De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk AM/SAM/2007/40288
Doorkiesnummer Datum 17 december 2007
Onderwerp Maatregelenbeleid 2007 Wet sociale
werkvoorziening
Met deze brief informeer ik u over het maatregelenbeleid 2007 betreffende de Wet sociale
werkvoorziening (Wsw). Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wsw ligt momenteel ter
behandeling bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Indien de Eerste Kamer instemt met dit
wetsvoorstel treedt per 1 januari 2008 de wetswijziging Wsw in werking evenals een wijziging
van het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken en een nieuwe
Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008.
Met de wetswijziging Wsw wordt een onrechtmatige uitvoering niet langer gesanctioneerd
door het opleggen van maatregelen, maar zijn andere prikkels `ingebouwd' om tot een
rechtmatige uitvoering te komen. Voor het vergoedingsjaar 2007 is er echter de situatie dat
zowel de prikkels uit het `oude' regime (achteraf opleggen van maatregelen) als de prikkels
uit het `nieuwe'regime van toepassing zijn. Dit acht ik niet wenselijk. Daarom zie ik ten
aanzien van de verleende Wsw-subsidie voor het uitvoeringsjaar 2007 af van het sanctioneren
van rechtmatigheidstekortkomingen, en stel de Wsw-subsidie voor het uitvoeringsjaar 2007
alleen lager vast wanneer er sprake is van onderrealisatie, zijnde een tekort aan gerealiseerde
Wsw-plaatsen t.o.v. het aantal toegekende Wsw-plaatsen.
Bij de subsidievaststellingen over de laatste jaren blijkt dat er hoofdzakelijk en in een
afnemende mate - sprake is van rechtmatigheidstekortkomingen als gevolg van het niet tijdig
indienen van verzoeken tot herindicatie én van verwijtbare onderrealisatie begeleid werken.
Onderstaand maak ik u op deze onderdelen mijn afwegingen kenbaar.
Niet tijdig indienen verzoek herindicatie
In de gewijzigde Wsw is geregeld dat het Wsw-macrobudget wordt verdeeld op basis van het
aantal Wsw-geindiceerden. Wanneer een Wsw-werknemer niet in het bezit is van een geldige
(her)indicatie telt deze niet mee bij de verdeling van het budget. Gemeenten die in 2007 het
herindicatieproces niet goed op orde hadden, ondervinden hiervan de nadelige gevolgen bij de
verdeling van het macrobudget voor 2009. Wanneer ik deze rechtmatigheidstekortkoming ook
Ons kenmerk AM/SAM/2007/
betrek bij de subsidievaststelling 2007 betekent dit dat de uitvoering dubbel wordt
gesanctioneerd.
Verwijtbare onderrealisatie begeleid werken
In de gewijzigde Wsw is op dit onderdeel de negatieve prikkel van een maatregel vervangen
door een bonussystematiek. Gemeenten ontvangen een bonus voor het aantal in 2007
gerealiseerde begeleid werkenplekken. Uitvoerders die tekortschieten in het realiseren van
begeleid werkenplekken ontvangen zodoende geen/ weinig bonus. Bij de subsidievaststelling
2007 zie ik zodoende af van het opleggen van maatregelen op dit onderdeel.
Op grond van mijn toelichting moge duidelijk zijn dat het gedogen van bedoelde
tekortkomingen een uitzonderlijke en afgebakende situatie betreft. Ik heb de overtuiging dat
mijn besluit hiermee in lijn is met het in de nota `Gedogen in Nederland' (kamerstukken II,
1996-1997, 25 085, nrs. 1-2) vastgelegde kader.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(A. Aboutaleb)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid