Gemeente Elburg


Verkeersbesluit
Binnenstad Elburg 2008

Doelstelling
In 1991 heeft de gemeenteraad van Elburg met betrekking tot het parkeren en circuleren in de binnenstad (Vesting) van Elburg de volgende doelstelling vastgesteld: "Het bevorderen van een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het ver- richten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zoveel mogelijk beperkt worden."
Op deze manier is invulling gegeven aan de belangenafweging tussen de volgende in artikel 2 van de We- genverkeerswet 1994 (WVW) genoemde doelstellingen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1, sub a);
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1, sub d);
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade (lid 2, sub a);

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (lid 2, sub b).

Vooroverleg
Op welke manier c.q. met welke concrete maatregelen dit complex aan ­soms tegengestelde- doelstellingen optimaal kan worden verwezenlijkt is mede afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en autonome ontwikkelingen in en rond de binnenstad. Daarom wordt met de verschillende belangenorganisaties van bewoners (BOE en BVB) en ondernemers (HBE) periodiek overlegd in hoeverre naar hun mening de huidige situatie overeenkomt met de op dit moment optimale situatie. Blijkens een brief van het overlegorgaan over deze materie, doorgaans aangeduid als de commissie Ter Steeg, d.d. 21 december 2004 zijn de belangenorganisaties unaniem van mening dat de huidige situatie aanpassingen behoeft. Daarbij wordt verwezen naar het rapport van adviesbureau Stienstra, waarin onder- zoek naar parkeren en circuleren is beschreven, en waarin op grond daarvan conclusies zijn getrokken en aanbevelingen gedaan.

Wij hebben kennis genomen van het rapport Stienstra en van het verzoek van de commissie Ter Steeg. Wij zijn van mening dat de aanbevelingen van Stienstra doorgaans een logisch gevolg zijn van de op zijn on- derzoek gebaseerde conclusies. Voor de onderbouwing van de maatregelen uit dit besluit wordt dan ook kortheidshalve naar dit rapport verwezen. Verder zijn wij van mening dat deze aanbevelingen op dit mo- ment een goed optimum aandragen tussen de verschillende bovengenoemde belangen. Wij voelen ons in deze mening gesterkt door de unanieme steun voor deze aanbevelingen binnen de commissie Ter Steeg ­behoudens enkele aanvullingen en wijzigingen-, waarbij wij ervan uitgaan dat deze steun is gebaseerd op breed draagvlak bij hun achterban: de bewoners en ondernemers. De gemeenteraad heeft zich in 2005 ­behoudens enkele aanvullingen en wijzigingen- geschaard achter het standpunt van de commissie Ter Steeg.
De uitgebrachte aanbevelingen waarvoor dat relevant is worden in dit besluit verkeersjuridisch vertaald en vastgelegd.

Bewoners van de Kamperweg hebben verzocht om de verkeerscirculatie in de driehoek Kamperweg/Kam- perdijk/Oude Bleeksweg meer in overeenstemming te brengen met de voorstellen van Stienstra/Ter Steeg. De commissie Ter Steeg heeft aangegeven dat deze suggestie een goede aanvulling zou kunnen zijn op haar voorstellen. Daarom wordt deze suggestie in dit besluit betrokken.

Gelet op het besluit d.d. 7 augustus 2007 met betrekking tot vrijstelling van het bestemmingsplan "Stad Elburg" is het toegestaan dat de busbaan, gelegen tussen de Gregorystraat en de Zwolscheweg, onbeperkt wordt gebruikt door motorvoertuigen . Zou in dit verkeersbesluit

hierover niets naders worden geregeld, dan dient de busbaan onbeperkt te worden opengesteld. Dat is ech-

ter niet de intentie van de commissie Ter Steeg. Bovendien is de busbaan te smal voor tweerichtingsver- keer. Aangezien de busbaan niet binnen de huidige bestemmingsplanmogelijkheden kan worden verbreed, dient eenrichtingsverkeer te worden ingesteld. Dat is ook in het belang van de doorstroming van het open- baar vervoer. In dit besluit worden dan ook de door de vrijstelling gecreëerde mogelijkheden ingeperkt tot eenrichtingsverkeer (van Gregorystraat naar Zwolscheweg) voor motorvoertuigen. Een uitzondering hierop vormt het busverkeer van Zwolscheweg naar Gregorystraat.

