( BW)(NY-ACCENTURE)(ACN) Accenture: 'User-Determined Computing' heeft
vergaande gevolgen voor IT-prioriteiten

   Innovatie blijft achter nu leiders meer oog hebben voor de beurs
                         dan voor de gebruiker

    Redactie Business

    NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--15 januari 2008--Bij het nemen van
beslissingen over investeringen in informatietechnologie (IT), moeten
organisaties hun focus verleggen van de beurs naar de gebruiker om
bestaande klanten aan zich te kunnen binden en nieuwe klanten te
kunnen winnen. Dat is de uitkomst van een internationale studie onder
Chief Information Officers (CIO's) dat vandaag is gepubliceerd door
Accenture (NYSE: ACN).

    De resultaten van de studie van Accenture laten zien dat
bestuurlijke en technologiemanagers - onder druk van
beleggingsanalisten en andere beurswaarnemers - slechts oppervlakkige
verbeteringen aanbrengen in hun IT-systemen, in plaats van de
fundamentele wijzigingen die nodig zijn om aan de groeiende vraag van
gebruikers te voldoen.

    Gebruikers -- inclusief consumenten, zakelijke gebruikers en, in
het geval van overheden, burgers -- worden steeds veeleisender als
gevolg van hun toenemende vertrouwdheid met en verminderde angst voor
technologie, een nieuw fenomeen dat door Accenture wordt aangeduid als
"User-Determined Computing".

    Deze trend kan in 2008 uitgroeien tot een dilemma voor CEO's en
CIO's die verantwoordelijk zijn voor de evaluatie van
IT-investeringen, zo blijkt uit het onderzoek. "CEO's en CIO's zullen
een keuze moeten maken tussen het bieden van nieuwe producten en
diensten die werkelijk uniek zijn aan hun technologiebewuste klanten,
of een goedkeurend knikje van de investeringsmanagers omdat ze hun
uitgaven binnen de perken hebben weten te houden," aldus Bob Suh,
Chief Technology Strategist van Accenture.

    De studie geeft tevens aan dat de kloof tussen de beurs en de
gebruikers breed en diep is, en dat weinig erop duidt dat bedrijven en
organisaties hun best doen deze te dichten. Tegelijkertijd wekken
multinationals uit markten in opkomst die tegen lage kosten werken
geheel nieuwe verwachtingen op het gebied van gebruikersbeleving,
interactie, mobiele toegang en reageren in real-time.

    De studie geeft verder aan dat User-Determined Computing ook
gevolgen heeft voor werknemers die dagelijks van technologie gebruik
maken bij de uitvoering van hun functie. "Consumententechnologie
ontwikkelt zich momenteel sneller dan zakelijke technologie. Dit leidt
tot frustraties onder werknemers over de tekortkomingen van de
technologie die ze op hun werk gebruiken," aldus Suh. "Als gevolg
hiervan nemen werknemers hun persoonlijke technologieën mee naar hun
werk, zelfs als de organisatie deze niet ondersteunt."

    De studie is gebaseerd op een gedetailleerde zelfbeoordeling van
de hoogste IT-managers in bijna 300 Fortune 1000-bedrijven in
Noord-Amerika, Europa, Azië/Oceanië en Zuid-Amerika met een totale
omzet van 5,3 miljard dollar. De studie biedt diverse inzichten in de
diepte van de kloof tussen de beurs en de gebruiker:

    --  IT-teams besteden nog altijd 40 procent van hun tijd aan het
        draaien en repareren van bestaande systemen. Dit percentage is
        min of meer ongewijzigd gebleven sinds de vorige
        internationale IT-studie van Accenture in juli 2005. Dit is
        het gevolg van de vele verouderde systemen die al tien jaar
        lang met moeite draaiende worden gehouden en het gebrek aan
        bereidheid om achterhaalde systemen uit dienst te nemen. Het
        is zelfs zo dat meer dan 60 procent van alle zakelijke
        systemen in de studie al volledig zijn afgeschreven.

    --  Gemiddeld wordt slechts 22 procent van de klanteninteractie,
        19 procent van de leveranciersinteractie en 33 procent van de
        werknemersinteractie online gevoerd en automatisch verwerkt.

    --  Slechts 11 procent van de interfaces voor informatiesystemen
        is klantgericht.

    --  Ongeveer 80 procent van alle organisaties slaagt er niet in
        gedetailleerde klanteninformatie te verzamelen en 84 procent
        slaagt er niet in de informatie vrij toegankelijk te maken
        voor besluitvormers en lijnpersoneel.

    --  Slechts 35 procent van de ondernemingen wereldwijd kent
        mobiele toepassingen voor een aanzienlijk deel van hun
        bedrijvigheid, en slechts een fractie ervan denkt serieus na
        over collaboratieve tools als Wikis voor hun kennispersoneel.

