Ketensamenwerking in de voedingsmiddelenindustrie in de startblokken

17/12/2007 16:48



EyeOn BV



Het lijkt erop dat ketensamenwerking tussen voedingsmiddelenfabrikanten en hun leveranciers de komende jaren een vlucht gaat nemen. Waar supply chain samenwerking tussen retail en de fabrikanten vaak beperkt blijft door een gebrek aan vertrouwen tussen de partijen, is de voedingsbodem stroomopwaarts gezonder.

Door trends als de schaarste aan grondstoffen en consolidatie van verpakkings- en ingredienten fabrikanten is de machtsbalans met de voedingsmiddelenfabrikanten meer in evenwicht en staat men open voor proces-optimalisatie door nauwere samenwerking. Hoewel dit op dit moment nog vooral beperkt blijft tot informatie-uitwisseling willen veel bedrijven toe naar het meer gezamenlijk nemen van planningsbeslissingen, waarbij het delen van de voordelen als een belangrijke, maar lastige voorwaarde wordt gezien.

Dit blijkt uit onderzoek dat adviesbureau EyeOn uitgevoerd heeft onder de leden van het EyeOn kennisnetwerk 'Planning & Forecasting in the Food? Industry' en uit de discussies gedurende de 4e netwerkbijeenkomst 29 november jl. De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden op 5 juni 2008.

De huidige deelnemers in het netwerk zijn:
Alpro, Aviko, Baarsma, BASF, Bavaria, Campina, Coca-Cola, Diageo, DSM, Friesland Foods, Givaudan, Grolsch, Heineken, Heinz, Hero, IFF, ImkoNut, IOI Loders Croklaan, Klöckner Pentaplast, Leaf, LU, Masterfoods/Mars, Perfetti van Melle, Purac, Royal Wessanen, RPC Packaging, Sara Lee, Smurfit Kappa, Suiker Unie, Tetrapak, Unilever, Vion Food Group, Vrumona and Zwanenberg Food Group.





http://www.eyeon.nl