Gemeente Utrecht

Berichten uit het college van b en w Utrecht d.d. 18-12-'07


1. Psychiatrische patiënten ook toeslag chronische zieken Chronisch zieken met een inkomen tot maximaal 10% boven bijstandsniveau kunnen vanaf begin deze maand een toeslag aanvragen bij de gemeente Utrecht. De hoogte van de toeslag is ¤ 300 per jaar voor mensenn onder de 65 jaar en ¤ 150 per jaar voor 65 jaar en oouder. De gemeente komt hiermee zo'n 3000 chronisch zieken tegemoet in de extra kosten die hun ziekte met zich meebrengt. Mensen met een chronische psychiatrische aandoening waren aanvankelijk uitgesloten van de regeling, omdat onduidelijk was welke extra kosten hun verzekering of de belastingdienst vergoedden. Na overleg met belangenbehartigers - waaronder Cliëntenbelang - heeft de gemeente besloten dat ook psychiatrische patiënten onder bepaalde voorwaarden de toeslag chronisch zieken kunnen krijgen. De patiënten wonen zelfstandig en hebben een chronische psychiatrische aandoening waarvan zij een bewijs van een psychiater of neuroloog kunnen overleggen. Schatting is dat zo'n 1000 psychiatrisch patiënten hiervoor in aanmerking komen. Psychiatrische patiënten (ook wajongers , WAO-ers of werkenden) die een inkomen hebben dat niet hoger is dan 110% van de bijstand kunnen een aanvraagformulier aanvragen via 030 -- 286 56 37 of downloaden via chronischziekenregeling@utrecht.nl.

Meer informatie: Annemieke Vermeulen, 030 - 286 11 55.


2. Verplaatsing speeltuin De Bijnker naar het Peltplantsoen Burgemeester en wethouders willen speeltuin De Bijnker van de huidige plek aan de Van Bijnkershoeklaan verplaatsen naar het Peltplantsoen. De Nota van Uitgangspunten hiervoor is vrijgegeven voor consultatie in de wijk. In deze nota staan de randvoorwaarden voor de nieuwe plek van de speeltuin. Omwonenden en gebruikers van het Peltplantsoen en van de huidige speeltuin aan de Van Bijnkershoeklaan kunnen hierop reageren. De Bijnker ligt nu aan de Van Bijnkershoeklaan 2 in Transwijk. Deze (beheerde) speeltuin heeft veel achterstallig onderhoud. Het college wil het geld voor renovatie van de speeltuin gebruiken voor het aanleggen van een nieuwe speeltuin op het Peltplantsoen in Kanaleneiland-Noord. Hier is al langer behoefte aan een speeltuin met toezicht, omdat het aantal kinderen van 4 tot 11 jaar aanzienlijk groter is dan in Transwijk. In Kanaleneiland-Noord wonen ruim 1100 kinderen van deze leeftijd; in Transwijk zijn dit er 120. De speeltuin komt ook centraler in de wijk te liggen dan nu in Transwijk. De verplaatsing is al eerder voorgesteld in het Wijkvoorzieningenplan uit 2005 en in het Beleidskader Speeltuinwerk.

De nieuwe speeltuin past goed op het Peltplantsoen. Hiernaast zal het openbare speelterrein met de verharde sportveldjes blijven bestaan. Er blijft rond de omheining van de nieuwe speeltuin groene openbare ruimte voor de wijkbewoners. De speeltuin aan de Van Bijnkershoeklaan wordt gesloopt. Er wordt nu onderzocht of op deze plek nieuwbouw kan komen voor UniC, een school voor voortgezet onderwijs. Voor de invulling van deze locatie wordt een aparte Nota van Uitgangspunten gemaakt. Hier komt dan ook een aparte consultatieronde voor.

Om te weten welke ideeën er leven over de verplaatsing van de speeltuin, heeft het college een onderzoek uitgevoerd. Hierbij is gesproken met de wijkraad en met organisaties die bij (één van) beide plekken betrokken zijn, zoals de wijkwelzijnsorganisatie en schooldirecteuren. Zij vinden de verplaatsing wenselijk. Gebruikers van de speeltuin aan de Van Bijnkershoeklaan hebben aangegeven het te betreuren dat zij deze speelgelegenheid met toezicht kwijt raken. Deze gebruikers en omwonenden aan de Van Bijnkershoeklaan kunnen reageren op de Nota van Uitgangspunten voor de verplaatsing van de speeltuin naar het Peltplantsoen en op de Nota van Uitgangspunten voor de locatie aan de Van Bijnkershoeklaan.

