Universiteit van Tilburg

12 december 2007

Proces interimmanagement in kaart gebracht

Promotie bedrijfswetenschapper Eric van 't Hof aan UvT

Over hoe interimmanagement verloopt, is nog maar weinig geschreven dat wetenschappelijk is onderbouwd. Bedrijfswetenschapper Eric van 't Hof bracht het proces in kaart op grond van opdrachtdossiers en interviews met interimmanagers. Hij promoveert op 18 december op het onderzoek aan de Universiteit van Tilburg.

De meeste literatuur over interimmanagement is van praktische aard, gestoeld op praktijkbevindingen van interimmanagers of interviews met partners van interimbureaus. De interimmanager staat in dit onderzoek centraal, onafhankelijk van de context waarin hij of zij opereert. Omdat deze bevindingen de nodige inbedding in de literatuur missen en het interimmanagement niet los kan worden gezien van de opdrachtgever, de cliëntorganisatie en het interimbureau, heeft Eric van 't Hof het proces van interimmanagement uitgebreid geanalyseerd en in kaart gebracht. Hij baseerde zijn onderzoek op 30 dossiers van afgeronde interimopdrachten en interviews met 23 doorgaans 'executive' interimmanagers.

De uitvoering van een interimopdracht wordt volgens Van 't Hof gekarakteriseerd door zes fasen, die wat tijd betreft deels overlappen. Dat zijn de pre-opdrachtfase, de entreefase, de diagnosefase, de veranderingsfase, de afrondingsfase en de post-opdrachtfase. Zowel de diagnosefase als de veranderingsfase begint zodra de interimmanager de cliëntorganisatie betreedt. Elke fase kent weer typerende elementen: zo bestaat de veranderingsfase onder meer uit het realiseren van 'quick wins', het creëren van urgentiegevoel en het inbedden van veranderingen. Verder is de aard van het interimmanagement volgens Van 't Hof niet langer reactief, maar bestaat er een continuüm van opdrachten van reactief tot proactief.

Met de analyse en beschrijving van het proces van interimmanagement maakt Van 't Hof inzichtelijk wat interimmanagement precies inhoudt. Aan de hand van 22 discussiepunten evalueert hij vervolgens de waarde van zijn eigen bevindingen voor theorie en praktijk.

Eric van 't Hof (1976, Roosendaal) studeerde commerciële economie en internationaal marketing management aan de Hogeschool voor Economische Studies (HES) in Rotterdam en vervolgens bedrijfswetenschappen aan de Nijmegen School of Management van de Radboud Universiteit. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de TiasNimbas Business School, gelieerd aan de Universiteit van Tilburg, en werd ondersteund door Boer & Croon Executive Management Amsterdam. Sindsdien is hij universitair docent aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschappen van de Universiteit Utrecht en management consultant bij PricewaterhouseCoopers Advisory NV.