KPN NV

Den Haag, 18-12-2007

Meavita Nederland en KPN lanceren Zorg op Afstand

Zorgorganisatie Meavita Nederland en KPN hebben een meerjarenovereenkomst gesloten voor Zorg op Afstand: een pakket ICT-toepassingen waarbij de cliënt thuis zorg ontvangt via beeld en geluid (televisie), ondersteund door meetgegevens, zoals bloedsuikerwaarden. Veel mensen hebben de wens om langer zelfstandig thuis te wonen of eerder uit het ziekenhuis naar huis te kunnen. Deze innovatieve ICT-dienstverlening maakt dat mogelijk. Meavita Nederland is de eerste zorgorganisatie die grootschalig Zorg op Afstand gaat aanbieden aan zijn cliënten. KPN zal deze dienstverlening ook voor andere zorginstellingen beschikbaar maken.

Zorg op Afstand omvat verschillende ICT-toepassingen voor de zorgsector. Zo kan een consult met een arts of andere zorgverlener op afstand plaatsvinden via de televisie en een breedbandverbinding. Zorgverleners kunnen cliënten op afstand monitoren en ondersteunen via domotica en telemedicine (ICT-zorgdiensten). De cliënt kan gegevens als bloeddruk, ecg en gewicht zelf doorgeven aan de zorgverlener. Ook kunnen cliënten contact maken met familie, lotgenoten en mantelzorgers. Hierdoor ervaart de cliënt een groter comfort en voelt hij zich veiliger. Voor de zorgverlener zullen zorgprocessen efficiënter verlopen, wat weer een belangrijke bijdrage levert aan de kostenbeheersing in de gezondheidszorg.

Innovatieve thuiszorg
`We hebben de ambitie om de meest innovatieve thuiszorgverlener van Nederland te worden', aldus Daan van de Meeberg, voorzitter van de raad van bestuur van Meavita Nederland. `Zo willen we onze positie van cliëntvriendelijke dienstverlener verstevigen. Om deze ambitie te realiseren, hebben we KPN gevraagd om met ons mee te denken over de inzet van ICT-toepassingen.' Met het sluiten van de overeenkomst is KPN de preferred supplier voor Meavita Nederland.

Efficiënte zorgprocessen `In de snel veranderende zorgmarkt speelt ICT een steeds grotere rol', aldus Jan Mulder, directeur Zorg van KPN. `Meavita Nederland beseft dit en speelt daar adequaat op in. KPN heeft een uitgebreid portfolio met ICT-toepassingen dat speciaal voor de gezondheidszorg is ontwikkeld. Met behulp van deze toepassingen kan de zorgverlener meer tijd vrijmaken voor de interactie met de cliënt. De cliënt/zorgconsument kan in zijn vertrouwde thuisomgeving blijven, terwijl tegelijkertijd de efficiency van de zorgprocessen wordt verbeterd. Zo blijft de zorg toegankelijk en betaalbaar. We gaan nu samen met Meavita onderzoeken of we voor Zorg op Afstand nog meer toepassingen kunnen ontwikkelen die het welzijn van de cliënt verhogen en die aansluiten op de ambities van zorgverleners.'

Meavita
Meavita Nederland is een eigentijdse, maatschappelijke onderneming op het gebied van gezondheid, wonen en welzijn. Meavita Nederland bestaat sinds 1 januari 2007 en wordt gevormd door de werkmaatschappijen Meavita, Sensire, Thuiszorg Groningen en Vitras. De belangrijkste diensten zijn: huishoudelijke hulp, verzorging en verpleging, intramurale zorg, verzorgd wonen in het buitenland, personenalarmering, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg, kinderopvang en maatschappelijk werk. De totale omzet bedroeg in 2006 EUR 498 miljoen. Meavita Nederland werkt voor meer dan 100.000 klanten. Er werken bijna 20.000 mensen.
Contactgegevens:
drs. Edsco de Heus
communicatieadviseur Meavita Nederland Hardwareweg 4
3821 BM Amersfoort
0314 356 400
06 23911129

KPN
KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in Nederland en biedt klanten vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en datadiensten, evenals volledig beheerde en uitbestede ICT-oplossingen. Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesalenetwerkdiensten aan derden, waaronder operators en serviceproviders. De mobiele activiteiten van KPN in Duitsland en België maken gebruik van een multibrand-strategie en bedienen verschillenden klantsegmenten in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.

Per 30 september 2007 bediende KPN in Nederland 5,5 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting, 9,1 miljoen mobiele klanten, 2,6 miljoen internetters en 0,4 miljoen televisiekijkers. In Duitsland en België heeft KPN nog eens 16,8 miljoen mobiele klanten. Met 27.155 medewerkers (24.890 fte's) behaalde KPN een omzet van EUR 8,9 miljard en een EBITDA van EUR 3,7 miljard in de periode van januari tot en met september 2007. KPN is in 1989 verzelfstandigd en is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.