Mobiele messaging: netwerkmanagers riskeren oververhitting


Onderzoek toont aan dat mobiele productiviteitswinst verloren kan gaan door de kostenstijging van het beheer en de infrastructuur

MOUNTAIN VIEW, CA (USA), 20080103 -- MOUNTAIN VIEW, CA - 20-12-2007 - De voordelen van mobiel personeel kunnen teniet worden gedaan door de uitrustings- en ondersteuningskosten, aldus een onderzoek gepubliceerd door de bedrijfsanalist Osterman Research.

Het onderzoek, uitgevoerd onder IT-managers verantwoordelijk voor minstens 1000 e-mailgebruikers, is verricht op verzoek van de e-mail- en samenwerkingsspecialist PostPath. De resultaten geven aan dat, hoewel het belang van mobiele communicatie steeds belangrijker wordt voor de bedrijfsactiviteit - 93% van de BlackBerry-gebruikers zeggen bijvoorbeeld dat hun productiviteit daalt tijdens een onvoorziene storing -, al 62% van de messagingmanagers vindt dat mobiele communicatie "moeilijk te beheren is".

Volgens Steve Erbst, de vice-president voor de internationale verkoop van PostPath, is het aannemelijk dat deze indruk evenredig zal toenemen met de stijging van het gebruik van mobiele messagingapparaten in het bedrijf.

"Hoewel de meeste bedrijven BlackBerry al ondersteunen en een aanzienlijk deel eveneens Windows- en Palm OS-apparaten gebruiken, toont het onderzoek aan dat 62% van de organisaties verzoeken ontvangt om ook andere apparatuur te ondersteunen," aldus Erbst.

PostPath is het bedrijf achter de eerste op Linux gebaseerde e-mail server ter wereld, met een drop-in compatibiliteit voor een breed scala aan messagingprotocollen, inclusief Microsoft Exchange. In 50 landen over de hele wereld bezorgt en beheert de PostPath Email Server al de e-mail van vaste en mobiele gebruikers.

Naast de stijgende complexiteit blijkt uit het onderzoek ook dat het belang en de afhankelijkheid van mobiele messaging, met name bij hogere kaderleden, toeneemt. Volgens het rapport zijn de personen die het gemakkelijkst gebruik maken van een mobiel messagingapparaat:

- 81% hoger kader
- 71% IT-personeel
- 64% verkooppersoneel
- 44% ander dan verkooppersoneel

"Het ondersteunen van vier of meer mobiele platforms geeft een aanzienlijke werklast voor de IT-systemen om de kwaliteit, de synchronisatie, de veiligheid, de opslag en de archivering in een gebruikersbestand te garanderen op een hoog niveau met voortdurend groeiende eisen," vult Erbst aan.

Het dilemma van mobiele communicatie

Uit het onderzoek blijkt ook dat de IT-afdelingen dit dilemma van de mobiele communicatie - ¬stijgende ingewikkeldheid en hogere afhankelijkheid - trachten aan te pakken:

- 34% van de ondernemingen heeft de bestaande servers geüpgraded om de vergroting van de werklast als gevolg van de mobiele apparaten te verwerken;
- 31% heeft het aantal mobiele messaging-apparaten dat hun IT-organisatie ondersteunt beperkt;
- 30% heeft de gebruikers verdeeld over verschillende servers;
- 23% heeft extra servers toegevoegd.

Werkelijk open managementsystemen voor e-mailverkeer zoals die van PostPath, bieden talrijke voordelen voor de uitbreiding en transparantie van het beheer van mobiele e-mail over diverse servers en IT-omgevingen.

"De mogelijkheden van de PostPath Email Server zijn bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor een mobiele omgeving en tot 500 maal sneller dan traditionele, niet-open alternatieven. De e-mailserver kan naadloos worden ingevoerd bij zowel vaste als mobiele gebruikers, met minimale storingen en zonder extra administratieve kosten," zegt Erbst.

"Mobiele messaging is nu een onmisbaar element voor de bedrijfsproductiviteit. De ondernemingen moeten echter beslist aandacht besteden aan de extra werklast voor de IT-systemen, die diverse apparaten met verschillende protocollen moeten ondersteunen. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat de beloofde productiviteitswinst van deze apparaten niet teniet wordt gedaan door de middelen die nodig zijn voor het gebruik en beheer," concludeert Erbst.