Stevens duidde woensdagvoormiddag in de plenaire zitting het belang van de resolutie rond het persoonsgebonden budget voor personen met een handicap. Zij is één van de mede-ondertekenaars. Via dit organisatiemodel zullen personen met een handicap de mogelijkheid hebben om zelf betrokken te worden in de organisatie van de ondersteuning en hulpverlening die ze nodig hebben. Het kan een grote stap vooruit betekenen in de emancipatie van personen met een handicap. Zij kijkt uit naar het experiment dat opgezet zal worden en pleitte ervoor voldoende budget vrij te maken. Ook wees zij op het belang om het "eenvoudig" te houden zodat de personen met een handicap in dit experiment niet bedolven worden onder de administratieve verplichtingen.

Jan Peumans pikte in de commissie Mobiliteit dan weer in op vragen over de dienstregelingen van De Lijn en de NMBS. Een goede afstemming is immers essentieel om het openbaar vervoer te promoten en zo een duurzaam mobiliteitsbeleid te realiseren. Dat is echter niet zo evident: de NMBS valt onder federale voogdij, De Lijn onder Vlaamse. Jan verwees in zijn vraagstelling naar uitspraken van staatssecretaris Bruno Tuybens in de Senaat over het overleg tussen beide maatschappijen en wilde graag een stand van zaken. De vraag was uiteraard erg actueel gezien de klachten na de nieuwe NMBS-diensregeling van 9 december, waarvan sommige verband hielden met deze afstemming. Minister Frank Vandenbroucke, die kersverse moeder Kathleen Van Brempt verving, wist alvast te zeggen dat de Provinciale Vervoerscommissies (PVCs), waar onder meer de Lijn en de NMBS overleggen op provinciaal niveau, goed functioneren. Ook wist hij te zeggen dat de datum van 9 december midden in de examentijd valt waarvoor speciale busregelingen bestaan. Om die reden werden de wijzigingen aan de dienstregelingen van De Lijn later aangepast.

Deze week werden in de commissies de begrotingsbesprekingen afgerond, om volgende week ter bespreking en eindstemming te behandelen in de plenaire vergadering. Mark Demesmaeker kwam uitgebreid tussen over de beleidsbrief Brussel. Mark kon zich volledig terugvinden in de beleidsbrief van minister Anciaux. Het kerntakendebat, tussen de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en de Vlaamse gemeenschap, moet dringend opgestart en uitgepraat worden. Ook inzake onderwijs nam Mark het woord. Hij vindt de ontwikkeling en groei van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel positief. Tegelijkertijd vindt hij dat men zich prioritair moet richten op de Vlamingen zelf, op de Nederlandstaligen, en dit via een écht voorrangsbeleid. Tot slot stelde Mark een gespletenheid vast in het kartel SP-a-Spirit. Brusselaarster Elke Roex verklaarde immers dat de Brusselse identiteit voor haar van belang is. Ze voelt zich in eerste instantie Brusselaar. Zo vindt zij een museum van Brusselse identiteit een beter denkspoor dan een museum van de Vlaamse ontvoogding. Mark boorde dit idee volledig de grond in en steunt de minister zowel in zijn terminologie (Brusselse Vlamingen) als in zijn initiatieven (een Museum ter Vlaamse ontvoogding).

Het ene knelpuntberoep is het andere niet. Hoewel het om dezelfde problematiek gaat, hanteert de VDAB een andere lijst met knelpuntberoepen dan het Vlaamse Gewest. Volgens Gino De Craemer is dit op zijn minst verwarrend. Hij ondervroeg minister Vandenbroucke hierover in de commissie en pleitte voor meer duidelijkheid. Sinds mei 2006 geldt een versoepeling voor onderdanen van nieuwe EU-landen die in België een knelpuntberoep willen uitoefenen. Elk gewest heeft in dit kader een lijst met knelpuntberoepen opgesteld. Volgens het Vlaams gewest zijn er vandaag in Vlaanderen zon 115 knelpuntberoepen. Ook de VDAB stelt jaarlijks een lijst samen en steunt daarbij op ervaring van interne en externe experts. Deze telt echter 193 knelpuntberoepen. Naast verschillen in aantal blijkt dat ook de samenstelling niet overeenstemt. Gino vraagt zich af waarom voor een zelfde probleem twee verschillende oplossingen werden gekozen. Werd bij het opstellen van de lijst van het Vlaams Gewest de bestaande VDAB-lijst en expertise over het hoofd gezien of zijn er argumenten om twee verschillende lijsten te hanteren? Volgens de minister toont de VDAB-lijst de toestand van de Vlaamse arbeidsmarkt in een bepaald jaar terwijl de Vlaamse lijst is opgesteld in functie van de arbeidskaartregeling. Gino begrijpt de oorzaak van de verschillen maar pleit er voor klaarheid te scheppen en de lijsten op elkaar af te stemmen.