Welke invloed hebben de voorstellen van de commissie Ter Steeg op de intensiteiten op de wegen buiten de binnenstad?
Door het beperken van de gebruiksmogelijkheden van de busbaan blijft de intensiteitstoename op de Gre- gorystraat beperkt tot ca. 1.900 motorvoertuigen/dag. Dat is aanzienlijk meer dan de huidige ca. 100 mo- torvoertuigen/dag, maar aanzienlijk minder dan de tenminste 6.000 motorvoertuigen/dag die op wegen met een dergelijk profiel zonder verkeersveiligheids- en doorstromingsproblemen verwerkt kunnen worden. Voor het gedeelte van de Nunspeterweg tussen de rotonde en de Gregorystraat wordt geen significante wijziging in de intensiteiten verwacht. De andere reisroutes van/naar de wijk Oosthoek zijn niet dermate korter dat zij voor verkeer naar/van bijv. Flevoland tot andere routekeuzes zullen leiden; de route via de Zuiderzeestraatweg is niet langer, en zeker sneller. Daar komt nog bij dat winkelbezoekers niet meer via de Nunspeterweg-Goorpoort een parkeerplaats in de Vesting kunnen bereiken, zodat deze toegang voor auto- verkeer onaantrekkelijk wordt, en nauwelijks meer gebruikt zal worden. Verkeer uit Doornspijk zal dan ook gaan aanrijden via de Zwolscheweg.

Alle in dit besluit genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Elburg.

advies politie
Het ontwerp-verkeersbesluit is conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) voor advies voorgelegd aan de politie. In haar brief d.d. 10 december 2007 merkt de politie het volgende op:

Algemeen
De afmeting van de te plaatsen borden dient 600 mm te zijn. Zie UVS Hoofdstuk 1, Paragraaf 3 punt 16 type I)
Ik adviseer u de voorgestelde maatregelen te rubriceren naar: Parkeren ­ Verkeerscirculatie - Voetgangersgebied. Toekomstige wijzigingen in het verkeersbesluit zijn hierdoor gemakkelijker uit te voeren.

Parkeren
Voor ontheffinghouders bestaat de mogelijkheid om, met een duidelijk herkenbaar vignet achter de voor- ruit, buiten de "(parkeerschijf)parkeerplaatsen" te parkeren. Dit is geregeld in de Parkeerverordening Ves- ting 1998. De locaties waarvoor deze ontheffing geldt worden genoemd in de bij de ontheffing behorende bepalingen.
Op enkele specifieke locaties (Bas Backerlaan en Doelenlaan) zijn voor de weggebruiker, waaronder de argeloze toerist, borden geplaatst met het opschrift "Parkeren alleen voor ontheffinghouders".

Ad 5a en 5b Parkeerverbod
Dit wegvak valt binnen de parkeerschijfzone en parkeren is hier dus niet toegestaan. Borden E1 kunnen dus vervallen gelet op UVS Hoofdstuk 2 Paragraaf 1 punt 2.

Verkeerscirculatie
Ad 2 inrijdverbod voor de binnenstad.
In verband met het tijdig kunnen keren van voertuigen die de voorgeschreven lengte overschrijden, advi- seer ik u een vooraanduiding bord C17 te plaatsen met daarop aangegeven de maximale lengte van 9.00 m inclusief OB401 op de Nunspeterweg nabij de Gregorystraat.

Ad 6a Inrijverbod m.u.v. fietsers en voetgangers

Uitgaande van het plan Ter Steeg is het voorgestelde verkeersbesluit correct. Ik wil u echter wijzen op al- ternatief 1.

