Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal
ostbus 20018
P
2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 18 december 2007 VSV/2007/52271 10 december 2007 2070806290

Onderwerp
Vragen van het Lid Biskop (CDA) over

verzuimmeldingen

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het Kamerlid Biskop van uw Kamer inzake verzuimmeldingen.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070806290.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

6
44
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap OCW 11 Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl

blad 2/3

Antwoorden op de schriftelijke vragen van
het Kamerlid Biskop van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (ingezonden d.d. 10 december 2007 kenmerk 2070806290)


1 Bent u bekend met het artikel `Roc's vinden registratie veel te veel werk'? 1

Ja.


2 Wat is uw mening over de constatering van de onderwijsinspectie dat er gebrekkige of ontbrekende administratieve en technische voorzieningen zijn bij scholen als het gaat om verzuimmelding?

Naar aanleiding van signalen over een mogelijk gebrekkige registratie en melding van verzuim door scholen heb ik de Inspectie van het Onderwijs nadrukkelijk verzocht om een thematisch onderzoek op dit thema uit te voeren, niet alleen vanuit het oogpunt van de leerplichthandhaving, maar ook gezien het belang van een adequate verzuimaanpak voor de preventie van schooluitval. Verzuim is immers een voorbode van schooluitval. Door verzuim direct aan te pakken is schooluitval in veel gevallen te voorkomen. Daarvoor is het noodzakelijk dat verzuimers in beeld zijn bij gemeentelijke leerplichtambtenaren en de regionale RMC-functie (regionale Meld- en Coördinatiefunctie VSV). Voorwaarde daarvoor is dat scholen hun verzuimers registreren en tijdig en volledig melden. Scholen met gebrekkige of ontbrekende administratieve en technische voorzieningen zullen hiertoe minder goed in staat zijn. Ik beschouw dit als een zeer ongewenste situatie, omdat het een slagvaardige aanpak van verzuim door de gemeente in de weg staat en kan leiden tot onnodige schooluitval.

Om het melden van verzuim gemakkelijker te maken voor scholen en instellingen zijn OCW en de IB-groep begonnen met een nieuwe één-loket- aanpak voor het melden van verzuim. Scholen melden hun verzuimgegevens voortaan bij één digitaal loket (IB-Groep), dat vervolgens automatisch de juiste gemeente op de hoogte stelt. Dat scheelt de scholen werk, want ze hoeven niet meer per verzuimer uit te zoeken aan welke gemeente of RMC-functie ze moeten melden en alle meldingen verlopen voortaan volgens een vast stramien. De leerplichtambtenaar of de RMC-begeleider kan het verzuim vervolgens in overleg met de school in behandeling nemen. De één-loket-aanpak wordt op dit moment getest in negen pilotgemeenten. De verwachting is dat vanaf 1 augustus 2008 het systeem landelijk bruikbaar zal zijn.


1 De Telegraaf, 5 december 2007
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl

blad 3/3


3 Bent u voornemens maatregelen te nemen tegen Roc's die spijbelende leerlingen niet melden?

Scholen en instellingen zijn wettelijk verplicht om spijbelende scholieren te melden bij de gemeente. Dat betekent dat wanneer een school verzuim niet tijdig meldt, het hoofd van de school het risico loopt op een boete of zelfs een celstraf. Het is de gemeente die het toezicht heeft op de naleving van de leerplichtwet. De leerplichtambtenaar heeft in dit kader de mogelijkheid om de verzuimregistratie van de school in te zien. Als daaruit blijkt dat de school heeft nagelaten om verzuim te registreren en te melden bij de gemeente, dan kan de school aansprakelijk worden gesteld en kan een proces-verbaal worden opgesteld door de leerplichtambtenaar.

Ik beraad me echter mede op basis van de aanbeveling van het inspectieonderzoek op manieren om ook vanuit de Onderwijsinspectie toezicht en handhaving in te zetten ter verbetering van het registratie- en meldgedrag van scholen en onderwijsinstellingen.
Op dit moment ontwikkelt een interdepartementale werkgroep van OCW samen met SZW, Justitie, BZK, Jeugd en Gezin een gezamenlijk plan voor een geïntegreerde aanpak van schoolverzuim, waarin ook de rol van de Onderwijsinspectie wordt meegenomen. Het plan zal in het voorjaar van 2008 aan de Kamer worden gepresenteerd.


4 Bent u bekend met het feit dat Ingrado van de onderwijsinspectie nog nooit een melding heeft gehad van scholen die ernstig te kort schieten? Zo ja, op welke wijze wilt u ervoor zorg dragen dat de relatie tussen de onderwijsinspectie en leerplichtambtenaren en dat in het bijzonder de uitwisseling van informatie over meldingen van scholen wordt verbeterd? Welke rol kan de invoering van het onderwijsnummer hierbij spelen?

De inspectie heeft nog niet eerder een dergelijk specifiek onderzoek op het terrein van verzuimregistratie en ­melding gedaan, het is dan ook niet verbazingwekkend dat Ingrado nog nooit een melding heeft gehad. Het is bovendien goed om hier nog eens te benadrukken dat het de wettelijke verantwoordelijkheid van de gemeentelijke leerplichtambtenaar is om de leerplicht te handhaven, en niet van de Onderwijsinspectie. Dit omvat óók de controle op de verzuimregistratie en het meldgedrag van scholen en instellingen.
De 1-loket aanpak voor het melden van verzuim, die in 2008 wordt ingevoerd (zie het antwoord op vraag 2), kan hier overigens wel een meerwaarde hebben. Omdat alle verzuimmeldingen op termijn via IB-Groep zullen lopen, wordt transparanter welke scholen en instellingen relatief weinig verzuim melden. Dit kan aanleiding zijn voor nader onderzoek bij zo'n instelling.

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl