Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


GENT: NU SNEL TRAMLIJN 3 AANLEGGEN

Vervanging trolley door hybride bussen oplossing op korte termijn

De Lijn wil de Gentse trolleybussen op lijn 3 vervangen door hybride bussen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) gaat akkoord mits er op middellange termijn trams komen op lijn 3.

De Gentse trolleybussen zijn bijna 20 jaar oud en inmiddels verouderd: zo zijn ze bijvoorbeeld moeilijk toegankelijk voor mensen met kinderwagens. Een vervanging dringt zich dus op. De BTTB pleit ervoor om van de gelegenheid gebruik te maken om lijn 3 om te bouwen tot een tramlijn. Moderne trams hebben een grotere capaciteit, meer comfort dan (hybride of trolley-) bussen en zijn makkelijk in te passen in smalle straten, mits de nodige flankerende maatregelen.

Tramlijn 3 is sinds jaren voorzien in het Pegasusplan. In tegenstelling tot het stadsbestuur vindt de BTTB deze tramlijn wél prioritair: lijn 3 heeft immers na de lijnen 1 en 21-22 de hoogste bezettingsgraad van alle Gentse tram- en buslijnen. Wel dringt de BTTB er bij de stad Gent (en de provincie) op aan lijn 3 voldoende faciliteiten te geven voor een goede doorstroming. Nu zitten de trolleys op een groot deel van het traject vast in het verkeer.

Omdat een tramlijn niet op 1-2-3 gebouwd wordt, gaat de BTTB ermee akkoord dat de trolleys in afwachting van trams worden vervangen door hybride bussen. Hybride bussen zijn immers milieuvriendelijker dan dieselbussen, en eenmaal de trams rijden, kunnen ze makkelijk naar een andere Vlaamse stad worden overgeheveld. Met trolleys zou dit niet het geval zijn. Ook kunnen hybride bussen tijdens de aanleg van de tramlijn - die onvermijdelijk tot omleidingen zal leiden - gewoon blijven rijden op de omleidingsroute.

De BTTB betreurt wel de ongelukkige planning van de wegwerkzaamheden de voorbije jaren: diverse straten op het traject werden recentelijk heraangelegd, waarbij geen rekening werd gehouden met de tramlijn.

Lijn 3 is jarenlang speelbal geweest van de Gentse politiek: in 1969 werd de tram vervangen door een bus in afwachting van de bouw van de metro, die er - gelukkig - nooit gekomen is. In 1989 kwam dan de trolley omdat de aanleg van een tram toen niet haalbaar bleek.

terug Persbericht 14 januari