Meer informatie: Sylvia Borgman, 030 - 286 10 55
>

3. Mogelijk kinderdagverblijf en horeca in Rijnsweerd Noord Projectontwikkelaar D & M Properties uit Malden wil in het kantorenpark Rijnsweerd Noord een kinderdagverblijf realiseren. Kindergarten Nederland zal de kinderdagopvang gaan verzorgen. De gemeente Utrecht verleent graag medewerking aan dit initiatief en heeft hier een startnotitie voor opgesteld. Deze startnotitie omvat meerdere voorzieningen voor het gebied, zoals extra parkeerruimte en een daghorecavoorziening.

Het kinderdagverblijf moet ongeveer 600 m2 groot worden. Er is daarnaast ruimte ingepland voor een daghorecavoorziening van maximaal 200 m2 en ook maximaal 75 parkeerplaatsen. De beoogde locatie is een openbaar plantsoen tussen de Boylelaan, de Newtonlaan en de Pythagoraslaan. Een daghorecavoorziening is een wens van de ondernemers op het kantorenpark. Het creëert zo een aantrekkelijke ontmoetingsplek en draagt bij aan de leefbaarheid in het gebied. De 75 extra parkeerplaatsen zijn niet alleen voor het kinderdagverblijf bedoeld. Ze dragen ook bij aan het verminderen van de parkeerdruk voor medewerkers van het Regus Zengebouw aan de overkant.

Het college heeft de startnotitie vandaag vastgesteld. In de startnotitie wordt beschreven onder welke ruimtelijke, functionele en financiële voorwaarden de gemeente medewerking wil verlenen aan dit initiatief. Om de realisatie van het kinderdagverblijf mogelijk te maken moet de gemeente een vrijstelling van het bestemmingsplan verlenen. Belanghebbenden en bedrijven in Rijnsweerd worden over het voornemen van het college geconsulteerd. Een definitief oordeel van het college volgt daarna. Daarna kan de commissie Stedelijke Ontwikkeling het agenderen. Als alles volgens plan verloopt kan er in 2009 gestart worden met bouwen.

Meer informatie: Erlijn Mulder, 030 - 286 11 48


4. Plannen voor woontorens aan de Bruisdreef
Op het braakliggende terrein aan de Bruisdreef komen drie slanke woontorens van acht lagen met ongeveer 90 appartementen. Dit heeft het college - ondanks de kritische geluiden uit de buurt - vaandaag besloten. Het college vindt dat de bouw bijdraagt aan een aantrekkelijker en gevarieerder woningaanbod in Overvecht. Ook biedt de nieuwbouw buurtbewoners die moeten verhuizen vanwege de stedelijke vernieuwing de mogelijkheid om in de wijk te blijven wonen. Wel is naar aanleiding van vragen van omwonenden de ingang van de halfverdiepte parkeergarage verplaatst van de Bruisdreef naar de Taagdreef. Woningcorporatie Mitros gaat de woningen bouwen. Ongeveer eenderde van de woningen wordt sociale huur en tweederde wordt middeldure koopwoningen. Het college heeft de voorwaarden voor nieuwbouw vastgesteld. Deze staan in de definitieve Nota van uitgangspunten. De grondexploitatie wordt samen met de Nota van uitgangspunten aan de gemeenteraad voorgelegd.

Meer informatie: Jeroen Bos, 030 - 286 16 83


5. Zorgvoorzieningen en begeleid wonen in Hart van Lombok In het Hart van Lombok komen tien zelfstandige woningen, 60 woonzorgwoningen en diverse zorgvoorzieningen. Dit heeft het college vandaag besloten. De plannen zijn vrij gegeven voor consultatie van de buurt. De woningen en voorzieningen komen op de plek van het huidige dienstencentrum. Onder de nieuwbouw wordt een parkeervoorziening gebouwd. Het gebied ligt tussen de Kanaalstraat, J.P. Coenstraat, Van Imhoffstraat en de P. Bothstraat. Langs de P. Bothstraat en de Van Imhoffstraat zal de nieuwbouw twee bouwlagen hoger worden.

Meer informatie: Jeroen Bos, 030 - 286 16 83


6. Servicenormen publiekdienstverlening
De gemeente gaat per 1 juni 2008 werken met servicenormen voor publieksdienstverlening. Het college heeft een aantal algemene normen vastgesteld. Per 1 juni 2008 zijn deze leidend voor de hele gemeentelijke organisatie, bij de afhandeling van vragen van of dienstverlening aan burgers en ondernemers. Het college gebruikt de periode tussen nu en 1 juni 2008 om de benodigde maatregelen in de organisatie te kunnen invoeren en om reacties en suggesties van klanten te verwerken. Op basis hiervan neemt het college in 2008 een besluit over een definitieve set servicenormen voor publiekdienstverlening. Dan valt ook een besluit over invoering van een compensatieregeling voor burgers en ondernemers, bij het niet voldoen aan de gestelde normen.

