Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Ons kenmerk UB/A/2007/38816 Datum 20 december 2007

Onderwerp Jaarplannen 2008 en derde kwartaalverslagen 2007

Inleiding
Hierbij doen wij u toekomen:

- Jaarplannen 2008 van UWV, CWI, SVB, BKWI en IB;
- De meerjarenbeleidsplannen SVB en BKWI ;

- Het Ketenprogramma 2008 en onze reactiebrieven hierop;
- Goedkeuringsbrieven aan UWV, CWI, SVB, BKWI en IB;
- De derde kwartaalverslagen UWV, CWI, SVB, BKWI en IB;
- Reacties op de derde kwartaalverslagen UWV, CWI, SVB, BKWI en IB.

Jaarplannen 2008
Wij hebben de jaarplannen 2008 van UWV, CWI, SVB, BKWI en IB goedgekeurd en de budgetten voor 2008 vastgesteld. Een afschrift van de goedkeuringsbrieven, waarin wij ook ons oordeel over de plannen hebben verwerkt, treft u hierbij aan. Het jaarplan 2008 van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) hebben wij nog niet goedgekeurd. Wij zullen u dit nog doen toekomen.
In 2008 zullen de organisaties zich verantwoorden over de uitvoering van hun voorgenomen activiteiten via tussentijdse verslagen en het jaarverslag. De prestatie-indicatoren vormen hiervoor een belangrijke basis. De prestatie-indicatoren zijn van normen voorzien en verwerkt in de jaarplannen. De overzichten met prestatie-indicatoren van het UWV, de CWI en de SVB zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze brief.

UWV
Voor het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) staat het jaar 2008 in het teken van de diverse beleidsprioriteiten uit ons Coalitieakkoord. Het verhogen van de participatie in onze samenleving is een van de belangrijkste doelen van dit Kabinet. Het intensiveren van de ketensamenwerking is een voorwaarde om onze ambities op het terrein van werk te realiseren. Zoals wij in onze brief van 19 oktober jl. over de evaluatie en het toekomstperspectief SUWI hebben aangegeven, zijn wij verheugd dat het UWV, de CWI en de gemeenten op dit moment toe werken naar een vorm van geïntegreerde dienstverlening voor zowel werkzoekenden als werkgevers (Kamerstukken II, 2007/08 26 448, nr. 342). In de

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

nieuwe locaties werk en inkomen (LWI) zullen zij hun diensten aanbieden en zal de klant hen als geheel kunnen aanspreken. Hiermee samenhangend zullen het UWV en de CWI volgend jaar inzetten op de vorming van een gezamenlijk werkbedrijf. De fusie van beide organisaties dient per 1 januari 2009 afgerond te zijn. Wij zijn ons van de enorme inspanningen bewust die deze fusie het komende jaar met zich mee zal brengen.

Gegeven het belang van het domein werk binnen het UWV, hebben wij voor 2008 additionele middelen beschikbaar gesteld voor de re-integratiecoaches WW. Naar onze mening vormen de re-integratiecoaches een belangrijke schakel in het begeleiden van uitkeringsgerechtigden naar werk. Ook is hun bijdrage aan het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening van het UWV onmiskenbaar.

Wij hebben het UWV verzocht verdere stappen te zetten in het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. In dat kader onderschrijven wij de ambities die het UWV met de Vernieuwingsagenda nastreeft. Deze ambities gaan gepaard met efficiencybesparingen die binnen het UWV gevonden moeten worden. Wij zijn ons bewust van de omvang van dit vernieuwingstraject en de afhankelijkheid van ICT-trajecten zoals het nieuwe WIA-systeem. Het is daarom zaak dat wij de komende jaren trajecten als de vorming van het werkbedrijf UWV/CWI en de Vernieuwingsagenda nauwlettend blijven volgen en daar waar nodig bijsturen. Dit zal een combinatie van ambitie en realisme vereisen.

In het kader van de kwaliteit van de dienstverlening hebben wij met belangstelling kennisgenomen van de zogenaamde wachtkamerenquête van de vakcentrale FNV. Hierin concludeert de FNV dat aanvragers van een uitkering vaak lang moeten wachten op de afhandeling van hun aanvraag door het UWV, de CWI of de sociale diensten. Bij het UWV moet iets minder dan de helft van de ondervraagden langer dan een maand wachten op de definitieve afhandeling. Tegelijkertijd constateert de FNV dat de dienstverlening bij de desbetreffende organisaties op belangrijke onderdelen is verbeterd. In 2007 voldoet het UWV ruimschoots aan de norm (70%) van tijdige betaling WW binnen 4 weken met een score van 79% over de eerste negen maanden. Voor 2008 heeft het UWV de prestatie-indicatoren uitgebreid naar de ZW (norm van 75%) en de WIA (norm van 65%), voor wat betreft de tijdige eerste betaling binnen vier weken. De norm voor de tijdige betaling WW is voor 2008 verhoogd naar 75%. (zie ook bijlage 1b voor een toelichting op deze prestatie-indicatoren).

