Nummer 2007508BW 
18 december 2007 






     Definitief ontwerp vastgesteld 

     Drie nazaten oude lindeboom terug op 
     Heuvel 

     Op de plek waar nu nog het beeld van Willem II staat, keert straks de originele oude 
     lindeboom weer terug. Het gaat niet om één maar om liefst drie nazaten van het origineel.       
     "En daarmee wordt bij de herinrichting van het nieuwe Heuvelplein tegemoet gekomen aan          
     een grote wens van heel veel Tilburgers. Massaal stemden zij voor terugkeer van de oude          
     lindeboom," aldus Jan Hamming, wethouder Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting.              
     "Geweldig dat wij aan deze oproep gehoor kunnen geven en de geschiedenis van het plein          
     nieuw leven inblazen."  Deze drie jonge lindeboompjes vormen een goede basis voor een            
     toekomstige monumentale linde. De linde, die nu op de Heuvel staat, wordt verplaatst naar        
     het Julianapark. In Tilburg zijn momenteel 16 nazaten van de oude lindeboom te vinden,          
     waaronder deze drie exemplaren in het Julianapark.                             

     Het college is medio 2006 aan de slag gegaan met de wens van de raad om op een                   
     interactieve wijze  te komen tot een nieuw heringericht Heuvelplein in 2009. Op basis van        
     een prijsvraag en de actieve betrokkenheid van de Tilburger is het ontwerp van het bureau        
     Sant & Co gekozen tot het winnend ontwerp. Het voorlopig ontwerp is op 31 augustus 2007   
     vastgesteld. Nu is het definitief ontwerp klaar. Hierin zijn alle details op maakbaarheid,       
     haalbaarheid en houdbaarheid onderzocht. Het definitieve ontwerp is digitaal te bekijken         
     op www.tilburg.nl.                                                                               

     Uitwerkingen                                                                                      
     Bij de vaststelling van het voorlopig ontwerp is gevraagd extra aandacht te besteden aan         
     enkele onderdelen, te weten de overkapping van de ingang van de fietsenkelder, de                
     materiaalkeuze voor de fietspaden in relatie tot de rijbaan en de onderhoudsconsequenties       
     van het gras op het stadspodium.                                                                   
     Overkapping ingang fietsenkelder                                                                
     De huidige ingangen van de fietsenkelder worden gehandhaafd. De valbescherming wordt           
     gemaakt van glas en de pergola's worden verwijderd. Er wordt geen overkapping                   
     aangebracht om het pleingevoel niet te verstoren.                                               

     Materiaalkeuze fietspaden en rijbaan                                                              
     Vanwege de herkenbaarheid worden de fietspaden in rode natuursteen uitgevoerd (rode              
     graniet, type Red Sunset, gevlamd). De rijbaan op de Heuvel wordt smaller dan op de rest                       
     van de Cityring en vanwege de herkenbaarheid uitgevoerd in zwart asfalt.  

     Onderhoud gras stadspodium 
     De grasbanen op het podium liggen buiten het watervlak, de terrassen en de belangrijkste 
     looplijnen. De hoge gebruiksintensiteit en de vele evenementen op de Heuvel beperken 
     echter de groeimogelijkheden van het gras. Om die reden zal het onderhoud zeer intensief 
     zijn, vooral handmatig  worden uitgevoerd en veel zorg vergen. Ook zullen de grasstroken 
     regelmatig moeten worden vervangen. 


Materiaalkeuze stadspodium 
De materiaal keuze voor het stadspodium is gevallen op Chinees basalt. Vlakbij  de 
telefooncellen op de Heuvel is inmiddels een proefvlak aangelegd.  

Verlichting 
Om het gehele plein op het gewenste lichtniveau te krijgen wordt op het podium één 
speciaal ontworpen lichtmast geplaatst. Daarnaast wordt het podium in de rand voorzien 
van LED-verlichting en krijgt de lindeboom verlichting in de vorm van grondspots. De 
verlichting sluit aan bij die van de binnenstad. Voor de rijbaan wordt de verlichting van 
de Spoorlaan toegepast.  

St. Jozephkerk 
De kerk wordt zoveel mogelijk betrokken bij het plein. Dat gebeurt door het zicht op de kerk  
zo min mogelijk te belemmeren met objecten.  

Planning 
Nu het definitief ontwerp is vastgesteld, wordt het bestek opgesteld en aanbesteed. In 
overleg met de aannemer zal vervolgens de gedetailleerde aanpak en fasering worden 
opgesteld. De  werkzaamheden worden opgesplitst in drie delen. Het eerste deel bestaat 
uit het relinen van de riolering voor de horeca aan het plein, het vervangen van de 
huisaansluitingen en het aanleggen van de terrassen. In deze fase worden ook de bomen 
aan het plein meegenomen. Het tweede deel is de aanleg van het Stadspodium, inclusief 
alle bijbehorende aspecten, zoals de verplaatsing van het standbeeld en de bouwkundige 
aanpassingen aan de fietsenkelder. Het derde gedeelte omvat de aanleg van de rijbaan, de 
fietspaden en de aanliggende trottoirs. Vanwege het terrasseizoen wordt er in februari 
2008 begonnen met het eerste deel. Dit heeft naar verwachting een doorlooptijd van circa 
drie maanden. In mei zijn dan de terrassen weer beschikbaar. Direct na de kermis wordt 
gestart met deel twee en drie, waarbij rekening wordt gehouden met de Ten Miles en de  
T-parade. Tijdens de derde fase wordt zoveel mogelijk één rijstrook beschikbaar 
gehouden voor het verkeer. Toch zal incidenteel een omleiding van alle verkeer 
noodzakelijk zijn. De werkzaamheden zijn uiterlijk 1 april 2009 afgerond. 

Financiën 
"Aanvankelijk was er voor beide herinrichtingen een grofmazige raming van  3,6 miljoen 
bedacht. Nu hebben wij de definitieve kosten in beeld," aldus Hamming. Voor de 
herinrichting van het Heuvelplein worden die geraamd op  2,7 miljoen. Voor de 
herinrichting van de Heuvelring tussen de Spoorlaan en Korte Heuvel op  1,3 miljoen. 
Dat maakt samen een bedrag van  4 miljoen. 

Voor meer informatie, 
Marlies van Brunschot, Afdeling communicatie/Bestuurswoordvoering, tel.013-5429705. 





---- --