Ad 7b gesloten verklaring voor alle motorvoertuigen m.u.v. bestemmingsverkeer Bij toepassing van deze verbodsborden met ontheffing voor bestemmingsverkeer ontstaat een handha- vingprobleem.
Het begrip bestemmingsverkeer is onduidelijk gedefinieerd en biedt onvoldoende juridische handvatten om te kunnen handhaven.
Voorstel mijnerzijds zou kunnen luiden om de niet genoemde straten te voorzien van borden C1 met OB54 en de aanwonende te voorzien van een ontheffing.
Ik wil u tevens attent maken op alternatief 3.

Ad 8b Eenrichtingsverkeer
Op het bebordingsplan staan naast borden model C2 en C3 ook borden C4 vermeld, echter niet in dit ver- keersbesluit.
Op kruispunten niet zijnde een T-aansluiting dienen in dit geval de borden model C2 en C3 geplaatst te worden.
De borden model C4 getekend op het bordenplan dienen derhalve te vervallen. Nabij de T-aansluiting Bloemstraat /Ledige Stede zou naar de letter van de wet bord model C4 moeten wor- den geplaatst op de Bloemstraat. Ik kan mij voorstellen dat in het kader van de eenduidigheid ook hier de borden model C2 en C3 worden toegepast.
Er mag worden verondersteld dat bekend is dat OB52 impliceert dat ook de snorfietsers zijn uitgezonderd. Dit is echter niet genoemd in punt 8a.
Ik geef u in overweging dit expliciet in de tekst te vermelden.

Ad 9c opheffen eenrichtingsverkeer Oude Bleeksweg. Ik stel u voor om punt 9c toe te voegen met de vermelding dat bord C2 met OB 401 met X-aantal meters op de Oude Bleeksweg nabij de J.P. Broekhovenstraat bord C2 wordt geplaatst. Dit analoog aan de geslotenverklaring op de Nunspeterweg (ad 2).

Ad 10b Eenrichtingverkeer op busbaan.
Ik stel u voor gebruik te maken van C9 +C16+ C2 aan een zijde en aan de andere zijde C9 +C16+ C3. Er is nu sprake van een echte geslotenverklaring voor C9 en C16 en eenrichtingsverkeer voor het overige ver- keer.
Het is geen fraaie oplossing maar de enig, juridisch gezien, correcte.

Ad 12a Gehandicaptenparkeerplaatsen
In het kader van versobering van verkeerstekens geef ik u in overweging in de toekomst de blauwe streep ter hoogte van een gehandicaptenparkeerplaats binnen de parkeerschijfzone weg te laten.

Handhaving advies
Bij het plaatsen van verkeersborden en het nemen van verkeersmaatregelen moet worden voldaan aan de uitvoeringsvoorschriften (UVS) van het BABW en de richtlijnen van het CROW.

Handhaving van de voorgestelde maatregelen heeft, zoals besproken in het driehoeksoverleg, geen priori- teit maar zal in de reguliere surveillance worden meegenomen.

Alternatieven:


1.
In het voorgestelde verkeersbesluit dienen de nodige borden te worden geplaatst om uitvoering te kunnen geven aan de handhaving ervan.

Dit leidt tot een ongewenst woud van borden, dat zeker voor de argeloze (buitenlandse) toerist tot ergernis leidt en aanleiding zal geven tot bewust of onbewust niet gewenst gedrag. Een mogelijkheid is het instellen van een voetgangersgebied gevormd door : Noord tangent:
Noorderkerkstraat- Van Kinsbergenstraat
Westtangent:
Ellestraat
Zuidtangent:
Smedestraat - Bloemstraat
Oosttangent:
Ledige Stede ­ Zuiderkerkstraat
Ik stel u voor dit voetgangersgebied fysiek af te sluiten. Dit in het kader van verkeersveiligheid en de be- perkte inzet van handhaving.

Het bovenomschreven gebied wordt plaatselijk en voor ingewijden aangeduid als " De ring". In het vervolg van de tekst zal kortheidshalve dan ook "de ring" worden gehanteerd indien daarmee wordt gerefereerd aan bovenstaande omschrijving.
Het binnen de ring gelegen gebied is dan geheel voetgangersgebied met uitzondering van fietsers en ver- gunning/ontheffinghouders en toegankelijk te stellen voor het laden en lossen middels onderborden op de voorgestelde tijdstippen (zie bebordingsplan).

