Ingezonden persbericht


Ministerie van landbouw:Financiering Voedsel en Waren Autoriteit: kostendekkende tarieven      

                                 Geachte Voorzitter, 

                                 In mijn brief van 16 oktober jl. heb ik u, mede namens mijn ambtgenoot van 
                                 Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geïnformeerd over een samenhangend pakket 
                                 maatregelen, dat erop is gericht nog deze kabinetsperiode het hoofd te bieden aan de 
                                 stevige financiële opgave voor de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) (Tweede Kamer, 
                                 vergaderjaar 2007 - 2008, 26 991, nr. 158). Eén van de maatregelen uit dit pakket is het 
                                 naar kostendekkend niveau brengen van de tarieven voor activiteiten waar het bedrijfs-
                                 leven profijt/voordeel van heeft (retributies). Ten aanzien van deze maatregel heb ik 
                                 toegezegd u, direct na afronding van de consultatieperiode van de nieuwe retributie-
                                 regeling, nader te zullen informeren. Met deze brief geef ik, mede namens mijn 
                                 ambtgenoot van VWS, invulling aan deze toezegging.  

                                 Consultatieronde nieuwe retributieregeling 
                                 De nieuwe LNV-retributieregeling is naar ruim 70 bedrijven en brancheorganisaties 
  Ministerie van Landbouw,       verzonden. Aan het einde van de consultatieperiode op 22 november jl., hebben er 22 van 
Natuur en Voedselkwaliteit       de mogelijkheid gebruik gemaakt om schriftelijk te reageren. Consultatie van de Waren-
   Directie Voedselkwaliteit     wetregeling heeft plaatsgevonden in het regulier overleg Warenwet op 5 november jl. en 
         en Diergezondheid 
     Bezuidenhoutseweg 73        in de consultatieperiode tot 29 november jl. Hieronder ga ik kort in op de belangrijkste 
   Postadres: Postbus 20401      elementen uit de ontvangen reacties. 
     2500 EK  's-Gravenhage       
    Telefoon: 070 - 3786868      Hoogte tariefstijgingen 
          Fax: 070 - 3786100     In veel reacties klinkt moeite door met de soms fors hogere lasten voor het bedrijfsleven 
                                 als gevolg van het naar kostendekkend niveau brengen van de retributies. Om redenen 
                                 zoals toegelicht in mijn brief van 16 oktober jl., ben ik echter genoodzaakt om deze 

                                 maatregel door te voeren. In samenhang met de overige maatregelen vormt dit een 
                                 belangrijke randvoorwaarde om de internationaal gezaghebbende positie van de VWA, 
                                 onder meer ten behoeve van de Nederlandse export, ook in de toekomst veilig te stellen. 
                                 Dit betekent niet, dat ik geen oog heb voor waar de effecten van de nieuwe retributies 
                                 onevenredig uitpakken. Uit de consultatieronde is een aantal punten naar voren gekomen 
                                 waar dit het geval is.  









Datum               Kenmerk              Paraaf:            Vervolgblad 
17 december 2007 VD. 2007/2893                              2

Mede op basis van het overleg dat ik naar aanleiding hiervan met een aantal bedrijven 
en/of brancheorganisaties heb gevoerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat het in de 
rede ligt om de retributieregeling op deze punten aan te passen. Dit overigens zonder 
afbreuk te doen aan de (Europees rechtelijke) kaders en uitgangspunten van de nieuwe 
regeling, zoals deze in mijn brief van 16 oktober jl. zijn beschreven. 

