Kamerbrief inzake bijeenkomst van de Europese Raad te Brussel d.d. 14 december 2007 (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2007/12/Kamerbrief-inzake-bijeenkomst-van-de-Europese-Raad.html) 18-12-2007 |
Samenvatting:
Inhoud:
Graag bieden wij u hierbij, mede namens de minister-president, het verslag
aan van de Europese Raad te Brussel die op 14 december 2007 plaatsvond.
De minister van Buitenlandse Zaken
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Verslag van de Europese Raad op 14 december 2007 te Brussel
Inleiding
De bijeenkomst van de Europese Raad die op 14 december 2007 in Brussel
plaatsvond volgde op de ondertekening van het Wijzigingsverdrag op 13 december
te Lissabon. Met de ondertekening van het Wijzigingsverdrag waarover tijdens de
informele Europese Raad op 18 en 19 oktober jl overeenstemming was bereikt
tussen de lidstaten,wordt een belangrijk hoofdstuk afgesloten. Dit Verdrag rust
de Unie beter toe om aan de grote uitdagingen waarvoor Europa zich gesteld ziet
in de snel globaliserende wereld het hoofd te kunnen bieden. Het nieuwe verdrag
versterkt ook het democratische gehalte van de EU, verheldert de
bevoegdheidsverdeling en voorziet, mede in het licht van de uitbreiding van het
aantal lidstaten in de laatste jaren, in de noodzakelijke verbetering van de
Europese besluitvorming. Met dit Verdrag, dat nu ter ratificatie aan de
lidstaten wordt voorgelegd, kan de Unie de blik volledig op de belangrijkste
inhoudelijke prioriteiten, zoals werkgelegenheid, concurrentievermogen, klimaat,
energie, migratie en veiligheid richten.
De Europese Raad heeft een akkoord bereikt over mandaat en voorzitterschap
van een zogeheten Reflectiegroep die zich zal buigen over de wijze waarop de
Unie zich beter kan voorbereiden op de uitdagingen op de lange termijn ( horizon
2020-2030) . Voorts heeft de Europese Raad conclusies aangenomen over migratie,
justitie- en politiesamenwerking en over de belangrijkste onderwerpen op
economisch, sociaal- en milieugebied. Tevens heeft de Europese Raad een
verklaring over de globalisering aangenomen waarin zowel aandacht wordt besteed
aan de kansen die de globalisering biedt als aan de uitdagingen waarvoor de
globalisering ons stelt.
Tenslotte heeft de Europese Raad conclusies aangenomen over een aantal
buitenlandspolitieke thema's, in het bijzonder over Kosovo en Servie. Ook
bevestigde de Raad de conclusies van de RAZEB van 9 december jl. met betrekking
tot de uitbreiding van de Unie.
Het kabinet is tevreden over de uitkomsten van deze Europese Raad. De
conclusies van de Europese Raad, evenals de verklaring over de globalisering,
treft U in de bijlage van deze brief aan.
Verloop van de Europese Raad
De Raad werd traditiegetrouw voorafgegaan door een interventie van de
Voorzitter van het Europees Parlement, Hans-Gert Poettering ( zijn inleiding is
bij deze brief gevoegd). Vervolgens gaf Premier Socrates het woord aan twee
vertegenwoordigers van de sociale partners, Ernest-Antoine Seillière, Voorzitter
van de werkgeverskoepel BusinessEurope en Maria Helena André, plaatsvervangend
secretaris-generaal van het Europees Verbond van Vakverenigingen. In de
interventies werd onder meer benadrukt dat Europa zijn sociale model niet hoeft
op te geven voor meer banen. Met de juiste hervormingen kunnen beide hand in
hand gaan.
Bij de aanvang van de Europese Raad kwalificeerde de inkomende Sloveense
voorzitter van de Europese Raad de uitbreiding van het Schengengebied per 21
december a.s. als een historische stap, die de burgers in de negen nieuwe
Schengen-landen het gevoel zou geven werkelijk onderdeel van de Unie te zijn.
De Deense premier steunde de door EP-voorzitter Poettering uitgesproken hoop
dat nu alle lidstaten het Wijzigingsverdrag zullen ratificeren. Hij meldde
tevens dat Denemarken diezelfde dag had besloten om de ratificatie via
parlementaire weg plaats te laten vinden. Naar Deens oordeel is in het nieuwe
verdrag geen sprake van souvereiniteitsoverdracht. Wellicht kan bekrachtiging in
Denemarken reeds in april 2008 plaatsvinden.
Hieronder treft U de uitkomst van de in de daarop volgende werksessies
besproken thema's aan.