Tot slot zal het UWV, samen met de Belastingdienst, volgend jaar fors inzetten om tot een werkende loonaangifteketen te komen. Dit zal op basis van de geïntegreerde probleemanalyse gebeuren die wij u op 18 september jl. (Kamerstukken II, 2007/08 31 066, nr. 14) hebben doen toekomen.


---

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

CWI
Net als bij het UWV en de gemeenten zal voor de Centrale organisatie voor werk en inkomen (CWI) de komende jaren in het teken staan van het realiseren van de geïntegreerde dienstverlening. In de LWI's zal deze geïntegreerde dienstverlening tot uiting moeten komen. Samenhangend met het toekomstige één loket, zal de vorming van het werkbedrijf UWV/CWI volgend jaar grote consequenties hebben voor de bedrijfsvoering van de CWI. Zoals eerder aangegeven dient de fusie van het UWV en de CWI op 1 januari 2009 afgerond te zijn. Wij zijn nog in overleg met beide organisaties over de concrete invulling van activiteiten, kosten en besparingen over de verschillende jaren.

De CWI vervult een belangrijke rol in het verwezenlijken van onze participatiedoelstellingen. Dit geldt voor de basisdienstverlening, maar ook voor de extra activiteiten van de CWI in 2008. Wij wijzen in dit kader bijvoorbeeld op de bijdrage van de CWI aan de wijkgerichte aanpak. Naar onze mening biedt dit een goede kans om het zittend bestand aan een baan te helpen. Ook aan het Deltaplan Inburgering levert de CWI een waardevolle bijdrage. Door middel van de tussentijdse verslagen informeert de CWI ons volgend jaar over de gerealiseerde resultaten. Tot slot blijft de `van-werk-naar-werk-bemiddeling' een sterk punt van de CWI. Het mobiliteitscentrum Automotive, dat werknemers van NedCar bemiddelt, is hier een succesvol voorbeeld van. Deze aanpak is verder uitgebreid naar ondermeer de Thuiszorg.

In 2008 zal de implementatie van fase 1 en doorontwikkeling van het Digitaal Klantdossier (DKD) plaatsvinden. Voor wat betreft de doorontwikkeling zullen wij met de CWI en de ketenpartners afspraken maken over het verdere groeipad van de eenmalige gegevensuitvraag en DKD, mede in relatie tot de ontwikkeling van de e-overheid. Deze afspraken zullen betrekking hebben op de elementen die de CWI binnen haar reguliere activiteiten borgt. Dit moet in samenhang worden bezien met de dienstverlening in de LWI's en de vormgeving van het werkbedrijf UWV/CWI.

SVB
De Sociale verzekeringsbank (SVB) heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een efficiënte, klantvriendelijke en rechtmatige uitvoerder. Ook uw Kamer heeft tijdens de Algemeen Overleggen SUWI regelmatig haar waardering uitgesproken over de SVB. Door middel van het traject SVB-Tien zal de kwaliteit van de dienstverlening de komende jaren naar een nog hoger niveau getild worden. Het betreft hier een veranderprogramma dat belangrijke consequenties voor de bedrijfsvoering (personeel, financieel, ICT) van de SVB heeft. Binnen SVB-Tien is een tweetal belangrijke doelstellingen ­ het werken in serviceteams AKW en serviceteams ANW ­ reeds gerealiseerd. Dit zijn teams van medewerkers die de klant zoveel mogelijk in één keer bedienen.
Gegeven de risico's die aan dergelijke grootschalige trajecten zijn verbonden, hechten wij aan een zorgvuldige uitvoering van SVB-Tien. De SVB heeft aangegeven meer tijd nodig te
---

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

hebben om voornamelijk de ICT-trajecten beheersbaar te kunnen uitvoeren. Inmiddels heeft de SVB ons een geactualiseerde planning doen toekomen. Deze dient de komende periode nog nader te worden geconcretiseerd.

In 2008 zal de SVB nauw met de Belastingdienst gaan samenwerken voor wat betreft het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag. Vanuit de gedachte van de "ontkokerde overheid" vinden wij deze samenwerking een goede zaak. Ten behoeve van de uitvoering hiervan hebben wij voor 2008 middelen vrijgegeven. Beide wetten kennen verschillende opdrachtgevers. Het kindgebonden budget valt onder de minister van Jeugd & Gezin en de kinderopvangtoeslag valt onder de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. In 2008 zal de vormgeving van de sturingsrelaties verder worden uitgewerkt.

BKWI en IB
Het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI) richt zich in 2008, net als voorgaande jaren, op het faciliteren van de SUWI-organisaties bij de realisatie van het Ketenprogramma en het beheer van voorzieningen voor gegevensuitwisseling. Zo draagt het BKWI er zorg voor dat alle informatie, die in het kader van DKD door de ketenpartners op basis van de Suwi-standaarden wordt ontsloten, in Suwinet-Inkijk wordt gepresenteerd. In 2008 zal het BKWI ook een belangrijke bijdrage leveren aan de inrichting van de dienstverlening, zowel aan werkzoekenden als werkgevers, binnen de LWI's. Tevens zal het BKWI betrokken zijn bij de inrichting van het werkbedrijf UWV/CWI.

Het Inlichtingenbureau (IB) ondersteunt gemeenten bij hun wettelijke taken in het kader van de sociale zekerheid door middel van coördinatie en dienstverlening op het gebied van (elektronische) gegevensuitwisseling tussen gemeenten en derden in de keten van werk en inkomen. Centraal staat daarbij het sectorloket. Bij de dienstverlening die via het sectorloket wordt geboden kan onderscheid worden gemaakt in dienstverlening voor gemeenten en dienstverlening voor derden, voornamelijk de SUWI-organisaties. Gedacht moet dan worden aan de ondersteuning van gemeenten bij de vermindering van de administratieve lasten en ondersteuning van de SUWI-organisaties bij het beschikbaar stellen van gegevens aan Suwinet.

Ketenprogramma 2008
Recent hebben wij het Ketenprogramma 2008 van het algemeen ketenoverleg (AKO) ontvangen. Wij vinden het positief dat de CWI en het UWV voor het eerst gezamenlijke ketenindicatoren hebben opgenomen op het terrein van uitstroom naar werk en klanttevredenheid. In de 14e voortgangsrapportage SUWI hebben wij tevens lokale ketenprestaties als best-practicevoorbeeld opgenomen (Kamerstukken II, 2007/08 26 448, nr. 343). Wij beogen hiermee de ontwikkeling van ketenprestatie-indicatoren verder te stimuleren.


---

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

Voor de ontwikkeling van de LWI's heeft het AKO een programmaplan opgesteld. In dat plan maakt het AKO duidelijk hoe de ketenpartners de invoering van de integrale dienstverlening willen gaan aanpakken en welke rol het AKO daarbij voor zichzelf ziet. Wij kunnen ons vinden in de richting van dit programmaplan. Hoewel het programmaplan de komende periode nader geconcretiseerd zal worden, zijn de ketenpartners al voortvarend aan de slag gegaan met de uitvoering van het programma. Zo is een kernteam geformeerd dat de implementatie van de integrale dienstverlening op lokaal niveau zal gaan ondersteunen.

Met de vaststelling van het programmaplan door de ketenpartners is de invoering van de integrale dienstverlening officieel bekrachtigd. De basis hiervoor is gelegd in de afgelopen jaren, die de ketenpartners hebben benut om experimenten uit te voeren met nieuwe werkwijzen. Zo is een aantal SUWI-experimenten uitgevoerd waarin onder andere de A/B- routering is beproefd. Omdat de regelgeving SUWI op dit punt inmiddels is gewijzigd, beschouwen wij deze experimenten als afgerond. Nu komt het aan op de landelijke invoering van de succesvolle werkwijzen.

Derde kwartaalverslagen 2007
Medio november hebben wij de derde kwartaalverslagen 2007 van de SUWI-organisaties UWV, CWI, SVB, BKWI en IB ontvangen. Zoals gebruikelijk sturen wij u de kwartaalverslagen toe, voorzien van onze reactie. De scores op de prestatie-indicatoren tot en met het derde kwartaal vindt u in bijlage 1.

Over de resultaten over het eerste halfjaar bent u bij de 14e voortgangsrapportage ingelicht. Naar onze mening laten de prestaties van de SUWI-organisaties over het derde kwartaal over het algemeen een opgaande lijn zien.

UWV
Het UWV haalt in het derde kwartaal ten aanzien van alle prestatie-indicatoren de norm (ten aanzien van rechtmatigheid wordt in het jaarverslag gerapporteerd). Ook de daling van het aantal klachten heeft zich in het derde kwartaal voortgezet. Dit stemt ons positief. Naar aanleiding van de kwartaalverslagen hebben wij het UWV verzocht ons uiterlijk 1 februari 2008 nader te informeren over de stand van zaken ten aanzien van het migreren van ICT-systeemcomplexen naar het nieuwe rekencentrum. Het UWV heeft aangegeven bezig te zijn de planning en scope van dit traject te heroverwegen.

Tot slot liggen zowel de reguliere uitvoeringskosten als de projectkosten tot en met het derde kwartaal ruimschoots binnen de begroting. Deels wordt dit veroorzaakt door het verschuiven van activiteiten van 2007 naar 2008. In het kader van de jaarrekening 2007 zal bezien worden welke middelen doorgeschoven kunnen worden naar 2008.


