ChristenUnie


Extra investering in spoortunnel Zwolle

Extra investering in spoortunnel Zwolle

dinsdag 18 december 2007 14:05 Zwolle moet als tweede spoorwegknooppunt van Nederland een extra lange en brede spoortunnel krijgen.
In het debat over MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Milieu) diende Kamerlid Ernst Cramer daartoe een motie in. Bij het debat over de Zuiderzeelijn werd al eerder gesproken over het belang van de verbetering van het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte. Rond station Zwolle vinden de komende jaren grootschalige stedelijke ontwikkelingen plaats. Het station wordt met de komst van de Hanzelijn nog meer de draaischijf naar Noord-Nederland. Er wordt autonoom 45% reizigersgroei verwacht, nog los van de ambities van het kabinet (5% groei van het OV per jaar). Om het groeiende aantal passagiers te kunnen verwerken zal de perroncapaciteit moeten worden uitgebreid en de perrontunnel verbreed. Verlenging van het nieuwe 4e perron zou kunnen helpen bij het versnellen van de reistijd naar het noorden.
De verbreding van de perrontunnel geldt momenteel alleen nog voor het eerste deel. Maar het is van belang dat deze over de volle lengte wordt verbreed zodat het station tijdig klaar is voor de Hanzelijn. De ChristenUnie wil om die reden dat de minister de financiering voor het verlengde perron en het tweede deel van de tunnel regelt zodat de tunnel in 1x kan worden aangelegd.