Kwaliteit en flexibiliteit dienstverlening VWA (planningskader) 
Enkele organisaties hebben aangegeven de verhoging van de retributies in dit nieuwe 
stelsel niet in verhouding te vinden staan met de kwaliteit en flexibiliteit van de dienst-
verlening van de VWA. Daarbij bestaat de verwachting dat de VWA zeer flexibel en tegen 
lage kosten haar werkzaamheden kan uitvoeren. Dit laat zich niet met elkaar verenigen. 
Flexibiliteit betekent dat de VWA geconfronteerd wordt met grote uitschieters (pieken en 
dalen) in het werkaanbod en daarmee met veel niet factureerbare uren. Deze moeten dan 
worden verdisconteerd in de wel factureerbare uren, hetgeen leidt tot behoorlijke kosten-
stijgingen. 
Kostenbesparingen kunnen slechts worden gerealiseerd als bedrijfsleven en VWA 
efficiënter werken en de werkzaamheden beter op elkaar afstemmen en inrichten. De 
nieuwe retributieregeling en het planningskader bieden het bedrijfsleven hiertoe een 
goed kader en voorzien in diverse kostenbesparende mogelijkheden in geval van tijdige 
planning en bijvoorbeeld gecombineerde aanvragen van VWA-inzet. Anderzijds zijn extra 
kosten verbonden aan bijvoorbeeld uitloop van werkzaamheden, wat effect kan hebben 
op de geplande inzet bij andere bedrijven.  
Tenslotte wil ik erop wijzen dat het aangepaste planningskader van de VWA zeer recent is 
ingevoerd. Zeker 90% van de bedrijven heeft zich hier inmiddels aan geconformeerd. 
Aanvullend kan ik u melden dat de VWA het aangekondigde overleg heeft opgestart met 
diverse brancheorganisaties, met als doel om per kwartaal de knelpunten van het bedrijfs-
leven te identificeren alsmede mogelijkheden tot aanvullende doelmatigheidsverbete-
ringen van de VWA-inzet. De werking van het planningskader zal zodoende in 2008 steeds 
worden geëvalueerd. 

Transparantie en vereenvoudiging tariefstelsel 
Naast het wegnemen van het financiële tekort vormt de behoefte aan transparantie en 
vereenvoudiging een belangrijke reden voor de invoering van het onderhavige nieuwe 
stelsel. Een aantal ontvangen opmerkingen en vragen richt zich desondanks op de 
onderbouwing en verklaring van per sector verschillende tarieven.  
Deze verschillen kunnen worden verklaard door de per sector verschillende inzet van 
direct aan het product te relateren medewerkers en de kosten daarvan. Om de 
transparantie ook op dit punt nog te verhogen, zullen op de website van de VWA 
overzichten worden gepubliceerd van de opbouw van de retributies in de onderhavige 
regeling. Deze informatie zal worden betrokken bij de voorgenomen evaluatie van de 
werking van de nieuwe regeling. 

Effecten kleine bedrijven 
Het zonder meer invoeren van het nieuwe retributiestelsel zou ertoe leiden dat in de 
roodvleessector een beperkt aantal kleine ondernemingen zouden worden getroffen door 
aanzienlijke tariefsverhogingen.  









Datum               Kenmerk            Paraaf:              Vervolgblad 
17 december 2007 VD. 2007/2893                              3

Dit betreft met name de kleine zelfslachtende slagers. Teneinde de effecten voor deze 
ondernemingen te verzachten, wil ik de tarieven voor deze bedrijven in 2008 slechts licht 
laten stijgen; in een enkel geval zullen de tarieven zelfs dalen. Ook voor de kleine pluim-
veeslachterijen en poeliers is het noodzakelijk om aanvullende maatregelen te treffen, 
aangezien de impact van de tarieven en de effecten van de voorgestelde regeling 
vergelijkbaar zijn met die van kleine zelfslachtende slagers.  

Voor de pluimveesector als zodanig zou onverkorte invoering van het nieuwe stelsel ertoe 
leiden dat de tarieven onredelijk snel zouden stijgen. De oorzaak hiervan is met name 
gelegen in het feit dat op basis van EU-regelgeving de keuringswerkzaamheden voortaan 
door officiële dierenartsen moeten worden uitgevoerd, waar deze voorheen gedeeltelijk 
door minder dure assistenten werden verricht. Om ook deze effecten te verzachten zullen 
de tariefsverhogingen gefaseerd worden ingevoerd. Vanaf het moment van inwerking-
treding zal over een periode van drie jaar een geleidelijke verhoging plaatsvinden tot het 
niveau van de werkelijke kosten per 1 januari 2010. Deze fasering wordt ingevoerd naast 
de hierboven bedoelde maatregelen voor de kleine pluimveeslachterijen. 
Overeenkomstig de afspraken die ik met de sector heb gemaakt resulteert dit in een 
gemiddelde tariefstijging in 2008 van circa 5%. 

