Ingezonden persbericht



De eerste uitgave van KAAT, het kwartaaltijdschrift dat kunst & economie in Rotterdam verbindt, is er!

Kunst als economische motor voor de samenleving; deze oneliner gaat al sinds jaren over tafel. Kunstenaars moeten cultureel ondernemers worden en zich niet afhankelijk maken van subsidies. Kunstinstellingen worden geacht meer vanuit de vraag dan vanuit het aanbod te denken. En legio rapporten tonen aan dat culturele activiteiten belangrijk zijn voor de (lokale of landelijke) economie. Ook worden ondernemers aangemoedigd iets met kunst en economie te doen. Maar wat betekent dat eigenlijk? Hoe vindt dat plaats?

Het Centrum Beeldende Kunst is dé organisatie die zich in Rotterdam al sinds 1982 sterk maakt als intermediair tussen het creatieve potentieel op het terrein van de beeldende kunst en de vraag vanuit de markt naar kwalitatief hoogwaardige kunsttoepassingen. Vele Rotterdammers worden dagelijks geconfronteerd met kunst, kunst waarbij het Centrum Beeldende Kunst meestal een bemiddelende rol speelde. Hoe komt zoiets tot stand? Wat kost het?

Hoog tijd om open kaart te spelen. KAAT laat zien op welke wijze de creatieve economie in Rotterdam functioneert en hoe (culturele) ondernemers hier deel van uit kunnen maken. In het eerste nummer: hoe kan beeldende kunst in Rotterdam een verbindende rol spelen? Van citymarketing tot bedrijfsuitje, van decoratie tot PR-instrument, van beeld tot Bildung. Maar ook: hoe komen kunstwerken tot stand, welke leveranciers en bedrijven maken deel uit van de kunsteconomie, wat voor vakmanschap is daarvoor onontbeerlijk? Ook biedt KAAT u prikkelende recensies van kunstwerken in de openbare ruimte. Internationaal ontwerper Richard Hutten in KAAT no 1 over de Tafelbank: 'Als je van het materiaal een ijskoude kont krijgt, voldoet de bank niet aan zijn functie.' Q.S. Serafijn doet in zijn column een oproep voor 'sterke, verse ambassadeurs' van kunst in de openbare ruimte: 'Niet om die ruimte gedachteloos op te vullen, maar om strategische posities in de openbare ruimte op te eisen.'

KAAT wordt via een gecontroleerd adressenbestand verzonden aan relaties van het CBK, profit en non profit organisaties.

Ook wordt KAAT verkocht in de Rotterdamse museumwinkels, Selexyz Donner, Boekhandel Van Gennep en Boekhandel Snoek. Prijs losse verkoop: ¤ 7,50