Ingezonden persbericht


Axor Finstral goedgekeurd voor fabrieksklasse in 'Le Dakar' 2008

Finstral kan van start

Met een enorme inzet en fantastische medewerking van verantwoordelijken van de Mercedes-Benz fabriek, de importeur en de teamleden is na een jaar noeste arbeid, meten en fotograferen de Axor 1833 AK van het Finstral Rally Team door de keuring van de FIA gekomen. Daarmee is het Finstral Rally Team officieel deelnemer in de fabrieksklasse van de komende Dakar-rally.

Homologatie
Het homologeren van een fabrieksauto is een langdurig proces. Allereerst moet de fabrikant akkoord zijn met de doelstelling en de inzet van het voertuig. Uiteindelijk gaat het om de capaciteit van de auto, maar ook het testen van de grenzen. 'Le Dakar' is een ultieme testfase voor een fabrikant, maar natuurlijk ook voor de berijder. Na het akkoord van de fabrikant begint het pas. De FIA heeft een document van ruim 40 pagina's opgesteld, waarin alle details van het voertuig, de motor en de aandrijflijn beschreven worden. In dit document horen ook de foto's van de onderdelen en moet zelfs volgens een exacte specificatie gefotografeerd worden. Ook details als maatvoering tot op tienden van millimeters nauwkeurig staan beschreven in dit document. In het Finstral Rally Team was het document al in mei 2007 klaar, met de inzet van RTC Dynamics, maar na een persoonlijke controle van drie FIA-leden op de Mercedes-Benz fabriek wisten de keurmeesters hun vinger te leggen op kleine detailverschillen, die in de homologatie zowel opnieuw omschreven als gefotografeerd moesten worden. Eigenlijk stond het Finstral Rally Team na deze eerste keuring weer met lege handen... Bijna alle details moesten opnieuw in kaart gebracht worden en zelfs de toezegging van de fabriek over bijvoorbeeld productieaantallen moest herzien worden. Het Finstral Rally Team gaat met twee milieubewuste Axors de strijd aan, één als volgauto en één als wedstrijdtruck: door de wijziging van de Europese milieueisen wordt er straks gereden met een Euro-3 en een Euro-4 variant. Euro-4 is tegenwoordig en eis en alleen al door de toevoeging van de BlueTec-technologie had het team te maken met twee verschillende voertuigen. Daarbij heeft teameigenaar Johan Elfrink ook nog gekozen voor twee wielbasisvarianten, waardoor de FIA de trucks ziet als twee verschillende voertuigen. Voor een fabrieksgoedgekeurde auto is de eis in 2007 dat er minimaal 15 voertuigen van hetzelfde type geproduceerd zijn en alleen al door de 4-wielaangedreven uitvoering van de Axor en de verschillende motortypes moest in september het hele proces opnieuw in gang worden gezet. Lastig, maar een uitdaging! Het is uiteindelijk een unieke prestatie dat een zelfstandig Nederlands rallyteam aan al deze eisen heeft voldaan. Voor Finstral is de Dakar-rally van 2008 eigenlijk al in april 2007 begonnen en, zoals het vaker gaat bij een rally, is de finish altijd spannend. Het is gelukt! Alle stempels en handtekeningen staan en het team kan daarmee de officiële keuring voor de start in Lissabon op 3 januari 2008 met vertrouwen tegemoet zien. Het Finstral Rally Team zich gaan opmaken voor de volgende uitdagingen: het voorbereiden op de rally, uitzoeken wat je in de servicetrucks aan onderdelen nodig hebt en natuurlijk de rally zelf. In de testfase is weinig misgegaan, dus voor het serviceteam betekent dit nu extra oog voor details

