Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Dienstregelingsaanpassingen kleine stap in de goede richting

Persbericht 3 januari 2008

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is gedeeltelijk tevreden met de door de NMBS aangekondigde aanpassingen van de treindienst. De bijsturingen bieden een antwoord op een klein deel van de meer dan 800 klachten die de BTTB in december ontving. De BTTB blijft echter aandringen op een grondiger bijsturing van de dienstregeling op de assen Brussel-Antwerpen-Nederland, Antwerpen-Mechelen-Leuven en Brussel-Kempen en na de zwarte herfst moet de dienstverlening sterk worden verbeterd.

Kleine bijsturingen stap in de goede richting

De BTTB ontving vorige maand meer dan 800 klachten, een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. De meeste klachten hebben betrekking op de assen Antwerpen-Brussel, Turnhout-Brussel, Brussel - Gent - Kust, Antwerpen- Roosendaal en Mechelen-Leuven.

Naast een heleboel klachten over de kwaliteit van de dienstverlening (aantal zitplaatsen, vertragingen, problemen met dubbeldekkers, geschrapte treinen), springen twee elementen in het oog: heel wat aansluitingen werden verbroken en op een aantal lijnen gaat de spreiding erop achteruit. Heel wat reizigers zijn daardoor een stuk langer onderweg dan vroeger.

De BTTB is dan ook tevreden dat de NMBS snel ingrijpt en een aantal aanpassingen doorvoert. Met name de geplande extra stops in Antwerpen-Zuid, de betere ochtendbediening Gent-Eeklo en de beperkte extra capaciteit op lijn 25 zijn een stap in de goede richting.

Naar aansluitingsknopen en een trein om het half uur

Een aantal fundamentele problemen blijven echter bestaan: de ongunstige spreiding van de treinen op de lijnen Antwerpen-Brussel en Leuven-Mechelen, de verschuiving van de trein Turnhout-Brussel, een aantal verbroken aansluitingen en de uitgedunde avonddienst. Een aantal aanvankelijk beloofde verbeteringen, zoals de snelle verbinding Antwerpen-Leuven, zijn er niet gekomen. Wij dringen er dan ook op aan zo snel mogelijk (zomer 2008) een grondiger bijsturing door te voeren op de lijnen Brussel-Antwerpen, Brussel-Turnhout en Antwerpen-Mechelen-Leuven.

Voorts blijven wij pleiten voor een dienstregeling die is opgebouwd rond aansluitingsknopen met om het half uur een trein in elke richting, om het kwartier op de hoofdassen.

Ten slotte maakt de BTTB zich ernstige zorgen over de kwaliteit van de dienstverlening. Met name op de as Antwerpen-Brussel ligt het aantal vertragingen en geschrapte treinen onaanvaardbaar hoog. Zelfs in het weekend lukt het niet een behoorlijk aanbod te waarborgen en rijden de treinen vaak overvol. De reizigersbegeleiding blijft helaas ondermaats.