---

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

CWI
De CWI heeft over de afgelopen drie kwartalen in totaal 83.000 vacatures vervuld. Dit is een mooie prestatie. Op de preventiequotes WW en WWB scoort de CWI goed. De uitkomst van de preventiequote WW wordt positief beïnvloed doordat de CWI werkzoekenden de mogelijkheid geeft zich voor de eerste werkloosheidsdag te melden. Ook bij de uitstroomquotes WW en WWB haalt de CWI ruimschoots de norm.

Hoewel de CWI nog niet de norm haalt voor klanttevredenheid constateren wij een verbetering in het oordeel van werkzoekenden ten opzichte van vorig jaar. De tevredenheid is gestegen van een 6,3 naar een 6,8 en zit dus dicht tegen de streefwaarde 7. Ook is het aantal klachten verder gedaald in het derde kwartaal. De klanttevredenheid van de werkgevers is gedaald naar een
6,7. Dit heeft onze bijzondere aandacht. Wij hebben de CWI verzocht in het jaarverslag 2007 aan te geven hoe de werkgeverstevredenheid verbeterd gaat worden.

SVB
De SVB voldoet over de eerste drie kwartalen aan alle gestelde normen. De reguliere activiteiten verlopen goed. Ten aanzien van de tijdigheid voor de internationale gevalsbehandeling ANW en AKW heeft de SVB voor dit jaar de normen naar boven bijgesteld. De SVB haalt deze hogere normen. Wij zijn van mening dat de maatregelen die de SVB treft om de kwaliteit van de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen, hun vruchten beginnen af te werpen. Ook het feit dat het aantal klachten ten opzichte van het vorige jaar een daling vertoont, geeft aan dat de SVB verdere stappen heeft gezet in de kwaliteit van de dienstverlening.

Het stelsel van certificatie en keuringsinstellingen
Tijdens het Algemeen Overleg SUWI van 4 juli jl. heeft u ons verzocht nadere uitleg te geven over het stelsel van certificatie- en keuringsinstellingen (cki's).

Een van de middelen die wij hebben ingezet om de arbeidsomstandigheden van werknemers en productveiligheid te bevorderen is het wettelijk verplicht stellen van certificaten. Voor de uitvoering van de certificatiebeslissing wijzen wij de cki's aan. De cki dient zich op aanvraag een oordeel te vormen over de kwaliteit van een certificatieobject en een certificatiebeslissing te nemen. Een cki kan een certificaat weigeren, opschorten of intrekken als het certificaatobject niet aan de gestelde eisen voldoet. De cki bevordert daarmee dat deugdelijke producten, deugdelijke processen en bekwame personen in het maatschappelijk verkeer ingezet worden.

In het stelsel waarin de cki werkzaam is zijn drie spelers van belang:
- de Inspectie Werk en Inkomen;

- de Arbeidsinspectie;

- de Raad voor Accreditatie.

---

Ons kenmerk UB/A/2007/38816

De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) houdt toezicht op cki's. Op basis van dit toezicht kunnen wij beslissen de aanwijzing van de cki in te trekken. IWI maakt in haar toezicht gebruik van bevindingen van de Arbeidsinspectie (AI) en de Raad voor Accreditatie (RvA). De AI handhaaft regelgeving (Arbowet) waarin sprake is van verplichte certificering. Een cki kan zich op eigen verzoek laten accrediteren en controleren door de RvA. Bij een besluit tot aanwijzing wegen wij mee of de cki geaccrediteerd is.

Op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005 moet een asbestverwijderingsbedrijf een certificaat hebben van een door ons aangewezen cki. De IWI is samen met de AI in 2007 een onderzoek gestart naar de uitvoering door de cki's en verwijderingsbedrijven. In dat onderzoek komt ook de informatie-uitwisseling tussen de cki en de AI aan de orde. Het gezamenlijke onderzoek van de AI en de IWI zal de basis zijn voor de beslissing tot heraanwijzing van de cki's per 1 januari 2008.

Eigenaren van een hijskraan hebben de wettelijke plicht hun kraan periodiek te laten keuren door een cki. De AI handhaaft, op de werkplek, de wettelijke verplichting dat een kraan periodiek gekeurd moet worden door een cki. De IWI heeft samen met de hijskranenbranche een experiment opgezet om de kwaliteit van de keuringen van hijskranen door de cki's te onderzoeken. Dit onderzoek is een vervolg op een eerder onderzoek waarin grote verschillen in keuringskwaliteit zijn geconstateerd. Dit onderzoek kan er toe leiden dat de IWI adviseert de aanwijzing van enkele cki's in te trekken.

De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,

(J.P.H. Donner) (A. Aboutaleb)

Bijlage(n):


1. Prestatie-indicatoren CWI, UWV en SVB


---