    Toppresteerders

    Een andere doelstelling van de studie was onderzoeken hoe grote
organisaties hun investeringen in IT beheren en de gemeenschappelijke
onderliggende activiteiten en kenmerken te vinden van de
"toppresteerders". Tot de bevindingen met betrekking tot
toppresteerders, door Accenture gedefinieerd als de bedrijven die
consistent beter presteren dan soortgelijke bedrijven op het gebied
van omzet, winstgroei en totaal rendement voor de aandeelhouders,
behoren:

    --  Meer dan 25 procent van de toepassingsinterfaces die worden
        gebruikt door toppresteerders zijn klantgericht, tegenover
        slechts 15 procent bij lage en gemiddelde presteerders. Meer
        dan de helft van alle CIO's zegt echter dat ze nog meer
        prioriteit aan de klant moeten geven bij de ontwikkeling van
        real-time interfaces.

    --  De leiders op het gebied van IT-innovatie maken al gebruik van
        Service Oriented Architecture (SOA) voor de integratie van
        oudere systemen en zijn momenteel veel verder bij de
        ontwikkeling van nieuwe SOA-toepassingen. De studie wees uit
        dat 38 procent van de toepassingenportfolio van de
        toppresteerders bestaat uit samengestelde toepassingen op
        basis van SOA, en dat 45 procent van de nieuwe
        toepassingsfunctionaliteit in deze groep is gebaseerd op het
        gebruik en hergebruik van bestaande services.

    --  Meesters in IT-uitvoering, die een gedisciplineerde benadering
        hebben gehanteerd bij het verhogen van de standaardisatie en
        centralisatie van hun IT-functies in de afgelopen jaren,
        besteden gemiddeld 19 procent minder tijd aan activiteiten als
        uitvoeren en repareren dan andere CIO's.

    --  Toppresteerders hebben een groter aandeel van hun verouderde
        technologie afgestoten, zoals blijkt uit het feit dat zij de
        jongste toepassingenportfolio opgeven. Wat betreft de migratie
        van toepassingen, geeft tweederde van de toppresteerders aan
        op zoek te zijn naar alternatieven voor de traditionele
        zakelijke toepassingen voor hun naar buiten gerichte
        activiteiten, zoals verkoop & marketing en klantenservice.
        Bovendien is eenderde van de toppresteerders op zoek naar
        on-demand toepassingen en softwareservices voor supplychain &
        distributie, research & development, human resources,
        financiën en accounting.

    Over het onderzoek

    Sinds 2005 houdt Accenture zich bezig met het bestuderen van
prestatieverhogende aspecten bij het beheer en de implementatie van
informatietechnologie. Dit internationale onderzoeksprogramma
bestudeert hoe de grootste ondernemingen en publieke organisaties ter
wereld omgaan met hun IT-investeringen en -processen voor fundamentele
IT-functies. Veel studies meten en rapporteren trends in de
investeringen in informatietechnologie. Maar ze kijken niet naar de
kwaliteit van de uitgaven. Hoe presteert de informatietechnologie op
dit moment? Hoe zal de IT in de toekomst presteren? De antwoorden op
deze vragen geven een echte indicatie van de waarde van
informatietechnologie en de rol ervan bij het verbeteren van de
prestaties van een organisatie.

    Tot op dit moment hebben al meer dan 700 CIO's in 22 landen
deelgenomen aan dit doorlopende onderzoek.

    Over Accenture

    Accenture is een internationaal bedrijf voor
managementconsultancy, technologieservices en outsourcing. Accenture
biedt een combinatie van ongeëvenaarde ervaring, uitgebreide
deskundigheid binnen alle bedrijfstaken en -functies en de kennis uit
uitgebreid onderzoek naar de meest succesvolle bedrijven ter wereld.
Accenture werkt samen met haar klanten om hen te helpen zich te
ontwikkelen tot uitstekend presterende bedrijven en overheden. Met
meer dan 175.000 medewerkers in 49 landen heeft het bedrijf in de
fiscale jaar dat afliep op 31 augustus 2007 een omzet van 19,7 miljard
dollar weten te realiseren. De homepage van het bedrijf is te vinden
op www.accenture.com.

    Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal.
Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden
vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische
geldigheid beoogt.

    --30--CYB/ny*

    CONTACT: Pers:
             Accenture
             Ed Trapasso, 917-452-3555
             ed.trapasso@accenture.com
             of
             Anthony Hatter. 44 207 844 5525
             anthony.hatter@accenture.com
             of
             Hannah Unkefer, 917-452-5361
             hannah.m.unkefer@accenture.com




Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele 
brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten 
worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige, 
juridische geldigheid beoogt.