Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

17-12-2007

Principeakkoord ANVR - KLM Nederland over verkoop KLM-tickets

ANVR en KLM Nederland hebben een principeakkoord bereikt over de verkoop van KLM-tickets door Nederlandse reisagenten vanaf 1 januari 2008. Het akkoord is voor 3 jaar en volgt het Amstel Convenant van 2004 op.

In het Laage Vuursche Convenant wordt de huidige agentuurrelatie ongewijzigd voortgezet en kunnen reisagenten onder dezelfde condities alle tickets verkopen zoals KLM die zelf ook verkoopt. De tarieven in de CRS'en zullen voor reisagenten gelijk worden gehouden met die in de andere distributiekanalen van KLM. KLM zal met individuele agenten Service Level Agreements afsluiten waarin in ieder geval een basisvergoeding wordt opgenomen.

Nieuw is de afspraak dat de ANVR haar leden zal oproepen persoonsgegevens als emailadressen of mobiele nummers aan KLM te leveren om de dienstverlening aan de klanten te kunnen verbeteren, bijvoorbeeld tijdens het operationele proces (noti-ficatie van vlucht
- of gate wijzigingen). KLM heeft toegezegd dat zij deze gegevens alleen gebruikt voor het doel waarvoor ze worden geleverd (bijvoorbeeld doorge-ven van vluchtwijzigingen). Partijen nemen hierbij de Wet Bescherming Persoonsge-gevens in acht.

De ANVR is tevreden met het bereikte resultaat. "De basis voor een intensieve samenwerking tussen KLM Nederland en ANVR-reisagenten voor de komende jaren is gelegd. Dit is goed voor zowel ANVR-reisagenten als voor KLM Nederland", aldus ANVR-directeur Frank Oostdam. Hij dankt dan ook het ANVR-onderhandelingsteam onder leiding van JanWillem Dekker, voorzitter van het Centraal Luchtvaart Overleg ANVR, met het bereikte resultaat.

De meer dan 100 IATA-agenten, die zijn aangesloten bij de ANVR, zijn gerechtigd tickets van lijndienstluchtvaartmaatschappijen te verkopen. In opdracht van consu-menten en bedrijven verzorgen zij o.a. reserveringen van luchtvaarttickets voor zo'n 80% van de omzet van vliegtuigmaatschappijen in Nederland. Het gaat hierbij om ruim 4,7 miljoen tickets met een waarde van meer dan 2,2 miljard Euro.