Ingezonden persbericht



Nieuwe studie onthult belangrijke trends en kansen in wereldwijde supply-chains

Roosendaal, 17 december 2007 -- Het meest recente wetenschappelijk onderzoek naar trends in de Europese 3PL-sector, gesponsord door Penske Logistics, werd uitgevoerd door dr. Robert C. Lieb, hoogleraar supply-chain-beheer bij Northeastern University in Boston. Sinds 1994 hebben veel directeuren van 's werelds grootste onafhankelijke logistieke dienstverleners meegewerkt aan deze jaarlijkse enquête. De resultaten worden gebruikt om trends en voorspellingen in de logistieke sector te identificeren.

Negen directeuren uit Europa hebben de enquête ingevuld. De resultaten in Europa laten zien dat bedrijven moeite hebben om nieuw talent aan te trekken en vast te houden en tevens onder druk staan om prijzen te verlagen en hun dienstenaanbod uit te breiden. Tegelijkertijd zijn veel directeuren optimistisch over de globale uitbreidingsmogelijkheden en algemene groeivooruitzichten van de sector.

De belangrijkste inzichten over de kansen en uitdagingen waar 3PL-leveranciers voor staan, zijn onder meer:

Groei van omzet

* De directeuren zijn optimistisch over de groeivooruitzichten en 89 procent van hen (8 van de 9) zeggen dat zij de voorspellingen voor groei van het bedrijf overtroffen of geëvenaard hebben.
* Gemiddeld voorspelden de directeuren een groeifactor voor één jaar van 13 procent voor de omzet van de Europese 3PL-sector. Over een periode van drie jaar was hun jaarlijkse voorspelling gemiddeld 15 procent.

Fusies & Aankopen (M&A) en privévermogen

* Vier van de negen directeuren meldden dat hun bedrijven het afgelopen jaar betrokken zijn geweest bij fusies en/of aankopen en twee derde van hen gelooft dat de M&A-acties zich de komende drie jaar voort zullen zetten.
* De meerderheid van de directeuren gelooft dat de stijgende betrokkenheid bij investeringen van bedrijven met privévermogen een negatieve ontwikkeling is, omdat zij die bedrijven zien als te veel gericht op winst op de korte termijn en te weinig gericht op dienstverlening. Daarentegen zien vier directeuren de stijgende betrokkenheid van bedrijven met privévermogen in de 3PL-sector als een positieve stimulans voor vernieuwing.

Uitbreiding in het buitenland

* Europese leveranciers van 3PL-diensten gaan door met het zich vestigen in groeimarkten, speciaal de markten in Oost-Europa en Rusland.
* Deze bedrijven ondervinden nieuwe uitdagingen als zij zich in het buitenland uitbreiden richting opkomende streken, speciaal als het gaat om de beschikbaarheid en kwaliteit van transport of hindernissen in de regelgeving.
* Directeuren geven aan dat de druk om geïntegreerde wereldwijde diensten aan te bieden de voornaamste reden voor uitbreiding is.

Opkomst van Leading Logistics Providers

* Meer dan 75 procent van de directeuren gelooft dat er in Europa een groeiende belangstelling bestaat voor het gebruik van een Leading Logistics Provider (LLP). Dat is een gevolg van de stijgende omvang en complexiteit van 3PL-deals en het betreden van nieuwe markten.

Gebrek aan talent

* Het 'gebrek aan talent' in de 3PL-sector wordt gezien als het belangrijkste probleem voor de sector in Europa.
* Om dit probleem tegen te gaan hebben veel Europese 3PL-dienstverleners het afgelopen jaar nieuwe programma's voor rekrutering, training en vasthouden van personeel opgezet en hun samenwerking met universiteiten versterkt.

Betrokkenheid bij inkoop
89 procent van de mensen die de enquête hebben ingevuld (8 van de 9) geeft aan dat inkoopmanagers meer dan ooit betrokken zijn bij het selectieproces voor leveranciers van logistieke diensten. Volgens een aantal directeuren heeft dit de verkoopcyclus verlengd, waardoor de verkoopcyclus te zeer gericht is op kosten en te weinig op kwaliteit. Neerwaartse prijsdruk
* De Europese 3PL-sector staat onder sterke prijsdruk. Klanten eisen meer diensten voor supply-chain-beheer voor minder geld. Daarom hebben vrijwel alle onderzochte bedrijven onlangs stappen ondernomen om kosten intern te verlagen en concurrerend te blijven. Dit gebeurt door activiteiten als het op één punt samenbrengen van de aankoop van materiaal, verbeteringen in het proces en reorganisaties van het bedrijf.

Behalve in Europa zijn ook enquêtes uitgevoerd in Noord-Amerika en het gebied Azië-Stille Oceaan, waarbij respectievelijk 21 en 10 directeuren de enquête hebben ingevuld.