AutoRai

Ontwikkeling Chevrolet Volt: aerodynamica vergroot actieradius

(12/18/2007)
De enorme propeller in GMâs windtunnel voor aerodynamicatesten wordt tot het uiterste belast voor het optimaliseren van de aerodynamische eigenschappen van de Chevrolet Volt, in het streven om de baanbrekende concept car tot het productiestadium te brengen. Aerodynamische verbetering is een cruciale stap om de actieradius te realiseren die noodzakelijk is om het definitieve besluit te kunnen nemen om de auto in productie te laten gaan. Het designteam, dat nu beschikt over een eigen studio die geheel is toegelegd op de ontwikkeling van autoâs die voorzien zijn van het E-flex aandrijfsysteem, heeft nauw samengewerkt met ingenieurs, aerodynamicaspecialisten en andere wetenschappers om een energie-efficiënte Chevrolet Volt te ontwikkelen door de aerodynamicawaarden te optimaliseren.

âEén van de manieren waarop design kan bijdragen aan de efficiency van een auto is het creëren van een aerodynamische carrosserievorm,â legt Ed Welburn, Vice President GM Global Design, uit. âDe samenwerking tussen een ontwerper en een aerodynamicaspecialist draagt niet alleen bij aan een verbeterd brandstofverbruik of een grotere actieradius, maar kan leiden tot een prachtig en afwijkend design van de body.â

Frank Weber, Global Vehicle Line Executive en Global Vehicle Chief Engineer voor het E-Flex systeem, is het daarmee volmondig eens. âHet elektrische bereik van de Chevrolet Volt is voor een groot deel afhankelijk van de aerodynamica, wat haaks staat op een conventioneel voertuigontwikkelingsprogramma, waarin gewicht normaal gesproken een grotere rol speelt.â