Ingezonden persbericht


Persbericht

Finstral Rally Team op weg naar Dakar 2008

Met Dakar 2007 nog vers in het geheugen is het Finstral Rally Team alweer druk bezig met de komende editie van 2008. En niet alleen in gedachten! Een rally van zo'n zwaar kaliber vergt natuurlijk de nodige voorbereidingen.

Het team
Allereerst is daar de samenstelling van het team. Een aantal ervaren Dakar-deelnemers is uiteraard van de partij, maar er zijn ook nieuwe gezichten. Net als vorig jaar is Johan Elfrink coureur. Johan is al jaren een grote fan van autosport. Zo deed hij in het verleden aan autocross, reed enduro's op de motorfiets en reed Formule V in een ex-auto van Arie Luijendijk. De kriebels om Dakar te rijden begonnen in 2004 toen hij een Bowler in de Dakar-rally sponsorde en zelf ging kijken tijdens de rustdag in de woestijn. Nu na veel uren bouwen en trainen zit hij zelf aan het stuur van 'zijn' Mercedes-Benz Axor. De navigatie is dit jaar in handen van Rob van Pelt. Rob is geen onbekende in 'Le Dakar': hij reed de rally al 7 keer op de motor. Hij hoopt als navigator nu eens wat meer van de rally zelf mee te krijgen. Op de motor moet je immers voortdurend letten op obstakels, die ontweken moeten worden om overeind te blijven. De Unimog wordt bestuurd door Jacques Blakenburg, ook geen onbekende binnen het Dakar-circuit. Hij reed de rally al diverse keren en was erbij, toen het Finstral Rally Team voor de eerste keer deelnam aan 'Le Dakar' in 2005. Eddie Beeftink, een oude bekende van vorige jaren, is technische man. Samen met Johan en Rob heeft hij heel wat verbeteringen bedacht en uitgevoerd. Onverwoestbaar en doorgaan totdat het goed is wel wat hem typeert. Tijdens de rally zit Eddie in de snelle Unimog en zal de trucks onder handen nemen om ze in topconditie te houden.

Peter Wissels, een nieuw gezicht dit jaar, is de coureur van de tweede Axor, de assistentietruck. Peter is de echte 'rookie' van het team. Dit wordt zijn allereerste Dakar-rally en hij heeft er verschrikkelijk veel zin in. De bemanning van de tweede Axor bestaat verder uit monteurs Rob Bogaart, bekend van vorig jaar en Ab de Graaf, nieuw dit jaar. Rob is in het dagelijks leven monteur bij Wensink, de Mercedes-Benz dealer in Apeldoorn. Vanuit zijn werk is hij dus zeer geroutineerd in de trucktechniek. Ab werkte ook bij Wensink en is sinds kort met pensioen. Zijn jarenlange ervaring in de autotechniek zal het team goed van pas komen.

Mercedes-Benz Axor 1833 AK
De rallytruck is een Mercedes-Benz Axor 1833 AK. De truck heeft een totale lengte van 6050 mm, is 2480 mm breed en heeft een wielbasis van 3600 mm. De Axor is 4x4 aangedreven en heeft een vermogen van meer dan 500 PK. Dat is fors, want in de truck ligt een 6-cilinder 7,2 liter motor die standaard slechts 330 PK had. De inspuiting is direct (common rail). De Axor is wel zwaarder dan de Unimog, maar is met zijn gewicht van bijna 8000 kilo (rijklaar) nog steeds een lichte truck in de T4-klasse.

Milieu
Omdat de officiële Dakar-organisatie het milieu een warm hart toedraagt, heeft het Finstral Rally Team besloten zelf ook een steentje bij te dragen aan het Afrikaanse natuurbehoud. Zij zullen tijdens de rally rijden op diesel met bijgevoegd AdBlue.

Resultaat
Het Finstral Rally Team heeft dankbaar gebruik gemaakt van de kennis van twee studenten aan de HTS Autotechniek Apeldoorn. In het kader van hun afstudeerproject hebben zij een software-matig simulatiemodel van de Axor gebouwd. Daarmee kon het veerkarakter en het weggedrag van de Axor via de computer getest en in kaart gebracht worden. Dit alles heeft geleid tot een sterke verbetering van de trucks. Dat is niet alleen tijdens testen in Nederland duidelijk geworden, maar heeft ook tijdens de training in Tunesië in november jl. tot goede resultaten geleid.

Axor-assistentietruck
Deze tweede Mercedes-Benz Axor zal tijdens de Dakar-rally meerijden als assistentietruck. De truck rijdt een alternatieve (snellere) route, om eerder in het bivak te zijn en 's avonds assistentie te kunnen bieden aan de wedstrijdtruck. Deze nieuwe Axor is een T5-assistentietruck, eigenlijk de rijdende werkplaats van het team. De truck is voorzien van een Euro5-motor.

De Unimog als snelle assistentietruck
Tijdens de komende Dakar-rally zal de Mercedes-Benz Unimog als snelle servicewagen gaan rijden. De Unimog volgt de wedstrijd-Axor en kan, indien nodig, assisteren bij pech onderweg. Het Finstral Rally Team heeft de trucks tijdens het testrijden in Tunesië afgelopen november stevig aan de tand gevoeld. In de 'Afrikaanse zandbak' hebben zij een voorproefje gehad van wat hen straks tijdens 'Le Dakar' te wachten staat...

Dakar 2008
De komende editie van de Dakar-rally zal van start gaan in Portugal op 5 januari 2008. De race eindigt, zoals altijd, aan het Lac Rose in Senegal op 20 januari 2008. De landen die de hele Dakar-karavaan aandoet zijn, net als vorig jaar, Portugal, Spanje, Marokko, Mauritanië, Mali en Senegal. 'Een oceaan van zand' staat de deelnemers te wachten, aldus organisator Étienne Lavigne. Hoe het het Finstral Rally Sport Team vergaat in de aanloop naar en tijdens de Dakar-rally is te volgen via www.finstral-rally.com.

Voor meer informatie en/of foto's:
MindXposure B.V.
tel. 030-2380138
info@mindxposure.nl

High res foto's zijn ook te vinden onder het kopje 'Pers' op de site www.finstral-rally.com