Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum 18 december 2007 Nummer persbericht 071218R

'Rondje Heijendaal' van start

De gemeente Nijmegen, het UMC St Radboud en de Radboud Universiteit Nijmegen pakken gezamenlijk de vier wegen rond het universiteitsterrein en het ziekenhuis aan. Hiermee willen de partijen zorgen voor een optimale bereikbaarheid van universiteit, het universitair medisch centrum en de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Belangrijkste veranderingen zijn het maken van vrijliggende fietspaden langs de Erasmuslaan en een rotonde op de Heyendaalseweg. Dit staat in het Voorlopig Ontwerp dat vandaag in het college van B&W is vastgesteld.

Met het oog op de verwachte groei van bezoekers, studenten en werknemers willen de gemeente, het UMC en de universiteit de bereikbaarheid van Heijendaal verbeteren. De realisatie van de busbaan en de fietsbaan langs het spoor betekende al een flinke stap voorwaarts in de bereikbaarheid. Nu wordt ook het campusterrein zelf optimaal ingericht. De drie partijen sluiten daarvoor begin volgend jaar een samenwerkingsovereenkomst. Na een definitief ontwerp kunnen de werkzaamheden na de zomer van start. Ze duren één tot anderhalf jaar. De kosten van ruim achteneenhalf miljoen worden verdeeld over gemeente, UMC, universiteit, Stadsregio, provincie, rijk en de Europese Unie (EFRO-subsidie).

Het project Rondje Heijendaal draait om de Erasmuslaan, de Philips van Leijdenlaan, de Heyendaalseweg en de Kapittelweg. Deze wegen worden om beurten opgeknapt en heringericht. Belangrijkste veranderingen zijn een rotonde op de Heyendaalseweg, ter hoogte van de Erasmuslaan en een geheel nieuwe inrichting van de Erasmuslaan. Alle wegen krijgen op deze manier vrijliggende fietspaden. Hierbij wordt zorgvuldig gekeken naar aspecten als sociale veiligheid voor fietsers en voetgangers en het behoud van waardevol groen. Belangrijkste wijziging ten aanzien van eerdere plannen is dat er geen 'verkeersknip' komt in de Erasmuslaan. In een bereikbaarheidsvisie is eerder gesproken over het gedeeltelijk afsluiten van de weg voor autoverkeer. De Erasmuslaan blijft een tweebaansweg. Verder verbetert de (shuttle)busverbinding door betere haltes en een betere doorstroming en krijgt het gebied een duurzaam veilige inrichting.

Het Voorlopig Ontwerp is de basis voor verdere uitwerking van Rondje Heijendaal. Voor betrokken werknemers, bezoekers en omwonenden is er op 22 januari een inloopdag van 12.00-20.30 uur in het Bouw Informatiecentrum van het UMC waar de plannen te zien zijn. Adres: Geert Grooteplein 24.