Ingezonden persbericht

Assen, 13 december 2007
Postbus 134
NL-9400 AC Assen

Studie voor Bleekveld van Max Liebermann: aanwinst voor Drents Museum

Het Drents Museum in Assen is er trots op dat zij naast Van Gogh's 'Turfboot' nu ook permanent een werk kan tonen van Max Liebermann (1847-1935), de andere zeer beroemde schilder die ooit in Drenthe heeft gewerkt. Dankzij de Stichting Vrienden van het Museum en de Vereniging Rembrandt, heeft het museum de 'Studie voor Bleekveld te Zweeloo' uit 1882 in de collectie kunnen opnemen. Deze bijzondere Drentse olieverfstudie wordt op maandag 17 december aanstaande om 16.30 uur feestelijk onthuld door Tanja Klip, gedeputeerde van de provincie Drenthe.

Bijzondere aanwinst
Enige tijd na afloop van de succesvolle expositie 'Max Liebermann en zijn Nederlandse kunstenaars-vrienden', werd het Drents Museum benaderd met de vraag of ze interesse had in een 'Drents' werk van Liebermann. Een plezierige vraag, omdat het museum al jarenlang op zoek is naar een schilderij van hem met een Drents onderwerp. Met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van het Drents Museum, die ieder de helft van aankoopbedrag beschikbaar hebben gesteld, hangt de olieverfstudie vanaf volgende week dinsdag in het museum, op slechts enkele tientallen kilometers van de plek waar het oorspronkelijk is gemaakt.

Liebermann in Drenthe
Op aanraden van zijn goede vriend Jozef Israëls heeft Liebermann in de zomer van 1882 meerdere weken in Drenthe, in Zweeloo, vertoefd. Hij was meteen getroffen door de schilderachtigheid van het dorp en de bevolking en heeft hier vele studies gemaakt. Naast een groot aantal studies in zwart krijt, maakte hij er een kleine twintig olieverfstudies. Na terugkeer in Duitsland ontstonden op basis van deze studies in zijn atelier in München een aantal grotere doeken, waaronder het beroemde 'Bleekveld in Zweeloo', een van de belangrijkste schilderijen uit zijn vroege, naturalistische periode. Wat de 'Studie voor Bleekveld te Zweeloo' zo bijzonder maakt, is dat dit de enige voorstudie van de compositie in zijn geheel is, zij het dan zonder figuren erin.

Liebermann en Van Gogh
De nieuwe aanwinst zal vlak naast 'De Turfboot' van Vincent van Gogh komen te hangen. Van Gogh reisde in de herfst van 1883 (ruim een jaar te laat) vanuit Nieuw Amsterdam naar Zweeloo, omdat hij daar Liebermann hoopte aan te treffen. De twee kunstenaars zouden elkaar bij leven nooit ontmoeten, maar postuum is er in het Drents Museum nu alsnog een soort ontmoeting gearrangeerd en kunnen de bezoekers zien dat hun werk qua thematiek en kleurgebruik in de desbetreffende periode zeker verwantschap had.

Max Liebermann, Studie voor Bleekveld te Zweeloo, 1882
Olieverf op papier op karton gelijmd, 17 x 35 cm.

///////////////////



Ingezonden persbericht