In een Vraag om Uitleg van Jan Loones aan minister van Toerisme Geert Bourgeois kwam de problematiek van de huurvakantiewoningen aan de kust uitgebreid aan bod. Jan wees op het toeristisch belang van deze vorm van logiessector, vooral door de alsmaar stijgende belangstelling voor het tweedeverblijfstoerisme. Bovendien wees hij, naast het toeristisch belang, op het niet te onderschatten en zeer groot economisch belang van deze vorm van verblijfstoerisme. Hierdoor wordt het toerisme aan de kust immers gespreid over het volledige jaar. Men merkt steeds minder het verschil tussen seizoen en buitenseizoen aan de Vlaamse kust. Jan wees ook op de rol van Toerisme Vlaanderen die een ondersteunende functie moet vervullen in de promotie van deze vorm van toerisme. Het schrappen van de brochure huurvakantiewoningen was niet bepaald een gelukkige beslissing. Minister Bourgeois onderschreef het belang van de sector en deelde mee dat hij de vraag van CIB (Confederatie van Immobiliëngroepen) Kust voor een gesprek zeer nauwgezet en actief heeft opgevolgd. Hij verwees trouwens naar een eerder constructief contact met het bestuur van CIB Kust. De minister is overtuigd van de hefboomfunctie van het nieuwe Logiesdecreet voor de huurvakantiewoningen en van het vergunningssysteem voor vakantiewoningen die te huur worden aangeboden. Hij heeft Toerisme Vlaanderen al gevraagd de goedkeuring van dit decreet niet af te wachten om met de sector na te gaan wat mogelijk is inzake promotionele ondersteuning.
(http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_commissies/2007-2008/c 0m071bui5-04122007.pdf)

Donderdag keurde de Commissie Onderwijs unaniem het voorstel van interpretatief decreet, getrokken door Kris Van Dijck, mbt. het faciliteitenonderwijs goed. Het voorstel bevestigt de grondwettelijke bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de Vlaamse gemeenschap ten aanzien van het Vlaamse Franstalige basisonderwijs in de Vlaamse randgemeenten. De N-VA wil met dit decreet de kwaliteit van dit Vlaamse Franstalige onderwijs waarborgen zoals dit gebeurt voor alle andere kinderen die in Vlaanderen wonen. Kwaliteit waar de Vlaamse overheid nu geen enkel zicht op heeft. Kris wil dat, ondanks de houding van een aantal lokale politieke verantwoordelijken, ook deze kinderen toch kunnen genieten van de bijzondere inspanningen die Vlaanderen doet voor zijn basisonderwijs; onderwijs dat internationaal hoog aangeschreven staat. Dit dispuut tussen de Franse en Vlaamse gemeenschap sleept al jaren aan. Dankzij de N-VA werd in 2004, en later in de aanvullende regeringsverklaring van 18 mei 2005, een oplossing in het vooruitzicht gesteld. Met het decreet wordt hieraan eindelijk uitvoering gegeven. Het decreet treedt uiterlijk op 1 september 2009 in werking. Deze datum is verantwoord om tweeërlei redenen : enerzijds omdat dit het begin is van een nieuw schooljaar, zodat het schooljaar op een ordentelijke manier van start gaat. Anderzijds biedt deze termijn de verschillende basisscholen de mogelijkheid om zich volledig te conformeren aan de erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden van het Vlaams decreet basisonderwijs. De stemming in de Commissie was donderdag nog maar een paar uur achter de rug, of het Parlement van de Franstalige Gemeenschap keurde een belangenconflict goed. Wordt dus zeker vervolgd !

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Het zijn vreemde tijden in de Kamer. Doordat de regering een afspiegeling is van de parlementaire meerderheid en doordat de particratie de greep van de partijen op de parlementsleden heeft versterkt, is het federale parlement geëvolueerd tot een goedkeuringsmachine. De echte beslissingen worden buiten het parlement genomen: in de regering en in de partijbureaus. De Kamer is daardoor opgesplitst in twee delen: de regeringspartijen die als klapvee fungeren en de machteloze oppositiepartijen die schieten op alles wat beweegt. Enkel een aantal inhoudelijk sterke en doorwrochten parlementairen kunnen dat stramien doorbreken. Geert Bourgeois was zon parlementair. Hij slaagde erin om als oppositielid toch een aantal van zijn voorstellen te laten goedkeuren. Maar door de uitzonderlijke situatie waarin we ons vandaag bevinden, speelt het parlement terug de rol die het oorspronkelijk had: de spelverdeler in het machtsspel. Zonder een regering is het parlement het centrum van de macht. Voor het wetsontwerp houdende diverse bepalingen dat nu voorligt, moet voor elk onderdeel een meerderheid worden gezocht. Dat levert de gekste wisselmeerderheden op, maar het resultaat is wel dat parlementairen worden overtuigd op basis van argumenten en dat teksten worden goedgekeurd op basis van de inhoud. Zoals het een echte parlementaire democratie betaamt. De vraag is alleen, hoeveel democratie kan België aan?