Milieu
Vermeldenswaard is ook dat het Finstral Rally Team als eerste in de Dakar-rally een milieuklasse Euro-4 vrachtwagen heeft gehomologeerd. Daarmee is de Mercedes-Benz Axor de schoonste vrachtwagen in het gehele rennersveld. Het Finstral Rally Team heeft ingeschreven met 3 vrachtwagens. Alledrie de trucks hebben 4x4-aandrijving. Het team rijdt niet alleen met de twee Axors, maar ook met de eerder beproefde Unimog. Het is de derde keer dat het Finstral Rally Team deelneemt aan 'Le Dakar'. De eerste keer is de rally verreden met een Mercedes-Benz Unimog, met als volgauto een Mercedes G-klasse. Tijdens de vorige editie van de Dakar-rally nam het team deel met de Unimog als racetruck en de Axor als volgauto. Dit was onder andere ook om de Axor op zijn terreinvaardigheid te testen. Die vorige proef is dermate goed bevallen dat het team een tweede Axor heeft aangeschaft die volgens de modernste richtlijnen aan de Euro-4 uitstoot voldoet.

Testen
Na uitgebreide testritten, waaronder een test onder Dakar-waardige omstandigheden in Tunesië, heeft het team er alle vertrouwen in dat zij ook deze Dakar-rally tot een goed einde brengen. Het streven blijft natuurlijk naar een ereplaats op het Lac Rose in Senegal. De race start op 5 januari 2008 in Portugal en eindigt zo'n kleine 10.000 kilometer verder in Dakar, Senegal, op 20 januari 2008.

Het team
Het team bestaat uit echte mannen met praktijkervaring, zowel rally-experts als trucktechnici. Ervaren Dakar-deelnemers, maar er zijn dit jaar ook nieuwe gezichten. Net als vorig jaar is Johan Elfrink coureur. Johan is al jaren een grote fan van autosport. Zo deed hij in het verleden aan autocross, reed enduro's op de motorfiets en reed Formule V in een ex-auto van Arie Luijendijk. De kriebels om Dakar te rijden begonnen in 2004 toen hij een Bowler in de Dakar-rally sponsorde en zelf ging kijken tijdens de rustdag in de woestijn. Nu na veel uren bouwen en trainen zit hij zelf aan het stuur van 'zijn' Mercedes-Benz Axor. De navigatie is dit jaar in handen van Rob van Pelt. Rob is geen onbekende in 'Le Dakar': hij reed de rally al 7 keer op de motor. Hij hoopt als navigator nu eens wat meer van de rally zelf mee te krijgen. Op de motor moet je immers voortdurend letten op obstakels, die ontweken moeten worden om overeind te blijven. De Unimog wordt bestuurd door Jacques Blakenburg, ook geen onbekende binnen het Dakar-circuit. Hij reed de rally al diverse keren en was erbij, toen het Finstral Rally Team voor de eerste keer deelnam aan 'Le Dakar' in 2005. Eddie Beeftink, een oude bekende van vorige jaren, is technische man. Samen met Johan en Rob heeft hij heel wat verbeteringen bedacht en uitgevoerd. Onverwoestbaar en doorgaan totdat het goed is wel wat hem typeert. Tijdens de rally zit Eddie in de snelle Unimog en zal de trucks onder handen nemen om ze in topconditie te houden.

Peter Wissels, een nieuw gezicht dit jaar, is de coureur van de tweede Axor, de assistentietruck. Peter is de echte 'rookie' van het team. Dit wordt zijn allereerste Dakar-rally en hij heeft er verschrikkelijk veel zin in. De bemanning van de tweede Axor bestaat verder uit monteurs Rob Bogaart, bekend van vorig jaar en Ab de Graaf, nieuw dit jaar. Rob is in het dagelijks leven monteur bij Wensink, de Mercedes-Benz dealer in Apeldoorn. Vanuit zijn werk is hij dus zeer geroutineerd in de trucktechniek. Ab werkte ook bij Wensink en is sinds kort met pensioen. Zijn jarenlange ervaring in de autotechniek zal het team goed van pas komen.

De belangrijkste sponsor van het Finstral Rally Team is KS Nederland, importeur van Finstral kunststof kozijnen.

Voor meer informatie en beelden: www.finstralrally.com Of:

Natasja van der Velden
MindXposure B.V.
Vondellaan 162
3521GH Utrecht
030-2380138

---- --