Implementatie van het Wijzigingsverdrag
Het inkomend Sloveens voorzitterschap gaf een toelichting op de wijze waarop
het, samen met het opvolgende Franse voorzitterschap, de discussie over de
implementatie van het Wijzigingsverdrag in de Raad wil voeren. In januari zal
een gezamenlijk Sloveens/Frans discussiestuk worden gepresenteerd dat de
onderwerpen zal identificeren en een procedureel voorstel voor behandeling zal
bevatten. Het Comite van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) zal regelmatig
de technische aspecten daarvan bespreken, waarna het Sloveense voorzitterschap
op de Europese Raad van juni een voortgangsrapport zal uitbrengen. Een en ander
is vastgelegd in conclusie 4.
Reflectiegroep horizon 2020-2030
Het Portugese voorzitterschap stelde voor dat de Europese Raad in ieder geval
nu reeds overeenstemming zou bereiken over het mandaat en over een voorzitter en
twee vice-voorzitters van de Reflectiegroep. De Europese Raad werd het eens over
de benoeming van de Spaanse oud-premier Felipe Gonzàlez tot voorzitter en de
Letse oud-president Vaira ViÄ·e-Freiberga en de Finse ondernemer (oud topman van
Nokia) Jorma Ollila tot vice-voorzitters. Na enige discussie over de datum
waarop de andere leden worden voorgedragen werd besloten in de conclusies op te
nemen dat dit drietal onder het Franse voorzitterschap voordrachten voor de zes
overige leden zal doen aan de Europese Raad die dan tot benoeming zal overgaan.
Bevestigd werd dat de groep zich niet zal buigen over institutionele
vraagstukken en evenmin over het volgende financiele kader van de Unie.
Onder meer de Minister-President benadrukte dat in de voordrachten de re
gionale balans moet worden gerespecteerd. Voorts benadrukte de
Minister-President dat de groep een diverse samenstelling moet hebben.
Migratie
Commissievoorzitter Barroso deed een krachtige oproep aan de Europese Raad om
op het gebied van migratie meer gezamenlijk op te treden, omdat er grenzen zijn
aan wat mogelijk is met nationaal beleid. De Unie heeft behoefte aan meer
beleidscoordinatie, rekening houdend met de verdeling van de bevoegdheden. De
toenemende migratiestromen leiden tot zorgen bij de Europese bevolking.
Tegelijkertijd kan migratie ook een nuttige bijdrage aan het het arbeidsaanbod
leveren en kan deze de economische groei bevorderen. Het is, aldus Barroso, mede
in dat licht nodig dat de partnerschappen met derde landen worden versterkt en
dat migranten goed worden geïntegreerd in onze samenlevingen. In de op 5
december jl. verschenen mededeling zet de Europese Commissie een aantal lijnen
uit voor verdere actie, die zich zowel richt op de aanpak van de illegale
migratie en de tewerkstelling van illegale migranten als op het verder in kaart
brengen van 'skill gaps' in de Unie die vragen om een gezamenlijke aanpak voor
legale migratie.
De Minister-President benadrukte dat migratie alléén geen oplossing kan zijn
voor demografische problemen. Hij verwelkomde tevens de paragraaf in de
conclusies (18) waarin de Europese Raad de conclusies van de Razeb van 19
november bevestigt die oproepen tot een grotere coherentie tussen migratie en
ontwikkelingsbeleid.
In interventies van andere leden werd o.m. opgeroepen tot de noodzaak van een
gemeenschappelijk asielbeleid en versterking van het buitengrensagentschap
Frontex.
Sociaal-economische thema's en milieu
De inkomend Voorzitter, de Sloveense premier Jansa, stelde dat de
Voorjaarsraad zich, naast de besluitvorming over de nieuwe cyclus van drie jaar
van de Lissabon-strategie, zal buigen over de financiele markten. Dit voornemen
werd verwelkomd door een aantal regeringsleiders, die in hun interventies de
nadruk legden op het verbeteren van financiele stabiliteit.
De Europese Raad benadrukte het belang van de implementatie van zijn
conclusies van maart 2007 die gericht zijn op het nemen van adequate maatregelen
op het terrein van energie en klimaatverandering. Daarbij gaat het met name om
het bereiken van een spoedige overeenkomst over het derde pakket gas en
electriciteit, alsmede over de in januari 2008 te verwachten voorstellen van de
Europese Commissie voor wetgeving op het gebied van hernieuwbare energie en
klimaatverandering.
Externe betrekkingen
Kosovo / Servië
De regeringsleiders en ministers van Buitenlandse Zaken spraken over de
situatie die ontstaan is nu de partijen geen akkoord hebben bereikt over de
status van Kosovo. De onderhandelingstrojka heeft zijn rapport aangeboden aan de
SGVN en de VNVR zal op 19 december spreken over de conclusies van dit rapport.