Voordelen:

- De overvloed aan verkeersborden kan verdwijnen met als voordeel juridische helderheid bij ver- keersovertredingen en ongevallen.

- Het aantal verkeersborden kan worden verminderd met ca 6-14 stuks afhankelijk van de bereik- baarheid, door het verzorgend verkeer, van het gebied.
- Verbetering van milieu. Denk aan uitstoot fijnstof en uitlaatgassen.( luchtverontreiniging).
- Fysieke maatregelen aan de rand van het gebied, waardoor bereikbaarheid en werkbaarheid van het binnenstedelijke gebied voor hulpdiensten kan worden geoptimaliseerd en beter kan worden gega- randeerd.

- Gestructureerd vergunningen/ontheffingen beleid. Definiëren van doelgroepen.
- Voor bezorgend verkeer in de Schapesteeg/Bloemsteeg en Smeesteeg kan een oplossing worden gevonden door het plaatsen van een onderbord vergelijkbaar met de Beekstraat te plaatsen in combinatie met bord G7. Dit bord alleen te plaatsen aan de zijde van de Noorderkerkstraat en de van Kinsbergenstraat.

- Voor de hulpdiensten is een algemene ontheffing te verlenen. De voertuigen van de hulpdiensten zijn duidelijk herkenbaar, waardoor door handhaving op misbruik gemakkelijk uitvoerbaar is.
- Tevens zal de vuilnisophaaldienst moeten worden voorzien van een ontheffing.
- Gemakkelijk te handhaven gebied.


2.

Als alternatief op dit voorstel kan worden gedacht aan het instellen van een beperkt voetgangersgebied, zoals aangegeven op het bordenplan.
Dus ook geen fietsers m.u.v. de laad- en lostijden (vgl 6c) en zondagen. Dit voetgangersgebied ter ondersteuning verder fysiek af te sluiten met beweegbare obstakels. Bij neergelaten obstakels is het voetgangersgebied bereikbaar voor laden en lossen, vergunninghouders en fietsers.


3.
Punt 7a/b uitsluitend laten gelden voor één of meer specifieke locaties zoals in de Ellestraat net na de Sme- destraat.
Voordeel : minder handhavinginspanning
Nadeel : uitbreiding aantal ontheffingen impliceert meer werk voor de gemeente

Onze reactie op deze opmerkingen is als volgt:

De onderdelen van het besluit zullen meer thematisch worden gerangschikt. Om toch een vergelijking met het vorige verkeersbesluit Vesting mogelijk te maken, en de advisering van de politie te kunnen volgen, volgt hier een transponeringstabel.

Artikelnr. oud Artikelnr. nieuw

1 1

2 6

3 2

4 3

5 vervallen

6 12

7 11

8 7

9 8

10 9

11 10

12 4

13 5

14 13

Het artikel m.b.t. het `losse' parkeerverbod op de Noorderwal kan vervallen omdat J. Lussenburgplein en Noorderwal gaan behoren tot de parkeerschijfzone.

Het voorstel om een vooraankondiging te plaatsen van het inrijverbod voor lange voertuigen wordt overge- nomen.

De op het ontwerp-bordenplan opgenomen borden C4 zijn ­op een uitzondering bij een belangrijke particu- liere uitrit na- verwijderd. Met betrekking tot de bebording op het kruispunt Bloemstraat/Ledige Stede pre- valeert voor ons ­vanuit het oogpunt van de weggebruiker- de eenduidigheid. In het artikel over het eenrichtingsverkeer zullen de snorfietsers expliciet worden vermeld.

De voorgestelde bebording bij de busbaan wordt overgenomen.

Vanwege het gemeentelijk beleid de monumentale binnenstad waar mogelijk te vrijwaren van verkeersbor- den heeft de politie op ons verzoek nagegaan waar het aantal borden dat voortvloeit uit de voorstellen van de commissie Ter Steeg kan worden beperkt, zonder daarbij de hoofdzaken van de voorstellen ter discussie te stellen.

