Beers Bedrijfsauto

2007-12-12

Rotra kiest met ethanol Scania-trekker voor het milieu

Eerste vrachtauto op ethanol in Europa gaat in Nederland rijden.

Aan Rotra Forwarding b.v. uit Doesburg wordt in het eerste kwartaal van 2008 een nieuwe Scania distributietrekker geleverd die ethanol als brandstof gebruikt. Het voertuig voldoet aan de EEV emissienorm en biedt Rotra alle ruimte binnen de huidige en toekomstige stedenconvenanten die diverse gemeentes voor hun binnensteden hebben vastgesteld. Rotra bevestigt met deze nieuwe vrachtauto opnieuw haar missie voor een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. De nieuwe truck bevat immers niet alleen één van de schoonste aandrijflijnen die op dit ogenblik verkrijgbaar is, maar men kiest ook nadrukkelijk voor een hernieuwbare brandstof.De ethanolmotor heeft vergeleken met een reguliere dieselmotor meer dan 90% minder CO²-uitstoot en draagt daarom sterk bij aan het verminderen van het broeikaseffect.De milieubewuste uitstraling van dit voertuig is geheel in lijn met het distributiewerk waarvoor de auto ingezet gaat worden.De Scania trekker zal worden afgeleverd door de Scania-vestiging te Gaanderen.

Rotra kiest voor de Scania P270 twee-assige trekker met de derde generatie 9 liter ethanol motor. Deze motor is een doorontwikkeling van de 9 liter motor die al bijna 20 jaar dienst doet in de stadsbussen in Stockholm. Al bijna 20 jaar geleden reden in Stockholm stadsbussen rond die aan de huidige Euro 4 norm voldeden, terwijl de derde generatie motoren tot EEV-niveau zijn opgewaardeerd. EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) is op dit ogenblik de strengst mogelijke milieu-eis in Nederland. Deze ruime ervaring met ethanol als brandstof heeft Scania in staat gesteld de motor volledig voor deze alternatieve brandstof te optimaliseren. Qua rendement, betrouwbaarheid en efficiency passen de ethanolmotoren dan ook naadloos in het totale Scania motorprogramma. De vrachtauto is verder uitgevoerd met de CP16 dagcabine met een comfortabele lage instap en de standaard veiligheidskooiconstructie. Scania Opticruise, het computergestuurde schakelsysteem, en de vernieuwde airconditioning completeren het pakket waarmee de chauffeur een optimale werkplek wordt geboden.

Hoewel ethanol wereldwijd snel aan populariteit wint, beschikken we in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Amerika, nauwelijks over een ontwikkelde infrastructuur. Uiteraard is dit niet bevorderlijk voor de verdere inzet van deze voertuigen. Aangezien Rotra zelf, op haar enorme op- en overslagterrein, de beschikking heeft over een brandstof-afgiftepunt, voorziet zij zelf in de ethanol. Hierdoor is het bedrijf op logistiek gebied niet afhankelijk van derden.

Bij Rotra staat de ontwikkeling van innovatieve transportoplossingen hoog in het vaandel. Zo startte men als één van de eersten met een (Scania) LZV en is het gehele wagenpark via Scania Interactor IT-systemen verbonden met het Transport Management Systeem van de thuisbasis. Zo kunnen alle voertuigen door geheel Europa gevolgd worden. Rotra is met name specialist in het vervoer van groupage- en deelladingen en is op dagelijkse basis actief met 250 eenheden door heel Europa; van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Tevens verleent het bedrijf naast Warehousing-diensten toegevoegde diensten op het gebied van behandeling van ADR-goederen en (steriele) medische materialen tot hoogwaardige goederen. Met haar Air&Ocean vestigingen verzorgt Rotra voor een snel groeiend aantal klanten wereldwijde lucht- en zeevracht shipments. De huidige vierde generatie van dit familiebedrijf leidt Rotra op basis van een heldere visie met ambitie en neemt als logistiek dienstverlener slechts genoegen met de hoogste kwaliteit. Bij Rotra zijn momenteel 350 mensen werkzaam.

Nico van der Klugt
Manager Communications

Telefoon:

+31(70)4182418

E-mail:
pers@scania.com