Time : 09:00:00
Date : 09 January 2008
Sender Name: HDP

HR enquête : Oogt uw KMO aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers?

De huidige situatie op de arbeidsmarkt heeft HDP Diensten voor Ondernemers aangezet om een enquête te houden over de aanwerving in KMO's. Hoe recruteren ze? Wat zijn ze bereid te doen om een kandidaat aan te werven of te behouden? Hoe positioneren ze zich op de arbeidsmarkt... De enquête werd gehouden bij 796 bedrijfsleiders, HR-medewerkers en HR-directeurs.

Samenvatting
Zowat alle deelnemers aan de enquête ondervinden moeilijkheden om 'goede' kandidaten te vinden. De belangrijkste redenen die de ondervraagden aanhalen, zijn het gebrek aan kwalificatie en motivatie bij de sollicitanten, de schaarste op de arbeidsmarkt en de hogere eisen die de kandidaten stellen.

65% van de deelnemers vindt dat de klassieke rekruteringsmethodes (kranten - internet) volstaan. Paradox: de ondernemingen vinden maar moeilijk kandidaten, maar ze gooien het zelden over een andere boeg om personeel te rekruteren.

Welke elementen zouden de ondernemingen kunnen helpen in hun zoektocht naar bekwaam personeel?
Twee antwoorden komen naar voren uit de enquête:
inspelen op de troeven van een KMO (het familiale karakter, dicht bij de woonplaats...) en aantrekkelijkere loonvoorwaarden kunnen bieden. De derde plaats varieert naargelang men zich schaart aan de zijde van de HR Managers of die van de bedrijfsleiders: eerstgenoemden zien belang in het creëren van een positief imago van de onderneming, terwijl de bedrijfsleiders willen kunnen genieten van meer subsidies of hulp van de overheid.

Slechts 24% van de ondernemingen organiseert een onthaaldag en 20% zou bereid zijn dit te doen. Een werknemer die goed wordt geïntroduceerd in de onderneming, voelt zich echter sneller op zijn plaats en zal sneller rendabel worden.

40% van de ondervraagde ondernemingen denkt dat de groei van een onderneming in de toekomst onder andere zal plaatsvinden door de aanwerving van nieuwe Belgen en voor 60% door de opleiding en begeleiding van werkzoekenden en oudere werknemers.

Gedetailleerde analyse
Twee derden van de deelnemers hebben minstens één openstaande betrekking in hun onderneming. Zowat alle deelnemers aan de enquête ondervinden moeilijkheden om 'goede' kandidaten te vinden. De belangrijkste redenen die de ondervraagden aanhalen, zijn:
- het gebrek aan kwalificatie en motivatie bij de sollicitanten (51%)
- de schaarste op de arbeidsmarkt (48%)

- de hogere eisen die de kandidaten stellen (38%)

Wat doen de bedrijven om een vacature in te vullen?

Om personeel te rekruteren, doen de ondernemingen traditioneel een beroep op kranten, internetsites, op instanties als VDAB, interimkantoren en op hun relaties. 65% van de deelnemers vindt dat de klassieke rekruteringsmethodes (kranten - internet) volstaan. Paradox: de ondernemingen vinden maar moeilijk kandidaten, maar ze gooien het zelden over een andere boeg om personeel te rekruteren.

Bij de analyse van de antwoorden van de zaakvoeders merken we op dat zij ook beroep doen op hun vriendenkring en kennissen. Er bestaan ook andere manieren om op jacht te gaan naar kandidaten. 15% van de ondervraagden is bijvoorbeeld lid van een jury voor eindwerken van laatstejaarsstudenten in hun activiteitensector.

Een vaak gehoorde opmerking is dat jonge kandidaten zich veel meer richten naar jobs bij grote ondernemingen met meer middelen. Welke elementen zouden de ondernemingen kunnen helpen in hun zoektocht naar bekwaam personeel? Twee antwoorden komen naar voren uit de enquête : inspelen op de troeven van een KMO (het familiale karakter, dicht bij de woonplaats...) voor 56% en aantrekkelijkere loonvoorwaarden kunnen bieden (40%). De derde plaats varieert naargelang men zich schaart aan de zijde van de HR Managers of die van de bedrijfsleiders : eerstgenoemden zien belang in het creëren van een positief imago van de onderneming, terwijl de bedrijfsleiders willen kunnen genieten van meer subsidies of hulp van de overheid.

