Werknemers gebruiken steeds meer kanalen om de juiste baan te vinden.

31/12/2007 12:22
Intelligence Group



Werknemers gebruiken steeds meer kanalen om de juiste baan te vinden. Print wint veel verloren terrein terug in 2007

Rotterdam, 31 december 2007.

Het oriëntatiegedrag van (potentiële) werknemers op de Nederlandse arbeidsmarkt is sterk aan het veranderen. Na de afname in 2005 van het aantal oriëntatiebronnen dat werknemers gebruiken bij het zoeken naar een (nieuwe) baan, neemt dit aantal in 2007 weer toe terwijl de arbeidsmarktactiviteit sterk daalt (-3%) en het aantal openstaande vacatures een recordhoogte heeft bereikt (CBS, nov 2007). Daarbij zien we dat de belangrijkste oriëntatiekanalen - vacaturesites, bekenden/netwerk en dagblad/krant - sterk aan belang winnen. Vooral het duidelijk toegenomen belang van print is opmerkelijk aangezien zij sinds 2003 constant was gedaald en gepercipieerd wordt als 'een achterhaald oriëntatiekanaal'. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, waarin sinds 2003 jaarlijks circa 16.000 personen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking worden ondervraagd. Op basis van het AGO zijn de veranderingen in de oriëntatie op de arbeidsmarkt en de arbeidsmarktactiviteit tussen 2003 tot en met oktober 2007 in kaart gebracht.

Oriëntatiegedrag sterk aan het veranderen
Om de huidige dynamiek te typeren, is het belangrijk om die van de afgelopen jaren kort te schetsen: 2002-2004:Laagconjunctuur, weinig vacatures, men blijft zitten waar men zit (zekerheid)
-Het aantal openstaande vacatures is, zeker in vergelijking tot de periode 1999-2001, klein.
-De arbeidsmarktactiviteit (mensen die actief op zoek zijn naar een baan) is bijzonder laag, namelijk 11%. Mensen blijven vooral op hun huidige plek zitten.
-Gemiddeld worden er 5,5 oriëntatiebron gebruikt op zoek naar een nieuwe baan. Mensen gebruiken veel kanalen om het schaarse aantal vacatures te vinden.
-Internet als oriëntatiekanaal wint snel terrein ten opzichte van dagblad/de krant 2005-2006:Aantrekkende economie, zeer hoge arbeidsmarktactiviteit, mensen 'durven' weer te bewegen op de arbeidsmarkt.
-Het aantal openstaande vacatures neemt sterk toe, mede veroorzaakt door de sterk toenemende en ongekend hoge arbeidsmarktactiviteit (17%).
-Mensen gebruiken steeds minder oriëntatiebronnen (4,9) ondanks dat door de opkomst van internet het aantal mogelijkheden is toegenomen. Dit wordt mede veroorzaakt door het grote aantal vacatures dat gepubliceerd wordt op de verschillende vacaturesites.
-Internet wordt belangrijker dan dagblad/krant in het oriëntatiegedrag van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking en dagblad/krant verliest snel terrein. 2007:Arbeidsmarktactiviteit normaliseert, mensen doen meer moeite om de juiste baan te vinden.
-Het aantal openstaande vacatures heeft een recordhoogte bereikt. Tegelijkertijd daalt de arbeidsmarktactiviteit. Dit betekent dat het moeilijker wordt om vacatures in te vullen aangezien het jobhoppen afneemt. De 'time to hire' en het aantal moeilijk opvulbare functies zullen in 2008 dan ook sterk gaan toenemen.
-Door het grote aantal vacatures gaan mensen weer meer oriëntatiebronnen (5,2) gebruiken. Hiervoor zijn de volgende redenen aan te dragen: oOp internet staan zoveel vacatures, dat mensen door de bomen het bos niet meer zien (overkill). Met name de interessante vacatures zijn steeds moeilijker vindbaar. oDoor het grote aantal mogelijkheden dat er is, gaan mensen niet meer primair op zoek naar een goede baan, maar veel meer naar de juiste baan. Waar mensen in 2005-2006 een baan kozen met het oog op een positieverbetering (financieel of carrière) wordt de keuze in 2007 sterk bepaald door werkbeleving (inhoud en work/life balance).
-Kanalen die mensen meer toegang bieden tot relatief betere banen - zoals printmedia - winnen aan belang.

De belangrijkste kanalen worden belangrijker

Kijkend naar de top-10 van belangrijkste oriëntatiebronnen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking valt op dat de belangrijkste drie bronnen sterk aan belang hebben gewonnen. Vacaturesites verstevigen hun nummer 1 positie (+7%), dagblad/de krant wint voor het eerst sinds 2003 aan belang (+6%) en bekenden/netwerk stijgt enorm en komt op haar hoogste niveau sinds 5 jaar (+9%). Verder valt op dat print over de hele linie aan belang wint (huis-aan-huis bladen en tijdschriften/vakbladen) en de arbeidsbemiddelingsbureaus (CWI en uitzendbureau) aan belang verliezen. Bij deze laatste partijen is sprake van een conversie naar internet.

