Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Dienstregelingsaanpassingen kleine stap in de goede richting
Persbericht 3 januari 2008
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is gedeeltelijk
tevreden met de door de NMBS aangekondigde aanpassingen van de
treindienst. De bijsturingen bieden een antwoord op een klein deel van
de meer dan 800 klachten die de BTTB in december ontving. De BTTB
blijft echter aandringen op een grondiger bijsturing van de
dienstregeling op de assen Brussel-Antwerpen-Nederland,
Antwerpen-Mechelen-Leuven en Brussel-Kempen en na de zwarte herfst
moet de dienstverlening sterk worden verbeterd.
Kleine bijsturingen stap in de goede richting
De BTTB ontving vorige maand meer dan 800 klachten, een
verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. De meeste klachten
hebben betrekking op de assen Antwerpen-Brussel, Turnhout-Brussel,
Brussel - Gent - Kust, Antwerpen- Roosendaal en Mechelen-Leuven.
Naast een heleboel klachten over de kwaliteit van de dienstverlening
(aantal zitplaatsen, vertragingen, problemen met dubbeldekkers,
geschrapte treinen), springen twee elementen in het oog: heel wat
aansluitingen werden verbroken en op een aantal lijnen gaat de
spreiding erop achteruit. Heel wat reizigers zijn daardoor een stuk
langer onderweg dan vroeger.
De BTTB is dan ook tevreden dat de NMBS snel ingrijpt en een aantal
aanpassingen doorvoert. Met name de geplande extra stops in
Antwerpen-Zuid, de betere ochtendbediening Gent-Eeklo en de beperkte
extra capaciteit op lijn 25 zijn een stap in de goede richting.
Naar aansluitingsknopen en een trein om het half uur
Een aantal fundamentele problemen blijven echter bestaan: de
ongunstige spreiding van de treinen op de lijnen Antwerpen-Brussel en
Leuven-Mechelen, de verschuiving van de trein Turnhout-Brussel, een
aantal verbroken aansluitingen en de uitgedunde avonddienst. Een
aantal aanvankelijk beloofde verbeteringen, zoals de snelle verbinding
Antwerpen-Leuven, zijn er niet gekomen. Wij dringen er dan ook op aan
zo snel mogelijk (zomer 2008) een grondiger bijsturing door te voeren
op de lijnen Brussel-Antwerpen, Brussel-Turnhout en
Antwerpen-Mechelen-Leuven.
Voorts blijven wij pleiten voor een dienstregeling die is opgebouwd
rond aansluitingsknopen met om het half uur een trein in elke
richting, om het kwartier op de hoofdassen.
Ten slotte maakt de BTTB zich ernstige zorgen over de kwaliteit van de
dienstverlening. Met name op de as Antwerpen-Brussel ligt het aantal
vertragingen en geschrapte treinen onaanvaardbaar hoog. Zelfs in het
weekend lukt het niet een behoorlijk aanbod te waarborgen en rijden de
treinen vaak overvol. De reizigersbegeleiding blijft helaas
ondermaats.