In de commissie Volksgezondheid kantte Flor Van Noppen zich tegen de uitbreiding van het sociaal stookoliefonds, bij hoogdringendheid gevraagd door Vlaams Belang, sp.a en PS. Het stookoliefonds werd in oktober 2004 opgericht als een paradepaardje van het paarse beleid. In 2005 pochte Didier Reynders nog dat België het enige land is dat aan de laagste inkomens gratis stookolie geeft. Omwille van de hoge olieprijs en de stijgende consumptieprijzen door de regimecrisis willen PS en sp.a dit stookoliefonds nu fors uitbreiden. De Kamer vroeg hierop het advies van het Rekenhof. En dat was ronduit vernietigend. De uitbreiding heeft als gevolg dat 60% van de Belgen voor een tegemoetkoming in aanmerking komen. Daardoor schiet het fonds volledig aan zijn doel voorbij. Het zijn immers niet meer de allerarmsten die van de uitbreiding zouden genieten. En dan zwijgen we nog over het effect op de begroting of de weerslag op het milieu! Flor stelde dan ook dat hij dit voorstel nooit kon steunen en stemde het weg.

In de commissie Justitie ging Els De Rammelaere in op een artikel in het vakblad Verkeerspecialist, waarin de verkeerswetgeving werd doorgelicht. Uit die doorlichting bleek dat de strafuitvoering bij verkeersovertredingen niet nauwgezet wordt uitgevoerd. Zo bleek dat bestuurders bij wie een verkeersinbreuk werd vastgesteld, bijvoorbeeld door een onbemande camera, niet ter plekke kunnen worden geïdentificeerd. Ook zouden wanbetalers die door een politierechtbank zijn veroordeeld niet worden geseind, omdat er geen databank met dergelijke gegevens wordt bijgehouden. Daarnaast is er nog het probleem van buitenlandse bestuurders die een verkeersovertreding begaan. Voor de politie blijven zij vaak onbekend omdat zij maandenlang moeten wachten op informatie over de nummerplaten. Een buitenlandse bestuurders kan ook best meteen een zware overtreding begaan. In dat geval moeten zij immers niet onmiddellijk betalen, maar krijgen zij een PV met voorstel tot minnelijke schikking. Als zij deze minnelijke schikking weigeren, gebeurt er meestal niets meer en ontspringen zij de dans. Dit heeft te maken met het niet omzetten van een Europees kaderbesluit inzake de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op geldelijke sancties door de lidstaten. Dit diende ten laatste op 22 maart te worden omgezet, wat niet gebeurde. En dat dit nog niet gebeurde is volgens minister Laurette Onkelinx te wijten aan, u raadt het al, lopende zaken.

De pendelaars onder u hebben het ongetwijfeld al aan de lijve ondervonden: de NMBS heeft een nieuwe dienstregeling. Een dienstregeling die op sommige lijnen, laten we mild blijven, niet altijd even gelukkig is uitgewerkt. Eén van de lijnen is Brussel-Antwerpen, een belangrijke as die de twee grootste steden van het land met elkaar verbindt. Net daarom verwondert het Jan Jambon dat deze lijn zo stiefmoederlijk wordt behandeld. Zo rijdt er geen enkele trein tussen Antwerpen en Brussel die nergens stopt. Verwonderlijk, want de trein Gent-Brussel gaat in een rechte lijn door, terwijl op die lijn toch een aantal middelgrote steden liggen. Op vlak van reistijd verliest de lijn Brussel-Antwerpen dan ook grandioos de concurrentieslag met de auto. En de nieuwe dienstregeling verbetert de zaken al helemaal niet. Minder spitsuurtreinen, kleinere treinen, gaten in de dienstregeling, Gevolg is dat mensen al vanaf Antwerpen-Berchem moeten rechtstaan in de trein, terwijl de mensen van Mechelen en Vilvoorde er nog bij moeten komen. De NMBS, het is altijd een beetje reizen, maar dan wel op grootmoeders wijze. Staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens stelde in algemene termen dat er nog nooit zoveel is geïnvesteerd in de NMBS en dat het aantal reizigers stelselmatig groeit. Hij erkende evenwel dat de stiptheid van de treinen op de betreffende lijn onder het gemiddelde scoort. Daarenboven beloofde hij, voor de zoveelste maal, de kwartierdienst tussen Antwerpen en Brussel, ditmaal vanaf december 2008.

Zelfs voor een parlementslid met zwangerschapsverlof is het nooit echt helemaal rustig. Sarah Smeyers ging deze week spreken bij het ACV in Aalst. Daar is men volop bezig met het oprichten van de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang. Als jonge mama is Sarah actief begaan met de problematiek rond kinderopvang. Ze stelde zich dan ook prompt kandidaat om deel uit te maken van de Aalsterse LOK. Of hoe een federaal parlementslid het beleid van de Vlaamse regering ook lokaal in de praktijk kan omzetten

Auteur:
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams Parlement Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be