Gemeente Bussum

Participatieorgaan Wmo zoekt nieuwe voorzitter en secretaris

Vindt u het belangrijk dat uw gemeente bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) goed luistert naar de behoeften van inwoners? En wilt u daar zelf ook een actieve rol in spelen? Dat kan! Het participatieorgaan voor de Wmo is op zoek naar een onafhankelijk voorzitter en secretaris.

Het Beraad Naarden-Bussum (BNB) geeft de gemeenten Naarden en Bussum gevraagd en ongevraagd advies over het te ontwikkelen beleid met betrekking tot de Wmo. Het Beraad Naarden-Bussum bestaat uit mensen die het algemeen belang willen vertegenwoordigen en daarbij gebruik maken van hun kennis en ervaring op een bepaald expertiseveld (bv. verstandelijk gehandicapten, jeugd of mantelzorgers). Door de indeling van expertisevelden worden de doelgroepen waar de Wmo zich primair op richt vertegenwoordigd.

De colleges van de gemeenten Naarden en Bussum hebben in augustus 2007 het Besluit Beraad Naarden-Bussum vastgesteld. In het Besluit Beraad Naarden-Bussum komen de volgende onderwerpen aan de orde: taken en bevoegdheden; samenstelling; aanwijzing en zittingsduur; werkwijze; vergaderingen en verslaggeving; advies en adviestermijnen; openbaarheid; ondersteuning; evaluatie en herziening besluit/einde BNB.

Leden gezocht

Per februari 2008 heeft het BNB vacatures voor de functies van onafhankelijk voorzitter en secretaris.

Voorzitter

De voorzitter leidt op inspirerende en betrokken wijze de vergaderingen van het BNB. Hij of zij is in staat om vanuit een onafhankelijke positie te komen tot goede democratische besluitvorming. De voorzitter is contactpersoon voor de gemeenten (o.a. voor het opstellen van de agenda en zorgdragen voor tijdelijke aanlevering van advies) Bovendien is de voorzitter binnen de groep een bindende factor, die om kan gaan met verschillende belangen.

Secretaris

De secretaris biedt ondersteuning aan het BNB, zoals het voorbereiden en organiseren van vergaderingen en notuleren van de vergaderingen.

Voor beide functies gelden de volgende eisen:

* woonachtig in de gemeente Naarden of Bussum
* niet politiek bestuurlijk of ambtelijk actief in Naarden of Bussum
* vervult geen functie die conflicteert met het BNB, zoals werkzaam zijn bij een aanbieder van zorg, wonen, welzijn die diensten levert in deze gemeenten.

Voor zowel de voorzitter als de secretaris is een kleine financiële vergoeding beschikbaar.

Heeft u belangstelling voor de functie van voorzitter of secretaris? Dan kunt u, uiterlijk 25 januari 2008, een korte motivatiebrief met CV sturen naar Mapje Gomes (m.gomes@bussum.nl). Voor aanvullende informatie kunt u ook contact met haar opnemen via telefoonnummer 035-6928735.

Indien in eerste instantie de keuze op u is gevallen dan verzoeken wij u maandag 11 februari vrij te houden voor een kennismaking met de leden van het BNB. U zult hierover worden bericht in week 6, voorafgaand aan de vergadering. Het tijdstip van vergaderen van de vervolgbijeenkomsten is afhankelijk van de uiteindelijke samenstelling en wensen van het Beraad.


* BesluitBeraadNaarden-Bussum.pdf