Het blijkt dat de gemeentelijke wens om het aantal borden te beperken op gespannen voet staat met het

voorstel van de commissie Ter Steeg om enerzijds `het kruis' aan te wijzen als voetgangersgebied, en an- derzijds het verkeer in de kruisende stegen onbelemmerd te laten plaatsvinden. Daarbij speelt ook nog een rol dat de hulpdiensten met grote nadruk verzoeken om een onbelemmerde doorgang door alle straten en stegen. In deze context heeft de politie de alternatieven 1 en 2 aangedragen. Met name voorstel 1 leidt tot een vermindering van het aantal verkeersborden, zeker in `het kruis'. Onder- deel van alternatief 2 is dat daarbij uitdrukkelijk fietsverkeer in `het kruis' zou moeten worden uitgesloten. Het mogelijk houden van het tot aan de winkeldeur kunnen fietsen was nu juist de belangrijkste wens die uit de geledingen van de raad naar voren kwam in afwijking van de voorstellen van de commissie Ter Steeg. Wij willen dit gevoelen graag honoreren, zodat alternatief 2 voor ons een duidelijk nadelig element bevat.
De genoemde belangen tegen elkaar afwegende, zijn wij van oordeel dat de hoofdlijnen van alternatief 1 (het gehele gebied binnen `de ring' aanwijzen als voetgangersgebied) het meest aan alle belangen tegemoet komt. Daarbij zal aan de belangen van de hulpdiensten worden tegemoetgekomen door de door de politie geadviseerde fysieke afsluiting achterwege te laten, ondanks de negatieve invloed hiervan op de handhaaf- baarheid. (Het toepassen van een groot aantal beweegbare afsluitingen moet als te kostbaar worden afge- wezen.)
Mocht bij de met de commissie Ter Steeg afgesproken evaluatie blijken dat de nadelen van deze keuze niet opwegen tegen de voordelen, dan zullen concessies moeten worden gedaan aan het uiterlijk aanzien van de monumentale binnenstad en/of aan de bereikbaarheid door de hulpdiensten.

Het niet instellen van een inrijverbod in de stegen (politie-alternatief 3) levert een besparing op van ca. 15 bordcombinaties. Voor het gemeentelijk monumentenbeleid is dit een zeer aantrekkelijk alternatief. Dit voordeel zal echter moeten worden afgewogen tegen het nadeel dat ter plaatse niet bekende automobilisten (toeristen e.d.) onbedoeld in deze stegen terecht komen. Die kans is het grootst daar waar men rechtdoor kan rijden, terwijl de `hoofdroute' afbuigt. De enige locatie waar dit ­rekening houdend met het eenrich- tingsverkeer- het geval is, is het kruispunt Ellestraat/Smedestraat. Daarom zal het advies van de politie in zoverre worden opgevolgd dat juist (en alleen) daar een bord wordt geplaatst. Daarbij zal niet het door de politie geadviseerde bordcombinatie C1/OB54, maar bord C12 worden toegepast. Voor de al dan niet toe te laten (voertuig)categorieën is het verschil klein. De politie stelt voor om vanwege de slechte handhaafbaarheid OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) niet toe te passen, maar van dit inrijverbod ontheffing te verlenen. Voor bewoners in het bezit van een parkeerontheffing is dit relatief eenvoudig te regelen door in dezelfde ontheffing de ontheffing van dit inrij- verbod op te nemen. ****
Voor bewoners die voor (een van) hun auto(`s) niet in het bezit zijn van een ontheffing en voor la- den/lossen e.d. is dit voorstel echter onvoldoende. Om die reden zullen wij OB108 handhaven.

zienswijzen
Van .. t/m .. heeft het op basis van het politie-advies gewijzigde ontwerp-verkeersbesluit ter inzage gele- gen. Gedurende dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid geweest hun zienswijzen over het ontwerp-besluit kenbaar te maken.
Deze zienswijzen worden hieronder samengevat weergegeven, voorzien van onze reactie. ....

Een en ander heeft geleid tot de volgende wijzigingen in het ontwerp-verkeersbesluit: ...