Het werken met algemene servicenormen is nieuw voor de gemeente Utrecht. Het gaat om normen voor een tijdige afhandeling van telefoon, post en e-mail, over eisen aan openingstijden en wachttijden bij gemeentelijke balies. De gemeente wil bijvoorbeeld binnen vijf werkdagen reageren op e-mails. Brieven moeten binnen maximaal vier weken beantwoord worden. Bij balies streeft men naar een maximale wachttijd van vijftien minuten.

Met de servicenormen presenteert Utrecht zich als een gemeente die zich laat afrekenen op haar prestaties. De stad volgt hiermee een landelijke ontwikkeling om de dienstverlening bij de overheid te verbeteren.

Meer informatie: Pluup Bataille, 030 - 286 11 40


7. Gemeente kijkt bij aanbestedingen voortaan meer naar kwaliteit Het aanbestedingsbeleid van de gemeente Utrecht wordt op een aantal punten aangepast. Voortaan wordt naast efficiency en prijs nog meer naar kwaliteit gekeken. Utrecht streeft naar 75% duurzame inkoop in 2010 en 100% in 2012. Het bieden van werk aan Utrechtse werklozen of aan geïndiceerden voor de WSW zijn voorbeelden van sociale criteria. Utrecht werkt bij onderhands aanbesteden met een lijst van geselecteerde bedrijven. Dit houdt in dat de gemeente alleen zaken doet met financieel gezonde, geschikte en integere bedrijven. De keuze voor een aanbestedingsvorm hangt verder af van onder andere de marktsituatie en het aanbod. Met deze aanpassingen bereidt de gemeente zich ook voor op de toekomst. In 2008 wordt een nieuwe aanbestedingswet van kracht. In die wet wordt het meervoudig onderhands aanbesteden formeel geregeld. Er komt een nationale drempel waar alle lokale overheden zich aan moeten houden. Nu is het nog zo dat dit in het plaatselijke beleid verankerd zit. Het nieuwe Utrechtse aanbestedingsbeleid treedt ook in de loop van 2008 in werking. Het voorstel wordt nog besproken in de raadscommissie voor bestuur en veiligheid in januari.

Meer informatie: Erlijn Mulder, 030- 286 1148


8. De heer R. Hoek nieuwe directeur StadsOntwikkeling Mr. drs. R.J. (Reindert) Hoek (55) wordt met ingang van 1 april 2008 de nieuwe directeur van de dienst StadsOntwikkeling. De keus viel vooral op hem door zijn ruime ervaring met organisatieontwikkeling en gerichtheid op de fysieke omgeving. Dhr. Hoek is sinds 1999 Directeur Ruimte & Infra bij de provincie Groningen. Daarvoor was hij onder andere Directeur openbaar bestuur en strategie bij Rijkswaterstaat Noord-Holland (1997 - 1999) en gemeentesecretaris van Heerhhugowaard (1991-1997) en Wouw (1988-1991). Hoek studeerde bestuursrecht en planologie in Groningen.

Meer informatie: Pluup Bataille, 030 - 286 11 40


9. Horecaregels op een rij
Utrecht heeft alle regels rondom horeca-instellingen op een rij gezet. Zo is voor alle betrokken partijen (ondernemers, toezichthouders, handhavers, bestuursorganen) duidelijk welke regels gelden en hoe die gehandhaafd worden. De regels bieden tevens een handvat voor juridische procedures. Met het vastleggen van dit beleid worden geen nieuwe regels in het leven geroepen, wel wordt de bestuurlijke praktijk volledig inzichtelijk. De gemeente is met ingang van 2008 verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid, een aantal taken wordt met ingang van 1 januari overgedragen door de politie. Vergunningen zijn geregeld in de Horecaverordening Utrecht 2004 en de Drank- en Horecawet. Ook handhaving gebeurt op basis van bestuurlijke maatregelen in het kader van deze twee regelingen, plus de Algemene Wet Bestuursrecht. Daarnaast zijn maatregelen mogelijk op basis van de Gemeentewet en de Opiumwet, in combinatie met het coffeeshopbeleid. Er bestaat al langer behoefte aan duidelijk overzicht hoe in Utrecht wordt gehandeld bij (dreigende) overtredingen van deze regelgeving. Datzelfde geldt voor de standaardprocedures bij aanvragen voor vergunningen.

Meer informatie: Pluup Bataille, 030 - 286 11 40>