Nieuwjaarstoespraak Pedro Peters, algemeen directeur RET
Flinke groei OV gebruik in 2007
Donderdag 03 januari
Op 2 januari vond op het hoofdkantoor van de RET de nieuwjaarsreceptie
voor het personeel plaats. Algemeen directeur Pedro Peters keek kort
terug op het eerste jaar als zelfstandige NV, maar keek vooral
vooruit. Hij presenteerde de cijfers tot nu toe en de opdrachten voor
de toekomst. (zie bijgaande sheets) De RET heeft de opgaande lijn
duidelijk weer te pakken, maar staat in 2008 nog voor grote
uitdagingen.
Positief resultaat in 2007
Pedro Peters kondigde aan dat RET uit het financiële dal van enkele
jaren geleden is geklommen en over 2007 een positief resultaat zal
hebben gerealiseerd van ongeveer 10 miljoen euro. Peters noemt dit
resultaat "netjes en pure noodzaak om te investeren in meer en beter
openbaar vervoer. Deze winst zal dus niet leiden tot betaling van
dividend aan de aandeelhouder (gemeente Rotterdam), al het geld blijft
binnen de RET beschikbaar voor het openbaar vervoer."
Peters: "Sinds het onderzoek van McKinsey van enkele jaren terug heeft
de RET de kosten met meer dan 44 miljoen euro per jaar verminderd en
biedt in 2008 weer 12 % meer openbaar vervoer aan dan in 2005."
Groei en efficiency
Peters kondigde op basis van de deze week afgeronde berekeningen -
heet van de naald - aan dat de neergaande lijn van het gebruik van het
OV in Rotterdam van de voorgaande jaren in 2007 is gekeerd. Peters:
"In 2007 is de daling gestopt en zien we weer flinke groei: een groei
van zo'n 2,5%. Eindelijk. Dat is echt goed nieuws en we zullen verder
groeien."
Zijn motto in de toespraak was dan ook: "Het gezeur
voorbij..........."
Ook gaf hij aan dat de RET er nog niet is. "We liggen op schema, maar
in 2008 moet de laatste fase naar marktconformiteit gerealiseerd
worden. Dit jaar moet de RET namelijk de bieding doen aan de
Stadsregio voor de jaren vanaf 2009." Om dit te halen zal de RET nog
een laatste efficiencyronde moeten realiseren. Alle
directievoorstellen hiertoe liggen bij de Ondernemings-raad en de
vakbonden. Peters: "De directie hoopt in januari tot een akkoord met
bonden en OR te komen. Dit is voorwaarde om tot een goede bieding aan
de Stadsregio te komen. Maar....dan staan we er ook en doen we voor
niemand onder, integendeel!"
Als grootste risico's voor 2008 noemt Peters het welslagen van deze
efficiencyslag en het ziekteverzuim.
Peters kondigde aan dat vanaf de zomer 2008 de eerste nieuwst metro's
zullen rijden op Randstadrail tussen Hofplein en Den Haag Centraal. De
RET doet in 2008 ook veel extra investeringen in sociale veiligheid.
Het eerste half jaar van 2008 zullen alle metro's voorzien worden van
camera's in de treinen. Alle voertuigen zullen volledig "in beeld"
komen. De beelden worden opgeslagen en de bestuurder kan beelden
vanuit de cabine bekijken op het moment dat hij ze nodig heeft.
---
RET