BESLUIT

Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van Elburg in overeen- stemming met artikel 12 van het BABW en met artikel 18 van de WVW:


1. Het verkeersbesluit d.d. 24 september 1998 in te trekken (doch zie 13c.).


2a. Een parkeerschijf-zone in te stellen met een maximale parkeerduur van 1 uur voor de binnenstad en het gedeelte van de Nunspeterweg tussen de binnenstad en de Gregorystraat/Wildemaetstraat (incl. het gedeelte van de zijtak naar Het Nieuwe Feithenhof dat in eigendom en beheer bij de gemeente is).

2b. Deze zone kenbaar te maken door het plaatsen van borden E10 en E11 (begin resp. einde parkeer- schijf-zone) aan de randen van het bovenbedoelde gebied. 2c. Een gedeelte van de parkeercapaciteit binnen de parkeerschijf-zone aan te wijzen als parkeerschijf- zone-parkeerplaatsen.
2d. Dit kenbaar te maken door de parkeerschijfzone-parkeerplaatsen te voorzien van een blauwe streep als bedoeld in RVV-art. 25, lid 1.
2e. Van het parkeerverbod ingevolge de parkeerschijf-zone ontheffingen te verlenen krachtens de vige- rende Parkeerverordening.


3a. In te stellen een verbod tot stilstaan op alle wegvakken in de binnenstad binnen 10 m van een kruis- punt;

3b. Dit verbod kenbaar te maken d.m.v. een gele doorgetrokken streep als bedoeld in RVV 1990, art. 23, sub g.


4a. Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in te stellen op de volgende locaties:
- Bloemstraat ter hoogte van perceel Beekstraat 51;
- Ellestraat ter hoogte van perceel Vischpoortstraat 22;
- Van Kinsbergenstraat ter hoogte van perceel Beekstraat 11;
- Ledige Stede ter hoogte van de percelen 2 en 4.
4b. Deze gelegenheid kenbaar te maken door het plaatsen van borden E6 (gehandicaptenparkeerplaats).


5a. Gelegenheid te geven tot het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de volgende locaties:
- Bloemstraat ter hoogte van de percelen 15 en 17;
- Ellestraat ter hoogte van de percelen 27 en 31;
- Ledige Stede ter hoogte van de percelen 1 t/m 13;
- Noorderkerkstraat ter hoogte van de percelen 7 en 9;
- Smedestraat ter hoogte van de percelen 1 en 3;
- Zuiderkerkstraat tegenover perceel 5.
5b. Deze gelegenheid kenbaar te maken door het plaatsen van borden E7 (laad-/losplaats).


6a. Een inrijverbod voor de binnenstad in te stellen voor voertuigen langer dan 9 m.
6b. Dit verbod kenbaar te maken door het plaatsen van bord C17 van bijlage I van het Reglement Ver- keersregels en Verkeerstekens 1990 (gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 9 m).
6c. Op de Nunspeterweg nabij de Gregorystraat een vooraankondiging van dit inrijverbod te plaatsen, door het plaatsen van bord C17 met onderbord OB401-250 ("na 250 m").


7a. In de volgende straten eenrichtingsverkeer in te stellen voor bestuurders met uitzondering van fiet-

sers en snorfietsers:

- Bloemstraat: van Ledige Stede naar Beekstraat;
- Ellestraat: van Noorderkerkstraat naar Smedestraat;
- Jufferenstraat: van Zwolschepoort naar Ledige Stede/Zuiderkerkstraat;
- Kamperdijk: van J.P. Broekhovenstraat naar Kamperweg;
- Kamperweg: van Kamperdijk naar Mheenpoort;
- Van Kinsbergenstraat: van Zuiderkerkstraat naar Beekstraat;
- Ledige Stede: van Jufferenstraat naar Bloemstraat;
- Mheenpoort: van Doelenlaan naar Kamperweg;
- Noorderkerkstraat: van Beekstraat naar Ellestraat;
- Oude Bleeksweg: van Mheenpoort naar J.P. Broekhovenstraat;
- Smedestraat: van Ellestraat naar Beekstraat;
- Zuiderkerkstraat: van Jufferenstraat naar Van Kinsbergenstraat;
- Zwolschepoort: van Zwolscheweg naar Jufferenstraat. (N.B.: In de niet genoemde delen van Bloemstraat en Ellestraat blijft tweerichtingsverkeer toege- staan.)