Zich aanpassen aan de kandidaten

Zijn de ondernemingen bij het recruteren klaar om zich aan te passen aan de eisen van de kandidaten?
De ene mogelijkheid wordt al meer toegepaste dan de andere. (zie de analyse tabel op
http://www.hdp.be/uploaded/HR_Connect/e-bib/Resultaten_enquete_Aanwer ving_nl.pdf )

Weinigen overwegen een hoger loon toe te kennen of de bijkomende voordelen uit te breiden. Volgens de resultaten van de enquête zijn de opstelling van een opleidingstraject, flexibelere werkuren en een aangenamere werkomgeving, oplossingen die steeds vaker worden ingevoerd en het populairst zijn. Slechts 24% van de ondernemingen organiseert een onthaaldag en 20% zou bereid zijn dit te doen. Een werknemer die goed wordt geïntroduceerd in de onderneming, voelt zich echter sneller op zijn plaats en zal sneller rendabel worden. We zien daarentegen dat nagenoeg twee derden van de ondervraagden trachten een vast introductieprogramma te bieden.

De KMO's en de aanwervingspolitiek

We stellen vast dat 21% van de ondervraagde ondernemingen verklaren dat de selectie van een kandidaat helemaal niet gebeurt op basis van intuïtie maar dat slechts 22 % vastgelegde selectieprocedures hanteren. Zijn competenties, leergierigheid en werkervaring belangrijker dan opleidingen en het diploma? Voor 80 % van de bedrijfsleiders wel. De HR directeurs echter zijn een beetje genuanceerder want slechts 57 % zijn volledig akkoord met deze bevestiging.

We merken op dat in een deel van de ondernemingen de werknemers niet enkel aangeworven zijn voor een welbepaalde functie maar ook voor een loopbaan binnen het bedrijf. Voor 44 % hangt dit af van de functie en de persoon. Slechts 20 % denkt in termen van functie alleen.

40% van de ondervraagde ondernemingen denkt dat de groei van een onderneming in de toekomst onder andere zal plaatsvinden door de aanwerving van nieuwe Belgen en voor 60% door de opleiding en begeleiding van werkzoekenden en oudere werknemers.

Om duurzaam te ondernemen moet men de werknemers motiveren. Bijna alle deelnemers gaan akkoord met deze stelling.

Op basis van deze enquête zijn 2 rondetafelgesprekken georganiseerd om de resultaten te bespreken (zie artikel op www.hdp.be).

Steekproef

De enquête werd gehouden van juni tot september 2007 bij 796 personen waarvan 54 % bedrijfsleiders, 14 % HR directeuren en 32 % HR medewerkers. Twee derde van de bedrijven tellen tussen de 1 en 20 werknemers, 17 % tussen 21 en 50 werknemers en 16 % meer dan 50 werknemers. 76 % van de ondervraagde bedrijven hebben hun maatschappelijke zetel in Vlaanderen, 13 % in Brussel en 10 % in Wallonië.

Over HDP Diensten voor Ondernemers

De 700 werknemers van HDP Diensten voor Ondernemers bieden aan meer dan 27.000 werkgevers, die in totaal bijna 375.000 werknemers in dienst hebben, diensten aan inzake sociaal secretariaat en personeelsorganisatie, kinderbijslagen, preventie en bescherming op het werk, medische controle, preventieve geneeskunde en medische expertise, sociale verzekeringen voor zelfstandigen en administratieve formaliteiten bij het opstarten of de ontwikkeling van hun onderneming, en de organisatie van opleidingen.

Voor meer informatie, surf naar www.hdp.be.

Contactpersoon pers
Delphine Motte
Communicatie adviseur
T 09 282 12 76
GSM 0475 37 32 55
E-mail: delphine.motte@hdp.be