Retributies voor herinspecties 
De retributieregeling strekt niet alleen tot invoering van een nieuw kostendekkend 
retributiestelsel. Ook worden diverse `nieuwe' retributies geïntroduceerd en worden 
retributies ingevoerd voor de uitvoering van herinspecties (aanvullende officiële 
controles). Meerdere brancheorganisaties hebben te kennen gegeven hiertegen 
principiële bezwaren te hebben.  
Ook de invoering van retributies voor herinspecties is een Europese verplichting 
gebaseerd op Verordening (EG) nr. 882/2004. De lidstaten hebben geen discretionaire 
bevoegdheid omtrent het al dan niet invoeren van deze retributies. Aanpassing van de 
retributieregeling is derhalve niet mogelijk. Desalniettemin wil ik van de gelegenheid 
gebruik maken om op de ontvangen bezwaren in te gaan. 

Uit de ontvangen reacties blijkt dat met name de vrees bestaat dat willekeur in de inzet 
van het instrument herinspecties zal leiden tot een onaanvaardbare toename van de 
administratieve lasten en kosten voor ondernemers. Deze vrees is mijns inziens ongegrond 
en dat wil ik hier nog eens toelichten: Het invoeren van de retribueerbare herinspecties is 
onderdeel van een samenhangend pakket van vernieuwingen van het VWA handhavings-
beleid, neergelegd in het rapport "Handhaven met verstand en gevoel" (Tweede Kamer, 
vergaderjaar 2006 - 2007, 26991, nr. 147). Het doel van deze vernieuwing is het verhogen 
van de effectiviteit van het toezicht en het verminderen van de toezichtlast voor 
ondernemers die goed presteren. 
In het vernieuwde handhavingsbeleid zullen niet-ernstige overtredingen niet, zoals nu het 
geval is, automatisch leiden tot herinspecties en bestuurlijke boetes. Ondernemers krijgen 
de kans fouten te herstellen. De VWA biedt daartoe hulp bij de naleving én de mogelijk-
heid om de overtreding door een adequate schriftelijke reactie van ondernemers af te 
handelen, dus zonder dat een nieuwe herinspectie nodig is. Bij uitblijven van een 
deugdelijke reactie, volgt wel een herinspectie.  









Datum               Kenmerk             Paraaf:             Vervolgblad 
17 december 2007 VD. 2007/2893                              4

Pas bij herhaaldelijk niet adequaat reageren, kan alsnog het bestuursrechtelijk instrument 
van de bestuurlijke boete worden benut, voor zover de VWA althans de bevoegdheid 
heeft om een dergelijk instrument in te zetten ten aanzien van de desbetreffende 
overtreding. 
De nieuwe benadering in het handhavingsbeleid biedt de VWA de mogelijkheid om haar 
sanctie-instrumenten proportioneler in te zetten. In de nieuwe systematiek leidt een 
inspectie in veel minder gevallen tot een herinspectie waarvan de kosten verhaald moeten 
worden bij de ondernemer. Als het wel gebeurt, is er sprake van hetzij een zware 
overtreding, hetzij een niet-ernstige overtreding waarop niet adequaat is gereageerd.  
In dat geval acht ik het gerechtvaardigd dat de kosten van een herinspectie in rekening 
worden gebracht bij de verantwoordelijk ondernemer.  

Kosten certificaten 
Gebleken is dat het tarief voor de administratieve afgifte van (export)certificaten in een 
aantal situaties fors stijgt. Met name in die gevallen dat er sprake is van meerdere 
transporten omvattende zendingen met één herkomstadres en één bestemmingsadres is 
sprake van onredelijke kostenverhoging. Dit geldt onder meer voor export van pluimvee-
mest.  
De VWA werkt momenteel aan de invoering van een systeem waarmee het mogelijk wordt 
de aanvraag voor een certificaat elektronisch in te dienen. Ook wordt gewerkt aan de 
koppeling van de meldapplicatie voor mest van dienst Regelingen aan het systeem traces 
van de VWA. Door deze automatiseringmaatregelen kan de VWA in de toekomst 
efficiënter werken en kunnen de kosten op termijn omlaag. Tot die tijd zal ik het tarief 
voor deze exportcertificaten aanpassen tot een aanvaardbaar niveau. 

