Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
GENT: NU SNEL TRAMLIJN 3 AANLEGGEN
Vervanging trolley door hybride bussen oplossing op korte termijn
De Lijn wil de Gentse trolleybussen op lijn 3 vervangen door hybride
bussen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) gaat akkoord
mits er op middellange termijn trams komen op lijn 3.
De Gentse trolleybussen zijn bijna 20 jaar oud en inmiddels verouderd:
zo zijn ze bijvoorbeeld moeilijk toegankelijk voor mensen met
kinderwagens. Een vervanging dringt zich dus op. De BTTB pleit ervoor
om van de gelegenheid gebruik te maken om lijn 3 om te bouwen tot een
tramlijn. Moderne trams hebben een grotere capaciteit, meer comfort
dan (hybride of trolley-) bussen en zijn makkelijk in te passen in
smalle straten, mits de nodige flankerende maatregelen.
Tramlijn 3 is sinds jaren voorzien in het Pegasusplan. In
tegenstelling tot het stadsbestuur vindt de BTTB deze tramlijn wél
prioritair: lijn 3 heeft immers na de lijnen 1 en 21-22 de hoogste
bezettingsgraad van alle Gentse tram- en buslijnen. Wel dringt de BTTB
er bij de stad Gent (en de provincie) op aan lijn 3 voldoende
faciliteiten te geven voor een goede doorstroming. Nu zitten de
trolleys op een groot deel van het traject vast in het verkeer.
Omdat een tramlijn niet op 1-2-3 gebouwd wordt, gaat de BTTB ermee
akkoord dat de trolleys in afwachting van trams worden vervangen door
hybride bussen. Hybride bussen zijn immers milieuvriendelijker dan
dieselbussen, en eenmaal de trams rijden, kunnen ze makkelijk naar een
andere Vlaamse stad worden overgeheveld. Met trolleys zou dit niet het
geval zijn. Ook kunnen hybride bussen tijdens de aanleg van de
tramlijn - die onvermijdelijk tot omleidingen zal leiden - gewoon
blijven rijden op de omleidingsroute.
De BTTB betreurt wel de ongelukkige planning van de wegwerkzaamheden
de voorbije jaren: diverse straten op het traject werden recentelijk
heraangelegd, waarbij geen rekening werd gehouden met de tramlijn.
Lijn 3 is jarenlang speelbal geweest van de Gentse politiek: in 1969
werd de tram vervangen door een bus in afwachting van de bouw van de
metro, die er - gelukkig - nooit gekomen is. In 1989 kwam dan de
trolley omdat de aanleg van een tram toen niet haalbaar bleek.
terug
Persbericht 14 januari