"het toenemende belang van vacaturesites en bekenden/netwerk zal niemand verbazen. De revival van het dagblad/de krant lag niet in de lijn van verwachting en we hebben daarom ook eerst veel extra onderzoek gedaan voordat we met deze cijfers naar buiten kwamen. Echter als je dan constateert dat we een uitzonderlijke arbeidsmarktsituatie hebben en bovendien het sterk veranderende dagblad/krant landschap meenemen, kunnen we de stijging goed verklaren." aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. Hij vervolgt: "Enig realisme is wel op zijn plaats. De rol van dagblad/de krant in het oriëntatieproces is wel veranderd en vervult nu een andere behoefte in het oriëntatiegedrag van werknemers. Buiten het traditioneel bereiken van de latente baanzoekers, biedt dagblad/de krant in de perceptie van werkzoekenden een betere toegang tot de regionale arbeidsmarkt en hoogwaardigere en interessante functies. Echter, als werkgevers hun personeelsadvertenties slechts een opsomming van e isen laten en uitgevers de personeelsadvertenties blijven 'verstoppen' in hun kranten, dan zal de effectiviteit van het medium blijven dalen en deze opleving waarschijnlijk in 2008/2009 zijn verdampt"

Top 10 belangrijkste
oriëntatiebronnen voor
een (nieuwe) baan20072006200520042003

1Vacaturesite60%53%55%59%56%

2Dagblad/de krant52%46%51%59%61%

3Bekenden/netwerk51%42%44%50%48%

4Open sollicitatie45%46%44%48%47%

5Interne vacature(s)39%34%33%36%37%

6Huis-aan-huisblad33%30%31%34%36%

7Bedrijvensite33%30%34%35%36%

8Vakblad/tijdschrift27%21%23%29%34%

9Uitzendbureau26%30%28%30%33%

10CWI25%31%23%24%22%

Is print bezig met een revival?

Een aantal redenen voor een revival is aan te dragen:


1.Sterke opkomst van de gratis openbaar vervoerbladen. Niet alleen in bereik, maar ook als vacaturedragende titels. De rol van deze kranten in het oriëntatieproces van verschillende doelgroepen groeit.
2.De arbeidsmarkt wordt steeds regionaler, mede door de huidige mobilteits- en bereikbaarheidsproblemen. Het regionale dagblad en het huis-aan-huis blad zijn bij uitstek een media die inspelen op regionale oriëntatiegedrag.
3.Het enorme aantal vacatures online. Het succes van de vacaturesites heeft als gevolg dat de interessante vacatures online minder goed vindbaar zijn. Vacatures van uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus domineren de zoekresultaten, terwijl deze, zowel qua inhoud als qua imago, niet als de interessantste vacatures worden gezien. Print heeft daarentegen, zeker in de perceptie van de baanzoeker, relatief meer interessante vacatures.
4.Het wordt steeds belangrijker om de juiste baan te kiezen, gezien het toenemende belang van werkbeleving en de work/life balance. Zeker nu het aanbod zo groot is, is daar uitgebreid de mogelijkheid voor. Een bredere oriëntatie (gebruik van meer kanalen c.q. het gebruik van kwalitatief hoogwaardigere kanalen) hangt hiermee samen.
5.Door tabloid formaat en de aantrekkende economie zijn kranten aantrekkelijker geworden en worden zij ook meer gelezen.
6.Door de aantrekkende economie staan er ook weer meer vacatures in print, waardoor dit oriëntatiekanaal ook weer aan kracht wint (print wordt in de perceptie van werkzoekenden ook weer meer vacaturedragend en heeft daarmee een zelfversterkend effect).
7.Online zijn verschillende discussies gaande over de afnemende effectiviteit van printadvertenties. Deze discussie lijkt haaks te staan op het toegenomen belang dat in het zoekgedrag via dagblad/de krant en vakbladen door potentiële werknemers. Belangrijk om in deze discussie mee te wegen zijn:
1)Respons staat via elk kanaal (print of online) sterk onder druk, mede door het enorme aanbod van vacatures
2)Wanneer werkgevers (de propositie in) hun personeelsadvertenties niet aantrekkelijker maken en uitgevers de (soms ook mooie/goede) wervingsuitingen blijven verstoppen in hun bladen, zal de effectiviteit blijven afnemen.

Het is dus zeer aannemelijk om te stellen dat print bezig is met een revival. Echter het lijkt uitgesloten dat zij de plaats van internet/vacaturesites als belangrijkste oriëntatiebron nog kan evenaren.

Links: http://www.intelligence-group.nl/nl/Persberichten