Evaluatie convenant roodvleessector 
Tot slot kom ik terug op de toezegging om u te informeren over het overleg met het 
bedrijfsleven inzake de evaluatie van het convenant dat in 2004 is gesloten met de 
roodvleessector. Het verheugt mij dat ik u kan meedelen met deze sector een constructief 
overleg te hebben gevoerd over het weer naar kostendekkend niveau brengen van de 
bijdrage van het bedrijfsleven.  
Ik heb u in deze brief reeds geïnformeerd over de tegemoetkoming aan de kleine 
zelfslachtende slagers, waardoor deze groep in 2008 slechts te maken krijgt met een 
beperkte stijging van de tarieven. Ook heb ik aangegeven dat de roodvleessector en de 
VWA, met het oog op het bereiken van kostendekkendheid in 2011, in regelmatig overleg 
zullen zoeken naar mogelijkheden voor doelmatigheidsverbeteringen van de VWA-inzet.  
Gelet op prijsstijgingen en CAO-ontwikkelingen ben ik voor het jaar 2008 met de 
roodvleessector overeengekomen dat de voor de VWA post mortem toezicht- en keurings-
werkzaamheden in rekening te brengen kosten, maximaal  9,2 mln. bedragen. Voor 2009 
is een maximale bijdrage van  10,2 mln. afgesproken. Over de maximale hoogte van de 
tarieven in 2010 en 2011 worden komend voorjaar afspraken gemaakt.  
Tot slot is overeengekomen dat de werking van het convenant in 2011 zal worden 
geëvalueerd. Vanzelfsprekend blijft het convenant nu van kracht. 










Datum               Kenmerk               Paraaf:            Vervolgblad 
17 december 2007 VD. 2007/2893                               5

Afsluitende opmerkingen 
Ik ben ervan overtuigd dat ik met de aanpassingen van de nieuwe retributieregeling 
ruimschoots tegemoet kom aan de belangrijkste zorgpunten van het bedrijfsleven. Ook 
zijn inzake de flexibiliteit en kwaliteit van de dienstverlening van de VWA goede afspraken 
gemaakt, die zowel de VWA en bedrijfsleven de ruimte en mogelijkheid bieden om 
efficiënter te werken en tot kostenbesparingen te komen. Het is onmogelijk om aan alle 
bezwaren tegemoet te komen, zonder afstand te nemen van de gekozen kaders en 
uitgangspunten voor de retributieregeling.  

Ik ben voornemens om in het najaar van 2008 de werking van de regeling te evalueren, 
met als doel een beeld te krijgen van de werking van het planningskader, de uitwerking 
van de regeling op de verschillende sectoren en de mate van kostendekkendheid.  
Op basis van de resultaten van deze evaluatie kan worden bezien of aanvullende 
aanpassingen noodzakelijk zijn. Ook kan blijken dat één of meerdere van de hierboven 
genoemde aanpassingen kan worden stopgezet. Ik zal dit betrekken bij de opstelling van 
de tarievenregeling voor het jaar 2009, die ik in september voor advies zal rondsturen.  

Ten aanzien van de datum van inwerkingtreding van de regeling moet ik u melden dat dit 
per 1 januari 2008 niet mogelijk is gebleken.  
Ik heb voorrang gegeven aan een zorgvuldige reactie op de bezwaren van het bedrijfs-
leven en in een aantal gevallen tijd uitgetrokken voor constructief overleg. Daarenboven is 
het belangrijk dat de VWA voldoende tijd heeft om de genoemde aanpassingen door te 
voeren en zorgvuldig te implementeren en communiceren met de bedrijven. Ik voorzie 
derhalve dat de nieuwe regeling per 1 maart 2008 in werking zal treden. Tot 1 maart 2008 
zullen de bestaande tarieven worden geïndexeerd. De regeling zal daartoe voor 1 januari 
a.s. in de Staatscourant worden gepubliceerd. Mijn collega van VWS zal dezelfde planning 
aanhouden voor de inwerkingtreding van het Warenwetbesluit. 

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN  
VOEDSELKWALITEIT, 




G. Verburg 



---- --