7b. Dit eenrichtingsverkeer kenbaar te maken door het plaatsen van borden C3 (eenrichtingsweg) met onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers en snorfietsers) nabij de aansluiting met de eerstgenoemde zijstraat en borden C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten ) nabij de aansluiting met de laatstgenoemde zijstraat).
7c. Op de Oude Bleeksweg nabij de J.P. Broekhovenstraat een vooraankondiging van het inrijverbod te plaatsen, door het plaatsen van bord C2 met onderbord OB401-300 ("na 300 m").


8a. In relatie tot punt 7 het eenrichtingsverkeer op de Oude Bleeksweg op te heffen.
8b. Dit uitvoeren door de betreffende borden te verwijderen.


9a. Op de busbaan eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen in te stellen van de Gregorystraat naar Het Schootsveld.

9b. Dit kenbaar te maken door:

- het op de rijbaan aangebrachte woord `(lijn)bus' te verwijderen;
- aan de zijde van de Gregorystraat borden C3 (eenrichtingsweg), C9 (gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen) en C16 (gesloten voor voetgangers) en onderbord OB62 (uitgezonderd lijnbussen) te plaatsen;
- aan de zijde van Het Schootsveld borden C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten ), C9 (gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen) en C16 (ge- sloten voor voetgangers) en onderbord OB62 (uitgezonderd lijnbussen) te plaatsen.


10a. Een inrijverbod voor bromfietsers e.d. in te stellen op het gedeelte van de Havenstraat tussen Noor- derwal en Noorderwalstraat en op het gedeelte van de Vischpoortstraat tussen de Noorderwalstraat en de Ellestraat.

10b. Dit inrijverbod kenbaar te maken door het aan weerszijden van de betreffende wegvakken plaatsen van borden C13 (gesloten voor bromfietsers, snorfietsers en voor gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor).


11a. Gemotoriseerd niet-bestemmingsverkeer niet toe te staan in het gedeelte van de Ellestraat tussen de Smedestraat en de Westerwalstraat.

11b. Dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen) en on- derbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer).


12a. Een voetgangerszone in te stellen voor het gebied gelegen binnen de `ring' Zuiderkerkstraat-Van

Kinsbergenstraat-Noorderkerkstraat-Ellestraat-Smedestraat-Bloemstraat-Ledige Stede. 12b. In verband hiermee het tot op heden in een aantal van de straten in dit gebied geldende eenrich- tingsverkeer op te heffen.
12c. Een uitzondering op dit inrijverbod te maken voor onmiddellijk laden/lossen, dagelijks tussen 7 en 10 uur en met uitzondering van vrijdag ook tussen 18 en 21 uur. 12d. Dit verbod kenbaar te maken door het plaatsen van zone-borden G7 (voetgangerszone) met onder- borden met de tekst "fietsers (symbool) toegestaan, snorfietsers niet" en onderborden met de tekst uitgezonderd, daaronder het laad/los-pictogram conform bord E7 en daaronder de onder 12c ge- noemde tijden aan de randen van dit gebied. Bij het verlaten van het betreffende gebied worden zo- ne-borden G8 (einde voetgangerszone) geplaatst.


13a. De ingangsdatum van punt 2 van dit besluit wordt nog nader vastgesteld. Dit in samenhang met de realisering van door de commissie Ter Steeg voorgestelde parkeerfaciliteiten.
13b. Enkele circulatie-elementen van dit besluit (punten 7, 8 en 9) worden in onderlinge samenhang uit- gevoerd wanneer de busbaan technisch geschikt gemaakt is voor motorvoertuigen. 13c. Totdat de onder 13a en 13b genoemde punten worden ingevoerd, blijven de overeenkomstige punten uit het onder 1 genoemde verkeersbesluit van kracht.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Elburg d.d. ?

, burgemeester.

, secretaris.