Ingezonden persbericht

Energiezuinig en toch schoon wassen op 30 ºC

Rotterdam, 31 december 2007 ­ Klimaatverandering is het afgelopen jaar een veelbesproken onderwerp geweest. Verschillende organisaties hebben burgers bewust gemaakt van het probleem en opgeroepen tot het ondernemen van actie om klimaatverandering tegen te gaan. Als het gaat om de eigen bijdrage aan een beter milieu, geeft een meerderheid van de Europeanen de voorkeur aan maatregelen die op dagelijkse basis eenvoudig te nemen zijn, en relatief weinig geld of moeite kosten.* Ariel speelt in op deze behoefte met een vernieuwde formule die ook op lagere temperaturen stalend schoon wast. Wassen met Ariel op 30 ° C levert niet alleen een schone was op, het bespaart ook energie. Tot wel 40% per wasbeurt. De HIER Klimaatcampagne onderschrijft dat wassen op 30 ° C een makkelijke manier is om energie te besparen. Vernieuwde Ariel ligt vanaf januari 2008 in de winkels.

De nieuwe formule van Ariel komt tegemoet aan twee belangrijke wensen van een grote groep consumenten. Veel mensen willen een schone was, maar ze willen ook een bijdrage leveren aan het milieu. Door met Ariel op lagere temperaturen te wassen, kunnen consumenten nu op een heel makkelijke manier én de was stralend schoon krijgen, én energie besparen. Energie besparing leidt tot een verlaging van de energierekening thuis en tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2. Ariel maakt dit dubbele voordeel mogelijk met de nieuwe formule en start tegelijkertijd de campagne 'Draai naar 30'. Daarmee maakt Ariel consumenten bewust van deze makkelijke maatregel om energie te besparen en daarmee een bijdrage te leveren aan een beter milieu.

De energiebesparing die met Ariel gerealiseerd kan worden, is aanzienlijk. Wassen op 30 ºC in plaats van op 40 ºC kan tot 40% energiebesparing opleveren. Als heel Nederland dit zou doen, is de energiebesparing groot genoeg om de huizen van 3 miljoen Nederlanders gedurende 1 jaar lang te verlichten.

De nieuwe formule van Ariel bevat actieve bestanddelen die ook op lagere temperaturen effectief zijn. Dat deze nieuwe formule daadwerkelijk stralend schoon wast, zelfs op 30 ºC, blijkt uit onafhankelijk onderzoek van prof. dr. Paul Terpstra en consumentenonderzoeksinstituut SOHIT, gehouden onder ongeveer 300 consumenten. Terpstra: "We hebben een testpanel gevraagd om vuil wasgoed aan ons te geven. Dit is in het laboratorium van SOHIT gewassen met verschillende soorten Ariel. Daarna ging de was terug naar de consument, werd opnieuw gedragen en vervolgens weer bij SOHIT gewassen. Dat hebben we een aantal keren achter elkaar gedaan. De thuissituatie is dus zo goed mogelijk benaderd. Na de laatste wasbeurt op 30 ºC beoordeelden de consumenten ­ degenen die normaal gesproken thuis de was doen ­ het wasgoed." De uitkomst van dit onafhankelijke onderzoek: de ruime meerderheid van de consumenten vindt bij beoordeling van het wasgoed dat Ariel stralend schoon wast, zelfs op 30 ºC.

Uit onderzoek van Procter & Gamble, fabrikant van Ariel, blijkt dat de wasbeurt zelf verreweg de meeste energie kost in de gehele levensloop van wasmiddelen, dus van grondstof tot afvalstadium. Het opwarmen van water tijdens het wassen kost maar liefst zo'n 75% van de totale hoeveelheid energie in de levensloop van een wasmiddel. De andere 25% wordt gebruikt in alle andere stadia, van productie van grondstoffen tot transport en afvalverwerking.

HIER, een krachtenbundeling van 40 maatschappelijke organisaties, stelt zich ten doel om klimaatverandering te stoppen en Nederland op te roepen tot een verandering in gedrag omwille van de toekomst, HIER en dáár. Volgens Nationale Klimaatcampagne HIER is wassen op een lagere temperatuur een goede manier om energie te besparen. HIER juicht toe dat Ariel consumenten hiervan bewust maakt én hen in staat stelt om schoon te wassen op lagere temperaturen. HIER wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.

Verbeterde Ariel ligt vanaf 1 januari 2008 in de winkels.

*Bron: EuroPNStyles, een jaarlijks onderzoek van Porter Novelli uitgevoerd onder 16.000 consumenten van 18 jaar en ouder uit 8 Europese landen.

******************