Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België


Nieuwe treinregeling voor journalisten in voege

Sinds Nieuwjaar moeten beroepsjournalisten die gratis met de trein willen rijden over een specifieke treinkaart beschikken. Wie enkel nog met zijn perskaart op de trein stapt, riskeert tegen de lamp te lopen. Hieronder nog eens alle uitleg voor wie tot dus ver onze informatietrein heeft gemist.

Enkele collega's hebben het spijtig genoeg al aan den lijve ondervonden: de officiële perskaart volstaat niet langer om gratis gebruik te kunnen maken van het spoorvervoer. Zoals de VVJ de jongste maanden herhaaldelijk liet weten, is hiertoe sinds 1 januari 2008 een nieuwe, specifieke treinkaart vereist.

Beroepsjournalisten en stagiairs (niet langer de ereleden, en evenmin de persmedewerkers) kunnen die treinkaart aanvragen in om het even welk NMBS-station. Hiervoor hebben ze een geïndividualiseerd en door de AVBB/VVJ gewaarmerkt aanvraagformulier nodig, samen met een pasfoto. De treinkaart, die een geldigheidsduur van 10 jaar heeft, kost 430 aan 'maakloon'. Vanaf de jaarwisseling 2008/2009 moet de kaart jaarlijks worden gevalideerd, opnieuw aan de hand van een door de AVBB uitgereikt attest.

Het aanvraagformulier wordt bezorgd aan elke beroepsjournalist en stagiair die met zijn beroepsstatuut in orde is voor 2008. Concreet gaat het om:


- alle stagiairs met een VVJ-stagiairskaart 2008 (dit veronderstelt een lidgeld van 75 )


- alle beroepsjournalisten met een voor 2008 gevalideerde officiële perskaart (voor VVJ-leden is dit begrepen in het lidgeld van 105 ; voor beroepsjournalisten die geen VVJ-lid wensen te worden veronderstelt dit behalve de basisadministratiekost van 60 voor hun perskaart de betaling van 25 voor het jaarlijkse validatievignet 2008).

De betaling van de passende som moet gebeuren op rekeningnummer 210-0319706-46 van de VVJ. Vermeld best ook uw erkennings- of lidnummer.

Journalisten die gebruik willen maken van het treinvoordeel, moeten voorts nog rekening houden met enkele groeipijnen die de nieuwe procedure met zich mee kan brengen.


* De meeste NMBS-loketbedienden zijn intussen goed op de hoogte van de nieuwe regeling, maar aan sommige loketten blijft het nog wat zoeken. Dit ongemak zou met het verstrijken van de tijd snel moeten worden opgelost.


* Let erop dat de geboortedatum op uw aanvraagformulier correct wordt weergegeven: eerst de dag, dan de maand, tot slot het jaar. (Bij de automatische verwerking van sommige aanvraagformulieren zijn de dag en de maand van plaats verwisseld geraakt.)


* Vergeet bij uw aanvraag niet een pasfoto mee te nemen. En 430 als (eenmalig) maakloon voor de moederkaart die 10 jaar geldig blijft.


* Let erop dat u een moederkaart krijgt voor de periode 2008-2018. Wie een kaart kreeg met een geldigheidsduur die vroeger valt, kan, als omruilen voor een kaart 2008-2018 niet direct lukt, op het VVJ-secretariaat een nieuw aanvraagformulier verkrijgen.


* Op de treinkaarten die werden uitgereikt staat behalve de NMBS ook De Lijn vermeld. Toch is het veiligste om afzonderlijk een gratis netabonnement voor De Lijn aan te vragen. Dit kan door een kopie van de gevalideerde beroepskaart of nieuwe stagiairskaart en een kopie van de identiteitskaart te bezorgen aan de dienst Abonnementen van De Lijn in uw provincie. Meer info en adressen op www.delijn.be.


* Pro memorie: met de nieuwe (en gevalideerde) treinkaart kan u behalve gratis rijden in 2de klas ook sporen aan een 25 procent-tarief in 1ste klas. Hiervoor is evident vereist dat u vooraf het nodige supplement betaalt.

Extra problemen kunt u steeds melden op het VVJ-secretariaat via info@journalist.be.

Pol Deltour
Nationaal secretaris AVBB/VVJ