Vijftien procent van reizigers overweegt vliegtuig te mijden


Spanje volgend jaar populairdere vakantiebestemming dan Frankrijk

SASSENHEIM, 20071217 -- Maar liefst vijftien procent van de Nederlandse consument overweegt in 2008 níet met het vliegtuig op vakantie te gaan door de vliegtax. Dit blijkt uit een peiling van autoverhuurbedrijf Holiday Cars. "Dit kan tot grote gevolgen leiden voor de reisbranche," meent Robbert Jan Meerpoel, directeur van Holiday Cars.

Volgens Meerpoel had de politiek bij de invoering van de vliegtax de reisbranche juíst toegezegd, dat de gevolgen zeer beperkt zouden blijven. Nu uit deze peiling blijkt, dat een aanzienlijk deel van de consumenten in 2008 daadwerkelijk zijn reisgedrag wil veranderen, denkt Meerpoel dat de reisbranche hiervan flinke schade zal ondervinden. "Veel van de consumenten die eerst het vliegtuig namen, zullen nu met de auto gaan en zélf hun vakantie inrichten. De reisbranche loopt hierdoor veel klandizie mis," zo waarschuwt hij.

Doel van het onderzoek van Holiday Cars was, vast te stellen hóe de consument in 2008 zijn komende vakantie zou kiezen en tot welke locatie dit zou leiden. Hiervoor interviewde bureau Bunchhouse Marktonderzoek zo'n vierhonderd Nederlanders en honderd Belgen.

Andere onderzoeksresultaten
Uit dit onderzoek blijkt ook dat eind 2007 meer dan éénderde van de Nederlanders (36 procent) de plek van de aanstaande zomervakantie reeds heeft vastgelegd. Spanje lijkt zich in 2008 tot de meest populaire buitenlandse vakantiebestemming te ontwikkelen. Zo'n dertien procent geeft aan in elk geval naar dit land te zullen afreizen. Dat is twee procent méér dan het aantal vakantiegangers, dat stelt de zomervakantie in Frankrijk te zullen doorbrengen. Italië eindigt op de derde plaats (10 procent). Ondanks de lage dollar geniet Amerika toch een iets lagere populariteit dan Azië (resp. 8 om 5 procent). Zes procent van de Nederlanders verklaart, op grond van voorgaande ervaringen, in elk geval niet terug te willen naar Turkije en Tunesië. Belangrijkste redenen die hiervoor worden genoemd zijn: onvriendelijkheid, slechte accommodatie en onveiligheid.

Keuzecriteria vakantie
Bij de selectie van hun vakantiebestemming 2008 laten vakantiegangers zich vooral leiden door voorgaande ervaringen op dezelfde bestemming (76 procent) en de mening van de partner (68 procent). `Prijs' staat pas op plaats drie als factor van belang bij de keuze van de komende vakantiebestemming (63 procent van de Nederlanders). In België speelt `prijs' een belangrijker rol. Bijna driekwart (74 procent) van de ondervraagden geeft aan de kosten van hun komende vakantie als een zeer belangrijke factor te beschouwen.
Als de Nederlanders hun ideale droomvakantie mogen samenstellen (zonder dat geld en tijd een rol spelen), dan vormen een rondreis (15 procent) en een wereldreis (12 procent) de hoogste scores op deze vraag. Ruim eenderde (36 procent) stelt tevreden te zijn met de huidige manier van vakantievieren en deze dus ook niet te zullen wijzigen.

Hoe vaak op vakantie in 2008?
Zestig procent van de Nederlanders zal het komend jaar één of twee keer op vakantie gaan. De resterende groep zal drie tot vijf keer hun koffers pakken voor een vakantie. Een groep van vijf procent geeft aan in 2008 zelfs méér dan vijf keer op vakantie te zullen gaan. Wie met het vliegtuig naar zijn vakantiebestemming vertrekt, maakt op locatie meestal gebruik van een huurauto (59 procent). Bij de keuze van het autoverhuurbedrijf vormen de kosten (bij 37 procent van de ondervraagden) en de service (18 procent van de ondervraagden) de belangrijkste criteria.

Holiday Cars voordeligste broker in autohuur
Holiday Cars is volgens de Consumentenbond de voordeligste bemiddelaar in wereldwijde autoverhuur (meer dan 17.000 bestemmingen in 125 landen). Als partner van ondermeer Hertz, Europcar, Budget, Alamo, en Dollar Rent a Car, biedt de onderneming all-in pakketten waarbij verzekeringen, en onbeperkt aantal kilometers in de prijs zijn inbegrepen. Bestemmingen en maatschappijen kunnen op een unieke overzichtelijke manier met elkaar worden vergeleken op prijs, voorwaarden en locaties. Bovendien biedt Holiday Cars een No-Risk Garantie, die eigen risico in geval van schade, diefstal of inbraak uitsluit (onafhankelijk hoe deze schade is ontstaan). Holiday Cars beschikt over verkoopkantoren in Nederland, België,Ierland, Turkije en Brazilië . De huurauto's van Holiday Cars kunnen via alle gerenommeerde reisbureaus, en online bij meer dan 1000 website partners worden gehuurd.