De lidstaten waren niet optimistisch gestemd over de mogelijkheid dat de VNVR
tot een nieuwe resolutie over Kosovo komt.
De lidstaten waren het erover eens dat de Europese Raad aan de partijen een
aantal kernpunten duidelijk moest overbrengen.
Ten eerste, dat de EU teleurgesteld is in de uiteindelijke onwil van de
partijen om via onderhandelingen tot een oplossing te komen. In het belang van
het handhaven van de stabiliteit moeten de partijen zich terughoudend blijven
opstellen en de dialoog vervolgen.
Ten tweede, dat de EU een toenemende verantwoordelijkheid wacht voor de
kwestie Kosovo, vanwege het Europese belang stabiliteit in de regio te
bevorderen en geweld te voorkomen, alsmede gezien het Europees perspectief voor
de landen in de regio. Dit houdt in dat, in nauw overleg en samenwerking met
andere internationale organisaties, zoals de VN, de NAVO en de OVSE, de EU de
voorbereiding voor een eventuele EVDB-missie voortzet. Met name Nederland vroeg
aandacht voor de samenwerking met andere organisaties en wees er op dat t.z.t.
nog een besluit door de Raad zal moeten volgen over de modaliteiten en daarmee
over de ontplooiing van de eventuele missie.
Sommigen betoogden dat verwacht mag worden dat Kosovo zich begin volgend jaar
onafhankelijk zal verklaren, reden waarom zij meenden dat Servie met positieve
EU-maatregelen (waaronder versneld toetredingsperspectief en ondertekening van
de SAO) gestimuleerd moet worden om zich te onthouden van revanchistische
acties. Nederland heeft gesteld hier geen voorstander van te zijn.
Vanzelfsprekend geldt voor Servië, evenals voor de andere landen voortgekomen
uit het voormalige Joegoslavië, het Europese perspectief, maar dit blijft binnen
de kaders van de zogeheten Thessaloniki-verklaring en de gestelde voorwaarden
voor uitbreiding van de Unie. Dit standpunt werd overgenomen in de ER-conclusies
door middel van een bevestiging van de ER-conclusies van december 2006 waarin de
kaders voor verdere uitbreiding zijn opgenomen. Wat betreft de samenwerkings- en
associatieovereenkomst (SAO) heeft Nederland herhaald niet over te zullen gaan
tot ondertekening zolang Servië niet volledig samenwerkt met het ICTY.
Tot slot werd door vele leden van de Europese Raad, waaronder Nederland,
onderstreept dat de Unie zich beter zal moeten voorbereiden op de verwachte
onafhankelijkheidsverklaring. Breed werd onderschreven dat de EU alsdan zoveel
mogelijk gezamenlijk en gecoördineerd naar buiten treedt.
Iran
Hoge Vertegenwoordiger Solana informeerde de leden van de Europese Raad over
zijn laatste contacten met de Iraanse onderhandelaar Jalili eind november jl.
Dit gesprek had naar mening van de HV weinig nieuws opgeleverd. De Europese Raad
stelde vast dat de rapportages van zowel DG IAEA El Baradei als HV Solana
duidelijk maken dat Iran zijn internationale verplichtingen onder
VNVR-resoluties 1737 & 1747 nog steeds niet nakomt. Sancties moeten daarom
onverkort worden gehandhaafd en mogelijkerwijs zelfs worden aangescherpt om Iran
te bewegen volledige openheid van zaken te geven.
De leden van de Europese Raad waren het er over eens dat sanctiemaatregelen
bij voorkeur in VN-verband dienen te worden genomen. Indien echter het VN-spoor
doodloopt, dan moet de EU zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en autonome
sancties bezien. De ER bevestigde dat de RAZEB van januari 2008 zal bezien welke
verdere maatregelen door de EU zouden moeten worden genomen.
Nederland heeft tijdens de bespreking onderstreept dat de druk op Iran
onverkort gehandhaafd moet blijven en bevestigd dat de VNVR het meest aangewezen
orgaan is om een oplossing voor de Iraanse nucleaire kwestie te bewerkstelligen.
Nederland heeft hieraan toegevoegd dat het, evenals de andere lidstaten,
tegelijkertijd van mening is dat de EU voorbereid moet zijn op eventueel te
nemen autonome EU-maatregelen indien het VN-spoor doodloopt.
Birma
Op voorstel van onder meer Ierland, het VK en Nederland werd in het licht van
de verslechterde mensenrechtensituatie in Birma een conclusie opgenomen waarin
wordt bevestigd dat de EU de in de herfst van dit jaar aangescherpte sancties
zal aanpassen, afhankelijk van de ontwikkelingen.
---
Ministerie van Buitenlandse Zaken